עסקים קטנים – עיקרי המצע של ניצן הורוביץ

החזון

עסקים קטנים ומקומיים בעיר הם לא רק חלק חשוב בהכנסות העירייה, אלא מרכיב מהותי באופי העירוני. החנויות, בתי הקפה, המסעדות והפאבים, המרכולים השכונתיים, בתי העסק, המשרדים והסוכנויות – כל אלו הם חלק מהפסיפס שעושה את תל אביב-יפו למה שהיא.

מוקד החיים הכלכליים בת"א, מאז שנוסדה לפני יותר ממאה שנה, הם העסקים הקטנים והפעילות המסחרית, שממריצים את העיר, ויוצרים מקומות עבודה. המיגזר העסקי, שמונה בת"א-יפו למעלה מ-75,000 עסקים, הוא שותף מלא לחיים העירוניים ויש לו תפקיד מפתח בקידום העיר ופיתוחה.

העסקים הללו זקוקים להתחשבות עירונית, ליד מושטת, ולעירייה לצדם ולא נגדם. יש לעודד עסקים קטנים ובעיקר לייעל ולהסדיר את הליכי הרישוי והפיקוח.

הבעיות

טבעת חנק כלכלית
העסקים כיום מתמודדים עם מציאות כלכלית קשה. הן בשל המשבר הכלכלי וגזירות הממשלה, והן מול הטייקונים ורשתות הענק. המיסוי על העסקים הקטנים הוא דרקוני. הם זקוקים להתחשבות עירונית.

בירוקרטיה
בעלי העסקים, שעובדים קשה בעצמם, נתונים ללפיתת חנק של הבירוקרטיה העירונית.
הם נדרשים לעבור הליכי רישוי מסורבלים, איטיים, ויקרים ובאותה עת רצופי בירוקרטיה וטירטורים.

עבריינים בעל כורחם
ברירת הקנס היא הברירה הראשונה בה נתקל אדם או קבוצה המבקשים לפתוח עסק בת"א-יפו. בעלי עסקים מתחומים שונים, נדחקים על-ידי המערכת העירונית האטומה אל מצב של עבריינות והפרת חוק, בעל כורחם.

התנכלות מכוונת
יישום חוק רישוי עסקים באופן הנוקשה ביותר, מביא עסקים קטנים רבים אל סף פשיטת רגל. יזמים חדשים אינם יודעים כיצד להתחיל מיזם עסקי חדש בעיר, ואלו שכבר החלו נתקלים בחומות של אי ודאות למתן אישורים שיכולים להמשך שנים. כל זאת, אל מול שורה של רשויות, תוך הפסדים כספיים גדולים, וקבלת דוחות וקנסות ללא קץ.

שימוש מופרז בתביעות
העירייה מגישה תביעות בסיטונות ונחפזת להשתמש בבתי המשפט, וכך גורמת לעסקים גם הוצאות משפטיות כבדות.

סיאוב ושחיתות
על כך נוספות תופעות של אי-נקיון כפיים מצד גורמים שונים, "מאכערים", ואף דיווחים תכופים על מעשי שחיתות. יש בכך חומרה מיוחדת, לא רק בשל הסיאוב והפגיעה בשלטון החוק, אלא גם בשל הנזק הקשה הנגרם בשל כך לפעילות הכלכלית בעיר.

הפתרונות

אגף לקידום עסקים
האגף לרישוי עסקים יוגדר כאגף לקידום עסקים. העירייה בראשות ניצן הורוביץ תנחה את פקידי האגף לפעול למען העסקים, ולא לראות בהם גורם עוין, כי זהו האינטרס העירוני. נבצע רה-אירגון באגף במטרה לייעל את הקשר בין העסקים לבין העירייה, ולהגברת שיתוף הפעולה בין המחלקות השונות.
האגף יפעל על-פי שלושה עקרונות: יעילות, נגישות ושקיפות.

מסלול ירוק
פישוט תהליך הרישוי, וליווי צמוד של מבקשי הרישיון.
יונהג מסלול ירוק לעסקים קטנים עם רשימת דרישות קבועה וברורה, אותה יהיה ניתן למצוא, מראש, באתר העירייה. כן יצורפו הסברים על תהליך קבלת הרישיון ושלביו.
עם פתיחת עסק יינתן לו היתר זמני, עד להשלמת ההליכים לקבלת ההיתר הקבוע.

ודאות
אין סיבה שבעלי העסקים ויזמים חדשים יפעלו תחת עננה של אי ודאות.
העירייה תתחייב ללוחות זמנים מוגדרים מראש לכל אחד משלבי הרישוי.
ניתן יהיה לעקוב באתר העירייה אחר התקדמות הליך הרישוי של כל עסק.
עם סיום תקופת הרישיון, תישלח תזכורת מצד העירייה לצורך החידוש.

יעילות
נאריך קבלת הקהל ברישוי עסקים מהשעה 12:00 כיום לשעה 16:00, ונאפשר פנייה טלפונית ואינטרנטית, כך שהעסקים יוכלו לטפל בענייניהם גם לא בשעות העומס.

סיוע לעסקים
נפעל לספק לעסקים, במחיר מופחת, ציוד הנדרש לצורך קבלת רישיון עסק (דוגמת שלטי הכוונה, מטפי כיבוי וכדומה).
נבטל את הפרטת הרישוי. הבדיקות המקצועיות שהעירייה דורשת הם שירות ציבורי ויבוצעו על-ידי עובדי עירייה ולא בעלי מקצוע פרטיים, אשר בעלי העסקים צריכים לממן.

גישור
הטמעת תהליכי גישור, במקום שימוש מופרז בהליכים משפטיים עתירי הוצאות.

פורום עירוני עסקי
נקיים פורום עירוני עסקי בכל רובע, בו יוכלו בעלי העסקים לקיים דיאלוג ישיר עם מוסדות העירייה.
תונהג אמנת עסקים-תושבים ומתן היתרים לפי מדיניות המותאמת לכל איזור, תוך התחשבות בחיי התושבים ובמסחר המקומי.

העדפה מקומית
נכניס קריטריון להעדפת עסקים מקומיים במכרזים עירוניים ובחברות הבת העירוניות, ונעודד שיתוף פעולה בין עסקים מקומיים.