חנוכת בית החולים השיקומי עדי נגב. צמצום פערי הבריאות בפריפריה – במעשים, לא דיבורים

שר הבריאות ניצן הורוביץ, ראש הממשלה נפתלי בנט, ויו״ר עדי נגב דורון אלמוג בחנוכת בית החולים השיקומי.

(דברים בחנוכת בית החולים השיקומי – עדי נגב נחלת ערן).

ראש הממשלה מר נפתלי בנט,
ראשי הערים והמועצות האזוריות,
מנהלי הקופות ובתי החולים

יו"ר ״עדי נגב נחלת ערן״ ידידי דורון אלמוג ואשתו דידי אלמוג,
מנכ"ל "עדי נגב נחלת ערן" מר אבי וורצמן,
מנהל המרכז השיקומי ד"ר יצחק זיו-נר,

חברות וחברים!

אני שמח ונרגש להיות נוכח פה באירוע פתיחת בית החולים השיקומי הראשון בנגב, בכפר השיקומי "עדי נגב – נחלת ערן".
מדברים הרבה על הפערים בפריפריה, פערי הבריאות במיוחד – אז הנה כאן מעשים, לא רק דיבורים. אנחנו מכירים היטב את המחסור בשירותי שיקום ובמיטות שיקום בדרום הארץ. יש במחוז הזה שליש משיעור מיטות השיקום שיש במחוז תל אביב. ולצד המיטות, יש פער אקוטי בכח אדם מקצועי, ובפרט ברופאים שיקומיים.

ביקרתי פה לראשונה בחודש נובמבר, ולאחר מכן לשמחתי אישרנו את החלטת הממשלה הייעודית לעדי נגב בדצמבר עם תמיכה משמעותית של כל ממשלת ישראל, והקצאה של עד 8 מיליון שקלים כבר השנה ממשרד הבריאות, נוסף על 18 מלש"ח שאנו מעמידים לטובת פתיחת מיטות השיקום.

וכאן הבשורה הגדולה, פה בנחלת ערן בעדי נגב מתווספות עכשיו עוד 108 מיטות אשפוז שיקומיות, וייפתחו שירותים עם תת-התמחויות של שיקום נוירולוגי ואורתופדי. הפעילות הזו פה תתרום להתמקצעות השירותים באופן מיידי, ותכשיר את דור העתיד של רופאי השיקום בישראל.

זו ממש שותפות בתוכניות האסטרטגיות שלנו במשרד הבריאות לצמצום הפערים בין מרכז לפריפריה, והתמודדות עם משבר כוח האדם הרפואי שקיים בכל הארץ, אך משפיע ביתר שאת פה בנגב, ובצפון הארץ. בבית החולים הזה יש בשורה אמיתית לכל תושבי הדרום. מדובר בשיפור שירות משמעותי, תכלס, במוסד מקצועי שחרט על דיגלו מצויינות בלתי-מתפשרת לצד אנושיות ואהבה.

אני מכיר את דורון והמשפחה שלו עוד מימי ילדותנו בראשון לציון. משפחת אברוצקי היקרה. גדלנו באותה שכונה. לאורך השנים שמעתי על המקום הזה כאן. כשבאתי הנה כשר בריאות נדהמתי. קודם כל מהיופי והטיפוח של המקום, מהמקצועיות, מהמסירות, ובעיקר מהחזון שיש פה. בא בנאדם, מה היה פה? כלום, שטח ריק. בא בנאדם ומקים דבר כזה, דוחף כמו בולדוזר, אבל עם חיוך, בא בטוב. מעטים האנשים שאפשר לזקוף לזכותם מפעל מדהים כזה.

כל העובדים והשותפים כאן בנחלת ערן, בהנהגתם של דורון אלמוג ואבי וורצמן, מונעים משליחות גדולה, ומתוך חזון לשלב ולחזק אנשים עם צרכים שונים ומגוונים. אתם פועלים ללא לאות כדי לדחוף כל פעם את גבול האפשר ולהעמיד בפנינו מראה של איך אפשרי לטפל, לשקם, ולשלב כל אדם. זה מעורר השראה.

המהלך החשוב הזה הוא עוד צעד לחיזוק הפריפריה, לצמצום פערים בבריאות ובכלל. זו המטרה והשאיפה המתמדת שלנו. לעבוד קשה כדי שכל אדם בישראל יקבל טיפול איכותי נגיש ושיווני. לא משנה מי הוא, איפה הוא גר ומה מעמדו הכלכלי. זה האתוס המכונן של מערכת הבריאות שמושתת על עקרונות הצדק החברתי וזכויות האדם.

אנחנו בתקופה לא פשוטה. גל טרור רצחני. וזו התשובה האמיתית שלנו: לשפר, לשקם, לתת בריאות. לעשות טוב מול אלה שעושים רע.

ועוד דבר יש כאן. המעמד החשוב הזה מדגיש כמה חשוב להמשיך לעבוד יחד בממשלה הזו.

למרות חילוקי הדעות, למרות המורכבות והשוני האידיאולוגי, למרות החיבור המאתגר הזה, הממשלה שלנו, בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט, עושה המון למען הציבור ומקדמת דברים שהיו תקועים שנים.

רק עכשיו מתחיל להשתחרר הפקק הנוראי הזה, שתקע מדינה שלמה בפלונטר אינסופי. בטח בנושא הבריאות. כבר עשינו הרבה מאוד בזמן קצר, ויש לנו עוד המון עבודה.

אין לי ספק שאנחנו צריכים ויכולים להמשיך לעבוד יחד, בשיתוף פעולה. להמשיך ולקדם עוד הרבה תוכניות חשובות, שיגעו בבריאות של כל ישראלי בכל פינה בארץ.

האלטרנטיבה היא חזרה לימי השיתוק. בלי תקציב, בלי חקיקה, בלי יכולת לשפר ולתקן את הדרוש תיקון. אסור לנו להגיע לשם. אפשר וצריך להמשיך ולעבוד יחד למען כל הציבור בישראל.

תודה רבה לכולכם,
מאחל לכולנו חג שמח, גם רמדאן כרים גם פסחא – המקום הזה משרת את כולם, בלי שום הבדל!
אתם עושים עבודת קודש, לא פחות. תמשיכו לעשות טוב.
וכמו שאומרים אצלנו בתנועה – חזק ואמץ!