קיצור התורנויות יוצא לדרך

(מסיבת עיתונאים בכנסת על מתווה קיצור התורנויות).

(תמונה: מפגש עם מתמחים בבי״ח שערי צדק).

המתווה שאנחנו מביאים היום הוא בשורה הסטורית. לא פחות.
אחרי שנים של דיבורים, עברנו למעשים. זהו, הרכבת יצאה מהתחנה. קיצור שעות התורנויות של המתמחות והמתמחים יצא לדרך.

26 שעות עבודה ברצף זה פשוט לא דבר סביר, זה לא הגון זה לא בריא ואסור לנו לקבל אותו. אנחנו יוצאים לדרך עם תוכנית מהפכנית שתשים לזה סוף סוף – סוף.
פריפריה תחילה כבר ב2022, ומשם, בתוך 5 שנים לכל בית חולים בכל רחבי הארץ.

20 שנה אף אחד לא רצה לגעת בנושא התורנויות. אף שר בריאות לא רצה להכניס את הראש שלו לדבר הזה, וברור למה. זה נושא קשה, סבוך מאוד, יש הרבה מאוד דעות, הרבה לחצים, הרבה התנגדויות ומעט מאוד כסף.

מהיום הראשון שלי במשרד הבריאות (האמת היא שאפילו לפני) הצהרתי שתורנות של 26 שעות לא מקובלת עלי. אמרתי שאני מתכוון להביא פתרון אמיתי לנושא המתמחים ברפואה. שמתי למשרד הבריאות ולעצמי כיעד – לקצר באופן משמעותי את התורנויות. אבל לא בהצהרות ריקות ולא בצורה פופוליסטית, אלא באופן אמיתי ואחראי, עם מתווה רציני, ברור ומקצועי. זה בדיוק מה שאנחנו עושים היום. ואני גאה על כך מאוד.

כן, רפואה זה מקצוע קשה, ומתמחים צריכים לעבוד קשה כדי לצבור ידע ונסיון – אבל 26 שעות ברצף זה לא סביר. אי אפשר לצפות ממתמחה לתת את הטיפול הטוב ביותר ולקבל החלטות הרות גורל על מטופלים אחרי יותר מיממה שלמה של עבודה רצופה. המצב הנוכחי פשוט לא מתקבל על הדעת. לא למתמחה, שזכאי, כמו כל עובד, לתנאי עבודה סבירים. לא למטופל שזכאי לטיפול האיכותי ביותר, ולא למערכת הבריאות הציבורית.

גם בעיית התורנויות ארוכת השנים נבעה מאותה בעיה שמלווה את המערכת כבר 20 שנה. תקצוב חסר, שמשאיר את המערכת כל הזמן מתוחה עד הקצה. מערכת הבריאות היתה שבויה תחת ממשלות הימין בתפיסה קפיטליסטית שרואה בשירותי הבריאות נטל כלכלי, איזה מטרד שצריך לייבש ולחנוק כדי לחסוך כסף – על חשבון הרופאות הרופאים, האחיות והאחים, עובדי המנהל והמשק, וגם על חשבון המתמחים.

התפקיד שלי כפי שאני רואה אותו הוא להתחיל ולסובב את הספינה הזו בחזרה למסלול, להשיב את מערכת הבריאות למקורות הסוציאל דמוקרטיים שלה. זה הדבר שעומד לנגד עיני בכל אתגר והחלטה וזה מה שעמד לנגד עיני בהחלטה הזו.

במסגרת הסיכום על תקציב הבריאות, במו״מ על תקציב המדינה הייתי גאה מאוד בהגדלה משמעותית של תקציב הבריאות. מערכת הבריאות מקבלת שוב את היחס שמגיע לה.

בתוך הסיכומים על הגדלת תקציב הבריאות, הבאנו הישג תקציבי ייעודי לתחום הזה. אתמול במאמץ משותף של שר האוצר ושרת הכלכלה גם הקצנו תקציב נוסף, מה שאפשר להגיע לרגע הזה ולהכריז על קיצור משמעותי והיסטורי של התורנויות.

כידוע, אורך התורנויות נבע גם מחוסר בכח אדם. כדי לאפשר את קיצור התורנויות נלחמתי והשגתי תקציב גם לפתיחה של מאות כסאות לימוד לרופאות ורופאים, אחים ואחיות במוסדות הלימוד בישראל. כדי להכשיר עוד כח אדם שכל כך דרוש כאן, כדי לשחרר את הלחץ ולשפר את הטיפול בכל אדם שמגיע לבית החולים.

במסגרת המתווה הזה אנחנו נותנים ׳פור׳ לבתי החולים בפריפריה – מתחילים ב10 בתי חולים, וקובעים מסמרות לאורך הדרך, כך שתוך 5 שנים, נרחיב את זה לכל רחבי הארץ.

אנחנו מתחילים בתחילת אפריל 2022 כדי לאפשר זמן למלא התקנים החדשים שאנחנו מוסיפים לפריפריה.

שינוים גדולים לא עוברים בקלות, וזה שינוי גדול מאוד. אנחנו נצטרך את הנכונות ואת שיתוף הפעולה של כל מערכת הבריאות למהלך הזה. עובדי המנהל והמשק, האחיות והאחים, הרופאים, מנהלי המחלקות, מנהלות ומנהלי בתי חולים, וכמובן של המתמחים. אנחנו נלמד תוך כדי הדרך, נתקן ונשפר דברים ונתגבר על המכשולים בדרך כדי שקיצור בתורנויות יושלם על פי התכנון.

-אני רוצה להודות לשר האוצר ליברמן, לשרת הכלכלה ברביבאי, ליו״ר ועדת הבריאות עידית סילמן, מנכ״ל משרד הבריאות פרופ׳ אש, להר״י, לארגון המתמחים, למרשם, למנהלי בתי החולים, ולכל מי שנתן יד למהלך החשוב הזה.

הרכבת יצאה מהתחנה. אנחנו יוצאים לדרך.