רודן, נצלן, גזען

כמה ביביסטים בתקשורת (יש הרבה) כעסו עלי כי אמרתי שביבי פועל כמו ארדואן וצובר בידיו סמכויות דיקטטוריות. הייתי שמח אם זה לא היה נכון, אבל לצערי זו האמת. השבוע עבר בכנסת שהופך את ישראל ממדינה דמוקרטית למדינה בדרך לדיקטטורה. בחוק הזה הכנסת ויתרה על מעמדה והעבירה את הסמכות להפעיל ״מצב חירום״ לידי הממשלה, בלי אישור פרלמנטרי. מצב חירום כזה מאפשר לממשלה לעשות בעצם הכל. למשל, להחליט ששוטר או פקח יכולים להיכנס אליך הביתה בלי צו. אז מנסים להרגיע אותנו שזה ״זמני״ והכנסת יכולה לבטל את ההכרזה ״בדיעבד״ וכולי וכולי. אבל זה חרטא. נשבר פה העיקרון הבסיסי שהכנסת היא זו שנבחרת על-ידי העם, והיא הגורם הריבוני, ועכשיו העבירה את הכוח לידי הנאשם מבלפור.

הכירסום המתמיד בדמוקרטיה מלווה בניצול כלכלי. יש קשר הדוק בין הדברים. ההיסטוריה מלמדת שמצבים של שפל כלכלי קשה הם בדרך כלל קרקע אידיאלית לצמיחת משטרי דיכוי. אל מול המשבר הכלכלי, נתניהו, כץ, ושאר המנותקים נוהגים באטימות בלתי נסבלת (לא אשווה אותם לחזירים כי רבים מכם העירו לי שאני משמיץ את החזירים שלא בצדק. אז אני מבהיר – החזיר הוא חיה חביבה ואין לו קשר לראשי השלטון). השירותים לציבור כבר בקריסה, והחשש הגדול שבתקציב שעומד לנחות עלינו, יהיה עוד קיצוץ עמוק, במקום לשנות את חלוקת הנטל.

לכן מרצ מלווה ומחזקת את מאבק העובדות והעובדים הסוציאליים. הם פתחו בשביתה, כדי לא להיות עבדים סוציאליים, והם צודקים לחלוטין.

עוד מאבק חשוב שאנחנו מקדמים עכשיו, הוא השוואת קצבאות הנכות לשכר המינימום. חברנו אילן גילאון מוביל אותו, כי נכה הוא לא חצי בנאדם, וגם לא שלושת רבעי. לכן קצבת הנכות צריכה לאפשר מינימום של קיום אנושי. העליתי השבוע את הצעת החוק להצבעה בכנסת. באותה שעה, כבר הודיעו בליכוד שהם יתמכו בהטרלה של סמוטריץ׳ להקים ועדת חקירה נגד השופטים. שותפיהם בכחול-לבן רתחו מזעם. אמרנו להם: בואו תתמכו בהצעת החוק שלנו למען הנכים – גם תעשו דבר צודק וגם תראו לליכוד שאתם לא פראיירים. ומה קרה בסוף? מה שאתם חושבים. כחול-לבן הצביעו נגד ההצעה שלנו (והיא נפלה על חודו של קול), והליכוד והחרדים תמכו בהצעה של סמוטריץ׳… ככה נראית הקואליציה: יש מי שמשתין מהמקפצה, ויש מי שרועד מפחד בפינה.

כתבתי בכותרת – רודן, נצלן, גזען – אז הנה פרק הגזענות. זה סיפור רציני: אתה פה, אשתך והילד בחו״ל, והמדינה לא נותנת להם לחזור כי הם לא אזרחים ישראלים. אכן כן: בני זוג עם אזרחות זרה, כולל נשואים לגמרי עם ילדים והכל, לא מורשים להיכנס בגלל הקורונה. אבל תלמידי ישיבות בלי אזרחות דווקא נכנסים. הסיפור האמיתי הוא שמשרד הפנים חוסם בני זוג לא יהודים. זו האמת תכלס. חברתי ח״כ תמי זנדברג יזמה דיון בעניין בוועדת הקורונה, אני פניתי למשרד הפנים. קיבלנו עשרות פניות קורעות לב. אותי זה לא מפתיע, כי אני מטפל כבר שנים באפלייה של משרד הפנים כלפי לא-יהודים. ואנחנו לא מתכוונים להרפות ולא נווותר עד שישנו את המדיניות.

לסיום, אני קורא לכם להשתתף הערב בגל המחאות. ב-18:30 הפגנות נגד השחיתות ובעד הדמוקרטיה בכל רחבי הארץ, באמת בכל הארץ. וב-20:30 בכיכר רבין בת״א, הפגנה של כל מטות המאבק הכלכליים. זה הזמן לצאת מהבית!

להתראות, ניצן