עצרת מחאה בירושלים על האלימות החרדית – די לכפייה!

ערב טוב ירושלים!

ערב טוב ירושלים החופשית!

באנו הנה היום – אנשים מכל הדעות והאמונות – כדי להגיד:

"די לאלימות"!

"די לכפיה"!

פעם זה חניון, ופעם זה אינטל, ופעם זה מצעד גאווה, ופעם זה האמא המרעיבה – ואלה רק תירוצים – תירוצים להפגנת כוח, לאלימות, ולכפיה.

אז באנו היום לכאן להגיד – "די להפרת החוק"

"די להרוס את ירושלים"!

"די להרוס את המדינה"!

באו הנה היום דתיים אורתודוקסים, חובשי כיפות וכאלה שלא, וגם דתיים אחרים  – מסורתיים, רפורמים –  כן חברים, ליהדות יש פנים רבות, ולא נסכים שזרם אחד, קיצוני, כופה, יקבל את המונופול על היהדות במדינת ישראל. לא נסכים שזרם אחד, קיצוני, קנאי, יקבע איך מתחתנים בישראל, ואיך מתגיירים, ואיפה נשים יושבות באוטובוס, על איזו מדרכה הן הולכות, ואיפה הן עומדות בכותל.

לא נסכים לכך!

די לכפיה החרדית!

אדם באמונתו יחיה!

באנו הנה היום – אנשים מכל הדעות והאמונות – אנשים חופשיים, ובינינו – ואני בתוכם – חילונים רבים מאוד.

כן חברים – חילונים, אנשים חופשיים: אנשים שלומדים, שהולכים לצבא, שהולכים לאוניברסיטה, שעובדים, שרוצים תרבות טובה, חינוך איכותי, השכלה גבוהה – אנשים שבוערת בלבם האהבה לארץ הזאת ולא יכולים לסבול מה שקורה לה

אנחנו רוצים מדינה מתקדמת, מפותחת, משגשגת – מדינה של מדע ומחקר וחינוך ואיכות חיים ותרבות – מדינה דמוקרטית נורמלית, פתוחה, נאורה – לא חברה סגורה ומסתגרת, נחשלת, ואלימה.

אנחנו החילונים, אנשים חופשיים, אנחנו עדיין הרוב כאן, אך קולנו לא נשמע – איש אינו דואג לנו  – לסטודנט שעושה מילואים ומשלם עשרות אלפי שקלים שכר לימוד, וגם נאלץ לעבוד במקביל כדי להתקיים, כדי לשלם שכר דירה – מישהו דואג לו כמו שדואגים לבחורי הישיבות? מישהו עושה בגללו משבר קואליציוני?

וזוגות צעירים שלנו, חילונים, שלא גומרים את החודש – מישהו דואג להם? מישהו בונה להם?

והתרבות שלנו – הקולנוע, התיאטרון, האמנות, המוסיקה, הספרות העברית, הספורט – אפשר בכלל להשוות את התקציבים המגוחכים שהמדינה מקציבה לכך, מהמסים שלנו, לעומת התמיכה בישיבות ובמוסדות הדת, וברבנויות, ובעמותות ההחזרה בתשובה, ובבתי הדין הרבניים, ובאברכים ובכוללים, ובגופי הכשרות – ובכל המערך הענק הזה שמקיף אותנו מכל עבר?

די, נמאס לנו.

נמאס לנו לממן את זה, נמאס לנו לממן זרמים שלמים בחינוך שלא נותנים לילדים שום השכלה כללית, שום כלים לעבודה ללימודים גבוהים, לאזרחות במדינה דמוקרטית…

נמאס לנו מהאפליה בנטל השירות הצבאי – מי שלא רוצה להתגייס, שיילך לשירות לאומי. די להשתמטות!

נמאס מהשפלת הנשים בבתי הדין הרבניים, וברחבי העיר הזאת. במאה ה-21 במדינת ישראל מתייחסים לאשה כמו אזרח מסוג ב'? בושה וחרפה.

נמאס מההתעמרות בחיילים, העולים מרוסיה, ובעולים מאתיופיה שצריכים לעבור שבעה מדורי גיהנום אצל הרבנים שפוסלים את הגיורים שלהם,

נמאס מהגזענות ומההפרדה בין אשכנזים למזרחים בבתי הספר החרדיים,

נמאס לנו לשלם אלפי דולרים כדי לנסוע לקפריסין להתחתן כשאנחנו צריכים לקבל את הזכות הבסיסית הזאת, כאן במדינה, בחינם – לכל אחד!

ו…נמאס לנו מהאלימות וההתפרעויות מדי שבוע, נמאס מהכוחנות בשכונות, מהיריקות, והקללות, והדחיפות, במטרה לדחוף את החילונים החוצה מהעיר הזאת ומשכונות בכל הארץ…

בבית שמש

בכפר יונה

ברמת אביב

בחדרה

ובקריית יובל

די, נמאס – לא תהיה פה מדינת הלכה. אנחנו רוצים ירושלים חופשית, ומדינה נאורה, חופשית!

ולכן הערב אנחנו אומרים שני דברים : דבר ראשון – שלטון החוק. ירושלים איננה הפקר. די לשתיקה של הממשלה ולהתרפסות הזאת: המתפרעים, הבריונים האלימים, צריכים להיעצר. שלטון החוק חייב לחזור לעיר הזאת!

ודבר שני שאנחנו אומרים הערב: החופש. חופש הדת בעיר הזאת ובמדינה הזאת הוא עיקרון יסוד, אבל כמוהו גם החופש מדת – החופש לא להיות דתי, החופש להחזיק בכל אמונה ובכל דיעה ובכל אורח חיים – בלי כפיה. זה יסוד חיינו כאן במדינת ישראל, זו הציונות שלנו, וזה ההמנון שלנו –

להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון ירושלים!