הורוביץ למרקל: עלינו להשלים את מעגל השלום באזור, בראש ובראשונה עם הפלסטינים, על בסיס פתרון שתי המדינות

(דבריי בישיבת הממשלה בהשתתפות קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל – מלון המלך דוד, ירושלים).

גברתי, קנצלרית גרמניה,
אדוני ראש הממשלה,
חברות וחברים,

חברות של אמת, לא נמדדת רק במנות החיבה והידידות שכל חבר מרעיף על חברו. מחוות של ידידות וקירבה ביחסי ישראל-גרמניה היו לנו לרוב, כבר שנים רבות – לאחר ששני מנהיגים דגולים, דוד בן גוריון וקונראד אדנאואר, החליטו לפתוח פרק חדש, מואר, מלא בתוכן ושיתוף פעולה, לאחר הפרק האפל ביותר בתולדותינו. הפרק הזה, שיש לו מניות יסוד בחיזוקה של מדינת ישראל, נמשך גם תחת הנהגתך, וביתר שאת.

אלא שחברות של אמת, יודעת גם לצלוח משברים וקשיים, וגם לספוג ביקורת ולהתמודד איתה, כמו ששני חברים טובים יודעים ויכולים לעשות ביניהם. ואני חושב שכאן טמונה החוזקה של יחסי ישראל-גרמניה, בוודאי בתקופת כהונתך. חברות שאיננה מבוססת רק על זכרון העבר, אלא מלאה בתוכן אמיתי שמיטיב עם שני הצדדים. כלכלה, תיירות, ביטחון, מדע, בריאות, הייטק, תרבות, שלטון מקומי, ספורט… וגם כוללת לעתים מבט ביקורתי.

בסופו של דבר, הקשר בין גרמניה לישראל מבוסס בראש ובראשונה על ערכים משותפים, שהם ערכי הדמוקרטיה והשלום. זה גם הלקח החשוב ביותר שאנחנו לומדים מההיסטוריה שלנו. עד כמה חשוב לשמור על ערכי הדמוקרטיה ולחתור לשלום בין עמים ומדינות.

ברוח הזו עלינו לפעול להשלמת מעגל השלום עם השכנים שלנו באזור, ובראש ובראשונה עם השכנים הקרובים והחשובים ביותר שלנו – הפלסטינים,על בסיס פתרון שתי המדינות, בשלום ובביטחון, וזאת גם כדי שנוכל לשמור על ערכינו הדמוקרטיים.

כל תהליך שלום הוא מורכב, כי הרי מדובר על קשר עם מי שנחשב עד אתמול לאויב. אבל כשמביטים אחורה, אל 40 שנה של תהליכי השלום והסדרה – מצריים, הפלסטינים, ירדן, היציאה מלבנון, הסכמי אברהם – רואים עד כמה המהלכים האלה הם שביססו וחיזקו את ישראל, והוציאו אותה ממעגל של מלחמות נוראות. לכן גם חייבים להמשיך ולהשלים את המעגל.

ברוח הזו ממש את מובילה באירופה את הקו הדמוקרטי באיחוד שמבוסס על זכויות אדם – מאבק בגזענות, קליטת פליטים, מאבק בשנאת זרים, ושמירה הדוקה על מערכת משפט עצמאית, תקשורת חופשית, ותרבות תוססת.

זה בדיוק מה שהופך את גרמניה ואת האיחוד האירופי לבני ברית חשובים כל כך לישראל. כי בסופו של דבר, ערכים משותפים הם הדבק החזק ביותר. כן, לאיחוד האירופי יש לפעמים ביקורת על ישראל, אבל מי שמנסה להציג את האיחוד כעוין לישראל, כמו שהציגה הממשלה הקודמת – טועה ומטעה. מהקמת המדינה ועד הימים האלה ממש, אירופה הדמוקרטית, ובראשה גרמניה החדשה, וגם ידידות אחרות שלנו כמו צרפת ובריטניה ומדינות נוספות, עמדו לצד ישראל ברגעים הכי קריטיים. הברית הזו בינינו, מוכיחה את עצמה שוב ושוב, וכאמור גם בתקופה הזו ממש.

אני עצמי, כשר הבריאות, אמור לבקר בגרמניה בהמשך החודש, בהזמנת שר הבריאות הגרמני, במטרה לחזק את שיתוף הפעולה בינינו בתחומי הבריאות והרפואה, במיוחד בתקופת הקורונה. יש לנו כבר שיתוף פעולה מצויין ועמוק, ואנחנו רוצים להרחיב אותו עוד יותר. ישראל מובילה בעולם בתחום המאבק בקורונה, צברנו ידע ונסיון רבים, גם בעקבות מתן החיסון השלישי, ואנחנו רוצים לחלוק בידע הזה עם חברינו בעולם. יש גם חברות ישראליות וגרמניות רבות בתחומי התרופות, הביו-טכנולוגיה, הציוד הרפואי, הדימות, ועוד ועוד, שרוצות להרחיב את היקף הקשרים והעסקים, ואנחנו נעודד את זה בכל דרך.

תודה רבה, גברתי הקנצלרית!