עדכון פוליטי – הכנסת מושבתת והיו״ר מתבצר

חברות וחברים יקרים,
מהיום, אנסה לעדכן אתכם כאן בהתפתחויות החשובות. אנחנו נמצאים בתקופה של חוסר ודאות. איש אינו יודע כמה זמן יימשך משבר הקורונה, וכמה עוד יחמיר. המשבר הבריאותי יוצר משבר כלכלי אפילו חמור יותר. רבים מבני משפחותינו וחברינו מאבדים את עבודתם ופרנסתם, ואין בינתיים פיצוי הולם ורשת ביטחון אפקטיבית. על כל זה מעיב משבר פוליטי עמוק, שמלווה אותנו כבר שנה וחצי. המשבר הזה, המערכה על הדמוקרטיה הישראלית, יקבע את גורל המדינה לא פחות מהשלכות המאבק בנגיף.
לכן, דווקא עכשיו, כשרובכם בבית, חשוב לנו לעדכן אתכם באופן עצמאי וישיר, גם כי רבים מהדיווחים בתקשורת אינם משקפים נאמנה את המתרחש בזירה הפוליטית.

השבתת הכנסת. נכון לשעה זו (יום ד׳ אחה״צ), מסרב יו״ר הכנסת יולי אדלשטיין לאפשר הצבעה במליאה על הקמת הוועדה המסדרת. זו ועדה חשובה ביותר שקמה בתחילתה של כל כנסת חדשה. הוועדה המסדרת מקימה את הוועדות הזמניות החשובות – ועדת חוץ וביטחון וועדת הכספים. כמו כן, לנוכח המשבר אנחנו מבקשים להקים גם כמה ועדות מיוחדות, ובראשן ועדת בריאות לטיפול בקורונה. יו״ר הכנסת, במצוות נתניהו, מונע את קיום ההצבעה במליאה בטענות סרק שונות. הסיבה האמיתית והיחידה היא שגוש המרכז-שמאל מונה 61 ח״כים, והימין בעזרת אדלשטיין עוצר את ההצבעה כי אין לו רוב.

היו״ר מתבצר. הגוש שלנו דורש, כפי שנעשה בתחילתה של כל כנסת חדשה, לבחור את יושב ראש הכנסת. גם את ההצבעה על כך מונע אדלשטיין. טענתו היא כי הדבר ״יפגע במאמצים לממשלת אחדות״. כמובן, שזו טענה מקוממת ובלתי מתקבלת על הדעת. הסיבה היחידה היא שמועמד גוש המרכז-שמאל זוכה לרוב.

התחנה הבאה: בג״ץ. עקב השבתת הכנסת וסיכול בחירת יו״ר, פועלת הממשלה ללא שום פיקוח פרלמנטרי. הרשות המחוקקת משותקת. זה מצב בלתי נסבל. לנוכח זאת, מוגשת עתירה לבג״צ, בדרישה שיורה ליו״ר הכנסת לקיים מייד את ההצבעות על בחירת יו״ר ומינוי הוועדות החשובות.

פארסת ״האחדות״. במקביל לחבלה שלו בתיפקוד הכנסת, נתניהו קורא לממשלת אחדות, ומבקש ״להניח את הפוליטיקה בצד״. אך הוא עושה את ההיפך הגמור. שלשום קיבל בני גנץ את המנדט מהנשיא, על-פי המלצתם של רוב חברי הכנסת. גנץ ביקש להיפגש עם ראשי סיעות הימין, אך כולם סירבו להיפגש עמו. לא אחדות, ולא חירום. לכן, הדרך היחידה לפרוץ את המשבר הזה היא להקים בתוך ימים ספורים ממשלה צרה בראשות גנץ. לחברי הכנסת האוזר, הנדל, ולוי-אבקסיס, אין מנדט, פשוטו כמשמעו, למנוע זאת.

השבתת בתי המשפט. באופן חשוד, באישון לילה, הודיע שר המשפטים אמיר אוחנה על השבתת בתי המשפט. זה מעשה חמור וחסר תקדים, גם במצבי חירום. כמובן, שנדחה גם משפטו של הנאשם נתניהו בעבירות פליליות חמורות. יש להדגיש כי משרד הבריאות קבע כי ניתן להמשיך בפעילות בתי המשפט והכנסת, אך נתניהו מחליט אחרת.

אמצעי מעקב. באותו אופן עקום, הממשלה עקפה את הכנסת ואישרה שימוש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים למעקב אחר נשאי קורונה. המעקב הוא פגיעה קשה בפרטיות והשימוש במידע העצום עלול להיות מסוכן. פניתי בדחיפות ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לעצור את השימוש באמצעי המעקב הללו, עד שייקבע פיקוח פרלמנטרי ושיפוטי ראוי. למרות זאת, אישר מנדלבליט את החלטת הממשלה. גם בעניין זה הוגשו מספר עתירות לבג״ץ.

 הצטרפו אלינו. השילוב הזה של מהלכים אנטי-דמוקרטיים הוא סכנה איומה לדמוקרטיה. אנחנו פועלים בכל הכוח בזירה הפוליטית, אבל חייבים את הגיבוי הציבורי שלכם. בימים האלה, בהם כולם בבתים, הסיוע שלכם לפעילות הדיגיטלית שלנו חשוב מאי פעם. עקבו אחרינו בעמודים השונים של הרשתות החברתיות, שתפו את החומרים שלנו וחזקו את הח"כים שלנו. בנוסף, אני קורא אתכם להצטרף למחאת הדגל השחור להצלת הדמוקרטיה ולהחליף את תמונת הפרופיל שלכם.