שר הדתות הטיל רפש בשופטי ישראל

עימות סוער התרחש במליאת הכנסת סביב  הצעת חוק של ח"כ ניצן הורוביץ בנושא כשירות לכהן כרב ראשי או חבר במועצת הרבנות הראשית. הצעת החוק באה להשוות את תנאי הקבלה של מועמדים לתפקידים אלו, הממונים על הדין הדתי, לתנאי הסף של שופטים – בתחום נקיון כפיים ועבירות שיש עמן קלון, כפי שהמליץ בג"צ לכנסת לעשות.

ביחס להצעת החוק אמר ח"כ שלמה מולה השותף להצעה: "עובדי מדינה, ובכללם רבנים ראשיים ורבני ערים, צריכים להיבחר לפי אמות מידה אחידות. אי אפשר לחרוג מכללי האתיקה המקובלים עבור רבנים. לא ייתכן שרב שהורשע בפלילים ובמעשיו יש קלון ימשיך לכהן כרב בממסד הדתי ויפסוק בנושאי מוסר ואתיקה. לא ברור מדוע הקואליציה התנגדה היום להצעת חוק ערכית, שאינה תקציבית, שכל מטרתה עשיית סדר בשחיתות הציבורית".

בתשובתו להצעת החוק אמר שר הדתות, יעקב מרגי (ש"ס), כי אין להשוות את התנאים החלים ביחס לשופטים, לרבנים הראשיים, גם משום שהשופטים בישראל אינם דוגמא לערכים וליושר.
השר מרגי אמר: "אני, כרב ראשי לישראל, לא הייתי רוצה להיבחר על פי אותם ערכי מוסר של אותם שופטים, שאתה יודע בדיוק היכן הם מבלים ומה עושים. תודה".

בתגובה לדברים הללו, פנה ח"כ הורוביץ לשר ואמר כי מביש ששר בממשלת ישראל אומר דברי בלע שכאלו, ומעל דוכן הכנסת מטיח רפש בשופטי ישראל.
השר מרגי העיר כי התכוון רק "לחלק מהשופטים"…
בעד ההצעה של ח"כ הורוביץ הצביעו 14 חברי כנסת, ונגדה 44.

בהמשך היום דנה מליאת הכנסת בהצעה דחופה לסדר שהגיש ח"כ הורוביץ בעניין מינוי המועצות הדתיות ברשוית המקומיות ופרשת מינוי המקורבים של ש"ס לתפקידי מפתח במועצות בעקבות תקנה לקויה המאפשרת זאת.

ח"כ הורוביץ רואה קשר ישיר בין הצעת החוק לבין הבעיות הקשות במועצות הדתיות: "כל עוד המועצות הדתיות ממשיכות להתקיים, חייבים להבטיח בהן נורמות של שקיפות, מינהל תקין, וייצוג נכון לכל חלקי החברה הישראלית. אל לנו לאפשר מינוי של רב ראשי שאינו עומד בקריטריונים מחמירים של ניקיון כפיים, ועל כך עומדת הצעת החוק שלי, ואל לנו לקבל מצב בו שר הדתות כופה מועמדים למועצות הדתיות ללא התחשבות ברצון הבוחרים ומועצת העיר".

ח"כ הורוביץ הוסיף ואמר בדיון כי "יש לבטל כליל את המועצות הדתיות ולהכפיף את שירותי הדת ישירות לרשות המקומית. אך עד שנעשה זאת, עלינו להבטיח שמי שנבחר כממונה על שירותי הדת יהיה האדם הכשיר ביותר והראוי ביותר, ולא האדם המקורב ביותר לצלחת של ש"ס".

ח"כ הורוביץ קרא לרשויות מקומיות אשר אינן מצליחות למנות את המועצות הדתיות בגלל התערבות גסה של שר הדתות, לפנות לבג"ץ ולהבטיח את זכותם הדמוקרטית של תושבי הרשות לבחור את נציגיהם ללא כפייה.