מיסטר פרזידנט

הפיסגה הראשונה התקיימה באמצע הדרך: איסלנד. הנשיא טראמפ היה רך כחמאה. גם הרוסי חייך לכל עבר. הוא חש כיורשו של סטאלין בוועידת יאלטה שחילקה את העולם. טראמפ, לעומת זאת, סלד מכל השוואה לפרנקלין רוזוולט. בעל טור שערך השוואה כזו כדי לחנוף למנצח, זכה לשיחה מאיימת מאחת מנשותיו לשעבר של טראמפ, כוכבת צהובונים שחזרה לאור הזרקורים: ״רוזוולט?! הנשיא טראמפ, כמו שהבהיר בקמפיין, לא מלקק לאיגודי עובדים, למהגרים וליהודים, והוא בטח לא איזה נכה מעוות״.

כשהחלה הפגישה בארבע עיניים בבית העץ ברייקיאוויק, בו נפגשו רייגן וגורבצ׳וב לפני 30 שנה, התחוורה לשני המנהיגים עובדה מפליאה: דיעותיהם זהות בכל. התקשורת, האינטלקטואלים, מערכת המשפט, והנשים. ״החבר זאב יודע את מי לאכול, כמו שאומרים אצלנו, ולא אכפת לו מאף אחד״, מיחזר פוטין את אימרתו המפורסמת. ״אתה מפוטר!״, שאג טראמפ, ושניהם התפקעו מצחוק.

כשהובאה הוודקה בבקבוק נוצץ, ניגשו השניים לביזנס. ״קרים שלי – זה שטח רוסי״, פתח פוטין. ״שמע טוואריש, אני לא מת על מה שאתה עושה שם, אבל כמו שאמרתי לא מזמן, זו בעיה שמשפיעה יותר על אירופה מאשר עלינו, והם צריכים לשאת בנטל״. ״אז יש מצב גם לאוקראינה?״, העז פוטין. ״מצדי, קח הכל״, הפטיר טראמפ. ״הרי תמיד אני אומר, שיציאה מאירופה תחסוך לנו מיליונים. למה אני צריך לשלם על כל הנאט״ו הזה? כל הקמפיין הציקו לי לגביך. לעזאזל, אמרתי להם, איפה גרמניה? איפה אירופה? עכשיו יבינו שהייתי רציני״.

בעודו צובט את עצמו כדי לוודא שאינו חולם, נזכר פוטין בסקירות שזרמו אליו מאז תחילת המירוץ, על כך שלטראמפ אין בעצם מדיניות חוץ. האמריקאי המשיך לירות בצרורות את כל ההצהרות הוותיקות שלו: ״ודרום-קוריאה – כמה זמן עוד נגן עליה בחינם? עוד לפני הקמפיין שאלתי: מתי הם יתחילו לשלם לנו? הרי זה עולה לנו מאות מיליונים בשנה. כשאמרתי את זה – ליגלגו. עכשיו מתחיל עידן חדש. אנחנו לא השוטר של העולם. והישראלים? שיחפשו אותי. אני לא אובמה שנתן להם כל מה שרצו למרות שחירבנו לו על הראש. הרי היהודים לא תרמו לי סנט, וניצחתי למרות הכסף ששפכו על היריבים שלי. אז מצדי תשחק בסוריה כמה שבא לך״.

כשגילגל בראשו את ההזדמנויות הכבירות הנפתחות בפניו, מילא פוטין את הכוסיות בחדווה. ״אז מה אתה צריך ממני?״, שאל. ״ידעתי שאיתך אפשר לסגור עניין״, צחק טראמפ. ״תסתכל על הבקבוק הזה – ׳וודקה טראמפ׳ – מותג הוודקה שלי שכשל. בתמורה לאוקראינה וסוריה, אתה תתן לי זכיון בלעדי לשיווק וודקה ברוסיה״. ״אבל זה מונופול של עשרות מיליארדים״, קפץ פוטין. ״אז קח גם את פולין ותוסיף לך את הבלטיות, צ׳ופר שלי, וסגרנו את הדיל. תענוג לעשות אתך עסקים, ידידי. ועכשיו גם אתה תבין את מה שהסברתי לסנובים שלגלגו על ההופעה שלי: מה ההבדל בין רקון רטוב והשיער של דונלד טראמפ? לרקון רטוב אין שבעה מיליארד דולרים מזויינים בבנק״.

הערת שוליים: כל הציטוטים מבוססים על דבריו של טראמפ עצמו. למרות סלידת האליטות והגסויות של הימים האחרונים, הוא ממשיך לטפס בסקרים, ומוביל בעקביות, בעשרות אחוזים, על כל המועמדים הימנים. אולם רוב הפרשנים טוענים שלא ינצח. מדוע בעצם? קשה להימנע מהמסקנה שזו יותר משאלת לב, מאשר ניתוח קר של המצב. כריש הנדל״ן עם הפה המלוכלך מבטא את רחשי לבם של עשרות מיליוני אמריקאים. הוא עשוי לנצח. שנה טובה.

פורסם ב״הארץ״.