קידום בריאות ואורך חיים בריא חייבים לעבור לקדמת הבמה

(דברים בכנס איגוד רופאי בריאות הציבור).

חברים יקרים שלום רב,
מכובדיי, מר תומר גלאם, ראש עיריית אשקלון.
פרופ' חזי לוי, מנהל המרכז הרפואי ע"ש ברזילי.
פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור.
פרופ' זהר מור ופרופ' נטליה בילנקו יושב ויושבת ראש הכנס.
ד"ר שרון אלרעי פרייס,
חברי ועד איגוד רופאי בריאות הציבור, מנהלי בתי הספר לבריאות הציבור, רופאים ורופאות, אחים ואחיות, אנשי ונשות בריאות ציבור, ומכובדיי כולם.
בריאות הציבור היא תכלית העבודה שלנו במשרד הבריאות וכאנשי רפואה. זאת, בסופו של דבר, המטרה של כולנו – לשמור על בריאות הציבור. אבל הבריאות, ברוב המקרים, היא כלל וכלל לא תוצר של איכות הטיפול הרפואי. היא מושפעת מהסביבה, מאורך החיים שלנו, ההרגלים, התזונה וסביבת החיים שלנו.
התפקיד שלכם, רופאי ורופאות בריאות הציבור, הוא קידום אורח חיים בריא ומניעת תחלואה, וזה בעצם התפקיד החשוב ביותר. הרי בעולם אידיאלי, אנשים יזדקקו למינימום של שירותי רפואה. בעולם אידאלי, רוב משאבי מערכת הבריאות היו מושקעים בעבודה שלכם – בקידום בריאות ואורך חיים בריא, בהיערכות לאתגרי המחר, בקידום מניעה וטיפול מוקדם. לצערי, אנחנו לא קרובים לנצל את הפוטנציאל המגולם במקצוע החשוב שלכם, אבל אני מקווה שאנחנו מתחילים להבין את חשיבותו.
אנחנו אחרי שנתיים קשות ומורכבות של מגיפה גלובלית, שההתמודדות עמה אתגרה את כל המוסכמות החברתיות שלנו, ואת כל התפיסות שלנו על ניהול בריאות. המגיפה שינתה את פני מערכת הרפואה, ואת השפעותיה עוד נלמד שנים קדימה. בהתמודדות עם המגיפה הסתמכנו באופן מובהק עליכם – רופאי ורופאות בריאות הציבור, והדבר רק מחדד את החשיבות האדירה שלכם בהתמודדות עם מציאות משתנה.
העולם כולו והרפואה בפרט משתנים באופן תדיר, ועליכם מוטלת האחריות הכבדה להוביל אותנו בדרך הלא צפויה הזאת. משבר האקלים, הרגלי תזונה משתנים, חשיפה לקרינה ולמזהמים – כולם גורמים דרמטיים שישפיעו על בריאות האנשים בעתיד ודורשים מאיתנו לנהל את המרחב שבוא אנחנו חיים כדי לשפר את איכות חיינו ולדאוג לבריאותנו.
אני רוצה להודות לכולכם על העבודה המסורה והמקצועית שלכם, ולאחל לכם כנס מוצלח ופורה.