הקמפיין המצטיין שלנו למאבק בסטגימה על בריאות הנפש

(השקת המיזם "R U OK?" לבריאות הנפש – נמל ת"א).

(תמונה: עם רעיית רה"מ, ליהיא לפיד).

אשת נשיא המדינה, הגב' מיכל הרצוג

רעיית ראש הממשלה, הגב' ליהיא לפיד

שגריר אוסטרליה בישראל, מר פוך גריפית'

מנכ"לית עמותת אנוש, ד"ר הילה הדס

עובדים ועובדות העמותה, מתנדבים ומתנדבות, שותפים לדרך,

אני שמח להיות פה באירוע השקת המיזם "R U OK?".

פרוייקט מדהים שמקורו באוסטרליה, וישראל בעצם תהיה הראשונה שתיישם אותו מחוץ לאוסטרליה, מיזם להעלאת המודעות לבריאות הנפש, לעודד את השיח הפתוח  – פרוייקט להצלת חיים. ממש כך.

כשנכנסתי לתפקיד בחרתי לפתוח את הקדנציה בביקור באברבנאל ולהצהיר שם שאשים דגש על התחום שהוזנח יותר מכל עד אז – בריאות הנפש. התחייבתי להעביר את בריאות הנפש מהחצר האחורית לקדמת הבמה. עברה רק שנה, וזה תהליך ארוך, אבל אם לא מתחילים זה לא יזוז לעולם.

לשמחתי, תחום בריאות הנפש עובר לאחרונה מהפכה. הקצתי לנושא בתקציב האחרון סכומים תקדימיים של מאות מיליוני שקלים לשיקום מערך בריאות הנפש. הפרוייקטים החדשים עוסקים בשיקום התשתיות, התמודדות עם משבר כח האדם והעומסים הכבדים. מדובר בהליך מורכב אבל את השינוי מתחילים כבר לראות. בין הפרוייקטים שאנחנו מזניקים עכשיו – פתיחת מחלקות חדשות בסטנדרט הגבוהה ביותר, הקמת בתים המאזנים והוצאת מאות חולים כרוניים מבתי החולים הפסיכיאטריים, תקצוב לקופות לטובת חיזוק המענה בקהילה וצמצום אשפוזים בבתי חולים והרבה פרוייקטים נוספים, ראשונים מסוגם בישראל. בנוסף הוסיף משרד תקצוב לתוספת מלגות לפסיכולוגים כדי לתגבר את ההיצע ולהתמודד עם זמני ההמתנה הארוכים.

אבל ברור שיש עוד נדבך חשוב, לא פחות חשוב – חוץ ממחסור ארוך שנים בתקציבים וכוח אדם, יש משקולת נוספת על תחום בריאות הנפש, על מתמודדי הנפש, משקולת ענקית שמונעת מהם טיפול – וזו הסטיגמה, הבושה. זו התמודדות על התמודדות, והיא כל כך מיותרת.

עמותת אנוש שותפה חשובה שלנו גם בפרוייקט החדש שלנו – קמפיין החדש שהשקנו לאחרונה, אני מניח שראיתם את התשדירים החדשים שלנו למאבק בסטיגמה. קמפיין ראשון מסוגו שאני גאה בו מאוד, בשיתוף מתמודדי נפש שאומרים בפתיחות מעוררת השראה – אנחנו מתמודדי נפש, אין לנו במה להתבייש, אין לנו מה להסתיר, אז אל תתביישו בשבילנו.

טובה, עמרי, עינב, שי, רותם, יואל, ועוד ועוד מתמודדי נפש מובילים בפניהם ובקולם את הקמפיין המרגש הזה, שכבר עושה אימפקט חזק בציבור. שוב, תודה ד"ר הילה הדס על ההתגייסות, אני יודע שסייעת מאוד והייתם שותפים גם לפרוייקט החשוב הזה.

המיזם שאתם משיקים היום, "R U OK?"  כל כך חשוב בהקשר הזה. ההבנה שמחסום הבושה מונע ממתמודדים לדבר, לספר, לבקש עזרה, אפילו לאוורר את המחשבות – בלי הדבר הזה קשה מאוד להתחיל את הריפוי. הפרוייקט הזה שלכם מרגש וחשוב, פרוייקט שפשוט מציל חיים.

התמודדות נפשית היא לא בושה, סכיזופרניה היא לא בושה, מאניה – דיפרסיה היא לא בושה, דיכאון מז'ורי, מחשבות אובדניות, חרדות –  הן לא בושה. בדיוק כמו שכל מצב רפואי אחר הוא לא בושה. המתמודדים לא אשמים ואין שום סיבה שתסתתרו – להפך. בדיוק להפך.

תודה לכם ויישר כח על הפרוייקט המדהים הזה.

העיקר הבריאות, והעיקר בריאות הנפש.