שר החינוך הבא ניצן הורוביץ – תכנית פעולה

קורונה

אין הבנה של המשמעות החינוכית והחברתית העמוקה של הפסקת לימודים כל כך ארוכה. זו פגיעה קשה לטווח הקצר וגם לטווח הארוך.

ילדים נמצאים כבר שנה בבית. שנת לימודים שלמה ירדה לטמיון. עבור רוב הילדים, לא היה לזה שום תחליף.
כל המערכת נשארה כיתה.
גם עכשיו התכנית המטורללת של הממשלה לפתיחה מוזרה – לא כוללת את רוב התלמידים. כעל כיתות ה׳ עד י׳ אפילו לא מדברים.
אלה הילדים שנפגעו הכי קשה, ואין להם שום אופק.

הממשלה הזו הפקירה את החינוך. זה בעיני המחדל הכי קשה בקורונה.
המשמעות של אובדן שנת לימודים שלמה לכל הגילאים ולכל המוסדות – היא נזק פגיעה שהממשלה פשוט לא קולטת.

מהנסיון בעולם אנחנו רואים שהשבתות ארוכות של מערכת החינוך גורמות ל:
זינוק בנשירת תלמידים,
הדרדרות בריאותית כתוצאה מתזונה לקויה
וגם פערים מגדריים ופערי שכר שיתרחבו.

הילדים שלימודיהם יפגעו יגדלו להיות מבוגרים שיכולת ההשתלבות שלהם ושכרם ייפגעו.

הממשלה הקדישה הרבה יותר דיונים לכל הענפים – מסחר, מסעדות, טיסות, תיירות, – מאשר לחינוך. החינוך הוא בתחתית, ואין הבנה שגם מבחינת המשק, אי אפשר להתקדם בלי מערכת החינוך

ישראל בשיא עולמי במספר הימים שבתי הספר סגורים.
היו פה מלחמות, משברים, אסונות – מעולם לא היתה תקופה כל כך ארוכה שמערכת החינוך כולה הושבתה. לא מתקבל על הדעת.

ישראל חריגה בנוף של מדינות ה־OECD. מתוך 37 המדינות החברות בארגון, ב־27 נפתחו מערכות החינוך לפעילות.

זה קורה כי שר החינוך הוא הגרוע ביותר מאז קום המדינה. לא אכפת לו מהמערכת הענקית שהוא מופקד עליה. אין לו הבנה בחינוך, הוא לא מכיר את המערכת. הוא חושב שזו יחידה צבאית.

מרצ תדרוש את תיק החינוך.

איכפת לנו מהחינוך של הילדים שלנו לא פחות משאיכפת לחרדים.

אין ממשלה. ואין מה לחכות לממשלה – ראשי ערים, ראשי רשויות בערים שאינן אדומות- תתקדמו עם המתווה,ים תכינו את המתקנים. אל תחכו לממשלה
הלמידה מרחוק – לא אפקטיבית בהרבה מאוד מיגזרים ואוכלוסיות. מעמיקה פערים. הזהיר ארגון ה־OECD כי תביא לפגיעה ביכולת התלמידים לפתח כישורים, מה שעלול להשפיע לרעה על הפריון לאורך זמן. לפי הארגון, בעשור הקרוב צמיחת התמ"ג העולמי תהיה נמוכה ב־1.5% בממוצע, בעקבות השיבושים בפעילות בתי הספר בעולם כיום.

תוכנית מרצ – הצלת דור הזום

הגדרת פתיחת מערכת החינוך כצורך חיוני, בראש סדר העדיפויות של פתיחת המשק. לא בסוף – אחרי כל הדברים האחרים. חנויות לא יותר חשובות מבית ספר. איך אנשים יעבדו אם לא תהיה מערכת חינוך?

2. פתיחה וניהול דיפרנציאלי של מערכת החינוך על פי תחלואה באזורי רישום ושכונות, קיום שגרת בדיקות סקר ואיתור תחלואה בית ספרית. העברת סמכויות ניהול לרשויות המקומיות.

3. הפחתה של עד חמישים אחוז בגודל הכיתות – משהו שהמערכת משוועת לו עוד לפני הקורונה. וחיוני ליישם אותו. בישראל כיתות מהצפופות בעולם המתקדם.

4. קליטה ושיבוץ מורים חדשים במערכת, בעלי תעודת הוראה

5. יצירת מרחבי לימוד חדשים המותאמים לאביב-קיץ הישראלי, הקמה של מאות אוהלי לימוד

 

תכנית 6 הנקודות של מרצ לחיזוק החינוך הממלכתי והציבורי

1.נקים את מועצת החינוך הממלכתי בישראל

נקים את מועצת החינוך הממלכתי בישראל, במודל של מועצת החינוך הממלכתי-דתי המעוגנת בחוק- מועצה של אנשי רוח וחינוך שיגנו על החינוך הממלכתי מפני ניסיון הימין הדתי לשנות אותו ויתוו את הקו הערכי שלו לאור ערכי מגילת העצמאות. מדוע? כי מצב הדברים הנוכחי במערכת החינוך הוא חסר היגיון: מערכת החינוך החרדית זוכה לחופש מוחלט. מערכת החינוך הממלכתית- דתית מוגנת על ידי מועצת החינוך הממלכתי-דתי ששאסור לשר החינוך להתערב בנעשה בה. מן העבר השני, מערכת החינוך הממלכתית פרוצה לחלוטין וכל שר יכול להתערב ולטעת בה תכנים כאוות נפשו. זה בדיוק מה שעשו נפתלי בנט ורפי פרץ. את העיוות הזה הגיע הזמן לשנות מהיסוד וזה אפשרי רק על-ידי הקמת מועצת החינוך הממלכתי. זה יהיה המהלך הראשון שנעשה.

2. נהפוך את מקצוע האזרחות לעמוד השדרה של החינוך הממלכתי

נחזק את לימודי האזרחות ונתייחס אליהן כפי שמערכת החינוך מתייחסת היום ללימודי אנגלית ומתמטיקה. 3-5 יחידות בתיכון ועידוד להרחיב את המקצוע כתו תקן לתעודת בגרות איכותית ומכוונת אקדמיה. נקדם לימודי אזרחות מכיתה ג' ועד י"ב בדגש על שילוב בין למידת עקרונות האזרחות הדמוקרטית לבין רכישה של מיומנויות דמוקרטיות כמו חשיבה ביקורתית, ניסוח עמדות וניהול דיונים. נביא ליישום מלא של דוח הוועדה הציבורית בנושא חינוך לחיים משותפים בין יהודים לערבים בישראל. הפיכת לימודי האזרחות למקצוע הליבה של החינוך הממלכתי בישראל תהפוך את מגילת העצמאות ממסמך שתלוי על קירות בית הספר למצפן הערכי שמנחה את פעולתו.
3. נשווה את שכר המורים הצעירים המתחילים לשכר הממוצע במשק ונבטל העסקה קבלנית

לפני חצי שנה פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דו"ח על עזיבת המורים הצעירים את מערכת החינוך. לפי הדו"ח, אחד מכל חמישה מורים צעירים נוטשים את המקצוע בשלוש השנים הראשונות לעבודה. ציון הפסיכומטרי הממוצע של המורים שעוזבים את מערכת החינוך גבוה מאלו של הנשארים. סיבה מרכזית למציאות עגומה זו היא שכר המורים הצעירים שיעמוד בקרוב עם יישום ההסכם החדש עליו חתם ארגון המורים על 8300 ש"ח בחודש בתיכון בלבד- 20% פחות מהשכר הממוצע במשק. בחטיבות הביניים ובחינוך היסודי השכר אף נמוך באופן משמעותי. אנו בעבודה-גשר-מרצ סבורים שהדרך לחזק את החינוך הממלכתי-ציבורי בישראל עוברת קודם כל בחיזוק עמוד השדרה של המערכת- המורים, ובקביעת שכר התחלתי בגובה השכר הממוצע במשק לצד אופק לקידום מקצועי משמעותי.
נבטל את כל צורות ההעסקה הקבלנית של מורים.

4. נבטל את הפערים בהקצאת משאבים לאוכלוסיות השונות ונחזק את החינוך הערבי
דוח ציוני מבחני פיזה שפורסם בחודש דצמבר 2019 הצביע על הפער הגדל בין ההישגים הלימודיים של תלמידים ממעמדות כלכליים שונים, ועל פער מטריד במיוחד בין תלמידים יהודים וערבים. מקור מרכזי לפער זה הוא פערי התקצוב הגדולים בין האוכלוסיות. העבודה-גשר-מרצ תפעל לביטול מוחלט של פערים אלו ולמתווה חדש של חלוקת משאבים בין האוכלוסיות השונות במערכת החינוך שבמרכזו עומד עיקרון השוויון. נבטל את מנגנון המאצ'ינג הדורש מרשויות מקומיות להשתתף ב-20% ממימון שירותי העזר בחינוך ופוגע ברשויות חלשות; נשלים את רפורמת התקצוב הדיפרנציאלי בכל רמות החינוך, ונסגור את הפערים בתשתיות בין בתי ספר יהודים וערבים על-ידי בנייה מאסיבית של כ-2500 כיתות לימוד חדשות החסרות לפי ההערכה באוכלוסייה הערבית, הדרוזית והבדואית.

5. ננהיג חינוך חינם מגיל לידה ונבטל את תשלומי ההורים לבתי ספר
ישראל היא בין המדינות הבודדות במערב שלא מספקת לילדיה חינוך ציבורי חינם מגיל לידה. מבחינת השקעה בגיל הרך- השלב החשוב ביותר להתפתחות הילד שבו גם מתחילים להיווצר הפערים- המדינות המפותחות משקיעות בממוצע פי 18 מאיתנו. כשהילדים שלנו כבר מגיעים לבית ספר, שם החינוך אמור להיות חינם, אנחנו מוציאים מהכיס שלנו אלפי שקלים בשנה על תשלומי הורים.
תשלומי ההורים שנגבים מאתנו קפצו ב-350% בשבע שנים ועומדים היום על 4.6 מיליארד שקל בשנה. אותם תשלומים הם גם אחד הגורמים לאי-השוויון במערכת החינוך: רמת ההשכלה תלויה ביכולת הכלכלית של ההורים. כשמדברים על יוקר המחיה, זה לא רק המחירים של המוצרים בסופר, זה בעיקר הכסף שאנחנו מוציאים על שירותים חברתיים שאמורים להינתן בחינם. במקום הפקרת ילדי ישראל, מרצ מציעה השקעה בהם: חינוך ציבורי חינם מגיל לידה, ולקיחת אחריות מלאה של המדינה על אותם שירותים שניתנים היום באופן פרטי על-ידי תשלומי הורים.

6. נצעיד את בתי הספר וכיתות הלימוד לעשור השלישי של המאה ה-21

נהפוך את איי החדשנות והייחודיות החינוכית הקיימים במערכת החינוך לנחלתם של כלל בתי הספר הציבוריים בישראל ולא רק של בתי ספר הממוקמים באזורים חזקים. נרחיב באופן משמעותי שיטות חינוך מתקדמות כגון למידה מבוססת פרויקטים ועבודות חקר כתחליף למבחנים ונדאג להקצות לכך משאבים מתאימים שיוקצו לשדרוג מבני בתי הספר ולהכשרה מקיפה לצוותי חינוך. נחליף את שוט המדידה והערכה המונף על צוואר המנהלים והמורים בהרחבת דרגות החופש הניהוליות והפדגוגיות שלהם, על מנת שיוכלו להעניק מהידע, היכולות והיצירתיות שלהם לתלמידים ולקהילה מבלי להיות נתונים במשטר פיקוח ומדידה חונק ומיותר.