״המדינה העמוקה״ רודפת גם את נתניהו

זו אובססיה ידועה של מנהיגים רודפי כוח ורדופי ביעותים, ועכשיו היא מגיעה גם ללשכת ראש הממשלה בירושלים. קוראים לזה ״המדינה העמוקה״: תיאוריית קונספירציה ותיקה ומסוכנת. בדומה לתיאוריות קונספירציה אחרות שמפיץ הימין הצעקני, מהסוג שכיכב בקריקטורות האנטישמיות ששיתף יאיר נתניהו, גם התיאוריה הזו ניזונה מההבל והזבל המתרוצץ באינטרנט למכביר. ״המדינה העמוקה״ (deep state) היא ישות נסתרת, אימתנית, המקדמת אינטרסים ללא שום התחשבות בהנהגה הנבחרת. ראש ממשלה? שרים? מפלגות? – אלה בובות. בעלי הכוח האמיתיים מסתתרים במחשכים. לפי תיאוריה ותיקה בארה״ב ממשלת הסתרים יושבת במרתפי האו״ם; לפי תיאוריה אחרת, פופולרית כבר מאות שנים, אלה ״זקני ציון״ השולטים בעולם.

 

מסתבר שגם בישראל יש ״מדינה עמוקה״, רבת זרועות כתמנון, הפועלת להדחת ראש הממשלה. במאמר בולט ״בישראל היום״, כתב אמנון לורד כי ״היועמ”ש והמפכ"ל נדחפים למלאכה הבזויה של ביצוע הפיכה שלטונית״. לדבריו, ״האוליגרכיה התקשורתית-פוליטית שרודפת את נתניהו כבר 20 שנה, אינה מוכנה להשלים עם הפסדיה בקלפי ומנסה לכפות על גורמי האכיפה לבצע פוטש. בכסות של ׳מאבק בשחיתות׳ הם רומסים את רצון הבוחר ואת הדמוקרטיה״. העובדה שהיועץ המשפטי והמפכ״ל מונו לתפקידם על-ידי נתניהו, אינה משנה דבר: הם פיונים, גולמים שכאלה, בשירות ״אוליגרכיה״ נסתרת. לפעמים קוראים לזה ״האליטות״, ״התקשורת״, או ״הקרן החדשה״ – המשמעות זהה.

 

בארה״ב, גופי תקשורת ימניים כמו ״ברייטבארט״ של סטיב בנון, משתמשים ״במדינה העמוקה״ כדי להוכיח תיאוריות קונספירציה בסנון ״תיקים באפילה״. הטענה המרכזית היא שהישות הנסתרת הזו פועלת להפיל את טראמפ, וכל האמצעים כשרים: הדלפות, פייק ניוז, וכמובן חקירות. לפני כמה ימים יצא ברייטבארט בכותרת הזו: ״למדינה העמוקה יש שם – האף-בי-איי. אנו יודעים שהאף-בי-איי היה מוטה לחלוטין לטובת הילארי קלינטון ומפגין להיטות יתר בחקירת טראמפ ועוזריו. דיווחים אחרונים מלמדים שהאף-בי-איי משמש כעת כמרכז הפיקוד של המדינה העמוקה״. כשנזכרים איך רגע לפני הבחירות שלף האף-בי-איי את פרשת האימיילים של קלינטון, אפשר רק לגחך.

 

בנון לא המציא כלום. תיאוריות קשר על ״מדינה בתוך מדינה״ נפוצות כבר שנים במצריים טורקיה, ורוסיה – כולן מופת לדמוקרטיה. זה כלי יעיל לדיכוי יריבים פוליטיים. איך תיתכן התנגדות לגיטימית למנהיגים כה טובים ומיטיבים כמו טראמפ, ארדואן או נתניהו? הרי אזרחים רגילים אמורים להעריץ אותם עד אין קץ. ברור שכל הסיפור הוא מזימה של כוחות נסתרים. כך הופכים מאבק פוליטי לגיטימי ״להפיכה״, כך מדביקים לכל חקירה את התואר ״פוטש״.

 

האם אין בעולם כוחות רבי עוצמה שפועלים מאחורי הקלעים כדי להשפיע על ממשלות? בוודאי שכן. האם אביחי מנדלבליט, רוני אלשייך, ליאת בן ארי, מני יצחקי, ושאר החוקרים והפרקליטים המנהלים את חקירות ראש הממשלה, פועלים בשירותם של כוחות עלומים כדי לבצע ״מלאכה בזויה״, הפיכה נגד נתניהו? בוודאי שלא. האמת היא, וכל מי שמכיר את המערכות הללו יודע: אין שם התלהבות מיוחדת מתיקים קשים ורגישים נגד בכירים. אם כבר, הבעיה היא ששומרי הסף לא מספיקים יעילים. הם נוטים לגרור רגליים ומתקשים לנהל חקירות נגד גורמים הממונים עליהם, במיוחד כשאלה לא בוחלים בהשתלחויות אישיות נגדם. הנה כלל אצבע: כשבסביבתו של מנהיג מתחילים לדבר על ״נסיון הפיכה״ של כוחות נסתרים – זו טקטיקה פוליטית לדה-לגיטימציה של יריביו ושל ההאשמות כלפיו. מי שבטוח בעצמו ובמעשיו, לא תוקף גופים ממלכתיים שהוא ממונה עליהם, אלא מביע בהם אמון. התקפה כזו היא פשיטת רגל מנהיגותית: אם ראש ממשלה בז כך למשטרה, מה יגיד אחרון העבריינים?

פורסם ב״הארץ״.