תחבורה וחנייה – עיקרי המצע של ניצן הורוביץ

החזון

תחבורה טובה היא בסיס לחיים עירוניים טובים. היא משפרת את הניידות והנגישות בעיר, מגבירה את הבטיחות, מורידה עלויות לתושבים, מפחיתה מיטרדים כגון רעש וזיהום, מצמצמת את תאונות הדרכים, ומביאה לחיסכון עצום בזמן, לטובת שעות הפנאי של כל אדם.
תחבורה טובה מגבירה את הקשר ואת השוויוניות בין קבוצות אוכלוסייה ואזורים השונים. היא מקדמת את חזות הרחוב, ואת הרגשת הנוחות והביטחון האישי. יש לה משקל מכריע בעיצוב חייהם של התושבים כולם.
מערכת תחבורה יעילה ונגישה נחוצה להשגת שתי מטרות עיקריות: העלאת איכות החיים של התושבים הגרים בעיר ושל אלה הבאים אליה לעבודה או לביקור, ופיתוח כלכלי וחברתי של העיר.

הבעיות

קריסה תחבורתית
ת"א-יפו ניצבת בפני קריסה תחבורתית ועלולה לאבד את מהותה העירונית. העיר סובלת מעומסי תנועה כבדים ופקקים ארוכים בכניסות, ביציאות, ובצירי תנועה רבים, ממצוקת חנייה קשה ביותר, ומזיהום אויר ורעש.

תאונות דרכים
ת"א-יפו מחזיקה בשיא של מספר הנפגעים בתאונות דרכים בישראל – 3,703 נפגעים בשנה בממוצע. כמעט כפול מירושלים, הגדולה מת"א במספר התושבים. ת"א מובילה את הסטטיסטיקה הארצית בהיפגעות קשישים ובהיפגעות הולכי רגל.

נטל כלכלי
התחבורה הירודה מכבידה על הפיתוח העירוני. אובדן שעות העבודה עקב פקקי התנועה באזור ת"א מוערך במאות מיליוני שקלים בשנה. עקב כך נוצר לחץ לפיתוח אזורים עסקיים מחוץ לתל אביב המתחרים במרכזיותה של העיר, ופוגעים בפעילות העסקית ובמבנה החברתי שלה.

הרס המירקם העירוני
חלק מרחובותיה של העיר הם נהרות של תנועה כבדה ומסורבלת. השהות וההליכה בהם היא בלתי-נעימה ואף מסוכנת. יותר ויותר רחובות שכאלה הופכים למפגע עירוני, ללא כל תיפקוד בסיסי של חיים עירוניים.

זיהום
מזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה הם המקור העיקרי לזיהום האוויר במחוז תל אביב. צפיפות האוכלוסין והקירבה למקורות הזיהום – כבישים וכלי רכב – מסכנות את בריאות הציבור.

סיוט החנייה
עיריית ת"א-יפו טומנת את ראשה בחול מזה שנים בכל הקשור לבעיית החנייה. רבבות תושבים זקוקים למכונית ותלויים בה כדי להגיע למקומות עבודה מחוץ לעיר, או לשם עיסוקים וצרכים אחרים. הם צריכים חנייה נורמלית. במקום לפתור את הבעיה, עיריית ת"א-יפו גורפת כ-140 מיליון שקל בשנה מדוחות חנייה.

תחבורה ציבורית כושלת
רשת האוטובוסים מתחרה עם המכוניות על אותם נתיבים בכביש, תקועה באותם פקקים, ולא מתפקדת כראוי כבר עשרות שנים. היא צפופה, בלתי יעילה, ואיטית. רבות מתחנות האוטובוס אינן נגישות ואינן ממוקמות כיאות.

רכבת קלה?
פרויקט הרכבת הקלה נדחה במשך שנים. החפירות התת-קרקעיות תחת השטח הבנוי מוערכות בעלות עצומה. הפרוייקט קרס פעם אחר פעם. יתכן שקו אחד, בודד, של הפרוייקט ("הקו האדום" – בין פתח-תיקווה לבת-ים) יהפוך למציאות רק בעוד שבע שנים לפחות (ע"פ הערכת משרד התחבורה). ישום פרוייקט הרכבת הקלה כולו, נדחה לשנת 2035.

מחדל מתמשך
עיריית ת"א-יפו נמצאת בעימות מתמשך מול משרד התחבורה, מסרבת לקבל את ההמלצות המקצועיות, ולא מקדמת כל חלופה תחבורתית אחרת, ובינתיים התושבים תקועים. משרד התחבורה קבע כי "עיריית תל אביב לא הצליחה לקדם שום פרויקט תחבורתי למען תושבי העיר וראש העירייה חולדאי הוא שותף למחדל ולכישלון שנמשך לאורך שנים רבות".

הפתרונות

מהפך תחבורתי
הפקקים, התאונות, הזיהום, והעלויות העצומות עקב מערכת תחבורה כושלת, מחייבים מהפך תחבורתי: פיתוח אינטנסיבי של מערך תחבורה ציבורית עירוני, על פני השטח, שבמרכזו רשת תחבורה מתוחכמת וחדשנית. כך יופחתו עומסי התנועה בכניסות לעיר ויופחת הגודש ברחובות.

נקי ומהיר
צי חדיש של חשמליות ואוטובוסי מטרו נוחים ושקטים, ישרתו צירים מרכזיים בנתיבים יעודיים, יאספו נוסעים ברמפות לעלייה וירידה מהירה, יוזנו מתחבורה ציבורית קלה בצירי משנה, ייהנו מעדיפות מלאה בהסדרי התנועה בכבישים ויחוברו לקווים בין-עירוניים. המערכת תציע לנוסעים רמת שירות גבוהה במיוחד וזמני נסיעה אטרקטיביים שיתחרו ברכב הפרטי.

כמו בעולם
מערכת זו, הקיימת בכ-150 ערים ברחבי העולם, מאפשרת נסיעה מהירה ושירות של נוסעים רבים בצורה נוחה וידידותית למשתמש – ללא ירידה ועליה במדרגות, הליכה ממושכת במנהרות וכו'. המערכת מספקת שירות דומה באיכותו לזה של מטרו, אך בעלויות הקמה ותיפעול נמוכות בהרבה ובלוח זמנים מהיר.

רציפות
רשת התחבורה החדשה תפעל בהיקף מופחת גם בלילות ובסופי שבוע בצירים מרכזיים.

עלות וביצוע
עלויות ההקמה והתיפעול של מערכת BRT עירונית הן הנמוכות והזמינות ביותר בהשוואה לכל מערכת תחבורה אחרת. הרשת תוקם בפרק זמן של כשלוש שנים בזכות היתכנות הנדסית גבוהה יותר ועלות ביצוע נמוכה.

עידוד הולכי רגל
רחובות העיר יותאמו לעידוד הליכה. המדרכות יפונו ממכשולים, ספסלים מוצלים וברזיות מים יאפשרו מנוחה. שירותים ציבוריים מתוחזקים היטב יאפשרו שהייה תקינה במרחבים ציבוריים.
יונהג גל ירוק להולכי רגל בצמתים – חצייה של שני חלקי הכביש ברצף אחד, מבלי להמתין באי התנועה המסוכן שבמרכז.

תוספת חנייה לתושבים
תינתן תוספת של מקומות חנייה, במיגוון של פתרונות, לתושבים בלבד:
הקמת חניוני "קרוב לבית" במרכז העיר וברמת אביב.
הקצאת מקומות חנייה ליליים חינם לתושבים בחניונים קיימים, כגון חניון "גן העיר" הצמוד לבניין העירייה.
הקצאת מקומות חנייה נוספים באתרים שאינם פעילים בשעות הלילה ויכולים להוות מקום חניה לתושבי העיר, כגון חניונים של בנייני משרדים.
הגבלת חנייה באתרים שונים במרכז העיר לתושבים בלבד.
פיתוח חניונים בשולי העיר בסמוך לתחנות הרכבת קלה ורכבת ישראל תוך כדי קישור עם הרכבות, הרכבות הקלות, האוטובוסים, ושבילי האופניים.

אופניים
תואץ בנייה של שבילי אופניים בנויים ורציפים בכל רחבי ת"א-יפו. לא ציורים על מדרכות, אלא מסלולים בטוחים שיופרדו מנתיבי תנועת המכוניות ולא יבואו על חשבון המדרכות, הולכי הרגל, ומקומות החנייה.
יעוגן הסדר ומיתקון שיאפשר שינוע האופניים באוטובוסים וברכבות.
יוספו מקומות מוסדרים לחניית אופניים בייחוד במרכזי הביקוש.