עם הלב ועם השכל – מרצ

מאת ניצן הורוביץ

הפעם זו בחירה גם מהלב וגם מהשכל: הצבעה ערכית וגם אסטרטגית. וההצבעה הזו היא מרצ. כי מרצ היא המפלגה היחידה שלא מגמגמת ולא מזגזגת באידיאולוגיה שלה, ולא פחות חשוב: היא חיונית כדי למנוע מנתניהו והחשוכים להקים ממשלה שתחזיר אותנו לימי הביניים.

זו זכות גדולה לעמוד בראש מפלגה כמו מרצ. אין עוד מפלגה כזו, אמינה, ישרה. את זה יודעים גם היריבים שלנו. בימים האחרונים מתקשרים אלי אפילו אנשי ימין ואומרים לי שקשה להם לדמיין מצב שהקול של מרצ, הקול של השמאל, ייעלם מהכנסת.

נכון, אנחנו מעצבנים אותם, מרצ היא מפלגה לוחמת, היא הולכת למקומות הכי קשים, גם כשזה לא פופולרי. לכן יש לה תרומה עצומה לחברה הישראלית. המאבק בכפיה הדתית, שוויון לקהילה הגאה, המאבק באלימות נגד נשים, שותפות יהודית-ערבית. מרצ היא שהובילה את כל זה והפכה את זכויות האזרח למובנות מאליהן. בלי מרצ זה לא היה קורה, בלי מרצ עלולים לקחת לנו את הזכויות האלה.

זו הסכנה הגדולה. הזכויות שלנו אינן חרוטות בסלע. הכל הפיך, הכל ניתן לשינוי. אנחנו רואים תהליכים כאלה בעולם, במדינות מסויימות במזרח אירופה למשל – תהליכים של ריאקציה, נסיגה לאחור. החלשת מערכת המשפט, פגיעה בזכויות מיעוטים, התקפות על להט״בים, ריסוק התקשורת החופשית. זה בדיוק מה שרוצים לעשות כאן אלה שדוגלים במדינת הלכה, הומופוביה, גזענות וסיפוח. אם הם יצליחו, לא נוכל להיות ״עם חופשי בארצנו״.

יש הרבה פתקים לפניכם, בתיבה שבקלפי. כשתושיטו את היד כדי לקחת אחד מהם, תעשו את זה הפעם גם מהלב וגם מהשכל. תחשבו על הקול שלכם, האישי, ומי שתמיד השמיע אותו בלי לפחד ובלי לשקר. ותחשבו גם על מה שיקרה אם הקול הזה שלכם ייאלם, ואילו קולות אחרים וצורמים ישתלטו עלינו. אסור שזה יקרה.

שַׂחֲקִי, שַׂחֲקִי עַל הַחֲלוֹמוֹת,
זוּ אֲנִי הַחוֹלֵם שָֹח.
שַׂחֲקִי כִּי בָאָדָם אַאֲמִין,
כִּי עוֹדֶנִּי מַאֲמִין בָּךְ.

כִּי עוֹד נַפְשִׁי דְּרוֹר שׁוֹאֶפֶת
לֹא מְכַרְתִּיהָ לְעֵגֶל-פָּז,
כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,
גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.