נתונים חדשים על ההצבעה למרצ ולאן הולכים מכאן

אלה היו הבחירות הכי קשות וגם הכי מוצלחות של מרצ מזה שנים. הסיום היה מרגש מאוד. למרות נבואות השחור, הכפלנו את כוחנו. ומה שהכי משמח אותי זה שרבים מהמצביעים שלנו הפעם הם צעירים מאוד, ומתוכם הרבה מצביעי פעם ראשונה. ראינו את זה היטב בקלפיות, ובמיוחד ברשתות החברתיות. ניטור ממוקד שערכנו, מגלה שקיבלנו עשרות אלפי קולות של מצביעים מתחת לגיל 25, ובאופן מיוחד אלפי קולות של מצביעי פעם ראשונה – תלמידי י״ב וחיילים. הם לא היו נרגנים ומתוסכלים, אלא באו אלינו בשמחה ובהתרגשות והסבירו שהם אוהבים את מרצ כי היא מפלגה אידיאולוגית וישרה שלא מפחדת ולא מתקרנפת.

ניתוח ההצבעה מגלה כי מרצ שינתה את פניה. פרופיל התומכים והמצביעים שלנו שונה מאוד מהדימוי של מרצ. זו מרצ חדשה, צעירה. אעשה הכל כדי שיישארו אתנו, וכדי שבפעם הבאה נהיה מוקד משיכה להמון צעירות וצעירים נוספים.

רודנות הסקרים, למרות כל חולשותיהם וכשלונותיהם הידועים, קבעה למעשה חלק ניכר מתוצאות הבחירות עוד לפני שהתקיימו. הסיקור התקשורתי העצום של מערכת הבחירות הוקדש לסקרים. שום עיסוק במדיניות, בפתרונות, בחזון. מפלגות הוקמו ונעלמו, התפצלו והתאחדו, המוני ישראלים התרוצצו אחוזי תזזית בין גושים ומחנות – רק בגלל סקרים ותלי תלים של פרשנויות וניתוחים דרמטיים שאפפו אותם. מדינה שלמה מתמסרת ומתמכרת למשחקי הימורים. זו לא פוליטיקה ולא דמוקרטיה. זה קזינו ענק, תכנית ריאליטי מפלצתית.

אם הייתי נכנע לכל בדל של סקר ולתבוסתנות שגרמו, מרצ לא היתה קיימת עכשיו. הספיק סקר אחד או שניים, מתוך מאות שפורסמו במהלך המערכה, שבהם מרצ היתה על אחוז החסימה, כדי לגרום לעיתונאים מכובדים לנהל קמפיין בדרישה נחרצת שנפרוש, פשוט כך. לא רק שדבר כזה לא עלה בדעתי, אלא שהוא עורר את חמתי. הבנתי את החששות של חברים בתוכנו, אך לא את הקלות המופקרת של כמה פרשנים ונותני עצות למיניהם, שככה בהינף יד, קוראים לחסל תנועה פוליטית שלמה, עם שורשים של יותר ממאה שנה. המשמעות האנטי-דמוקרטית החריפה של מהלך כזה, משום מה נעלמה מעיניהם. שוחחתי והתכתבתי עם אלפים מתומכי מרצ, בכל הארץ. רוב מכריע התנגד בכל תוקף שמרצ תיכנע לגחמות הסקרים ותמחק את עצמה. להיפך, הם עודדו וחיזקו אותי להגביר את המאבק שלנו.

זה מה שנתן לי את הכוח להוביל את הקמפיין ולומר בכל האולפנים: מרצ נחושה, מרצ תיאבק כמו שעשתה תמיד, ומרצ תצליח. זו לא מפלגה פרטית שלי ולא פיקציה פוליטית שקמה במסיבת עיתונאים לפני שבועיים. זו תנועה שורשית של חברות וחברים, אנשים בשר ודם, שרוצים בכל מאודם שהתנועה שלהם תהיה בכנסת ותשמיע את הקול הייחודי שלהם. והאנשים האלה יתגייסו ויפעילו את חבריהם וקרוביהם, ויבואו להצביע בגדול כי הם רוצים מרצ בכנסת. וכך בדיוק היה: 202,218 – מספר הקולות הגבוה ביותר שמרצ קיבלה מאז הבחירות ב-1999.

חוץ מהצבעת הצעירים, עוד הישג בולט של מרצ היה במרחב הכפרי. שיאן ההצבעה למרצ בכל הארץ, ולא בפעם הראשונה, הוא קיבוץ מצר, שאפשר כמעט לקרוא לו קיבוץ מרצ: 50.99%. אחריו, צמודים צמודים, מובילים החברים המעולים שלנו במגן (45.63%), נחשון (45.17%), סמר (44.37%), ברעם (40.44%), ניר יצחק (40.42%), וגם סאסא, ופלך ועין המפרץ, ועוד שורה ארוכה של קיבוצים בכל קצות הארץ שבהם מרצ היא המפלגה הראשונה והמובילה בהפרש ניכר. כך למשל במשמר העמק, מרצ חזרה להיות המפלגה המובילה אחרי מספר מערכות בחירות שבהן נדחקה לאחור.

גם בשאר המרחב הכפרי – מושבים ויישובים קהילתיים מכל הסוגים – מרצ רשמה הישגים יפים, הרבה מעל הממוצע הארצי שלנו. למשל רקפת (11.27%) או מצפה הילה (16.72%). ובכלל, עם כל הכבוד לתל-אביב ולמרכז, ויש כבוד ענק ותיכף נגיע לשם, יש למרצ אחיזה ונוכחות בכל פינה בארץ. למשל במצפה רמון (7.2%), עיילבון (13.89%), כפר ורדים (12.3%) או כפר קאסם (19.49%). אני מדגיש את העניין הזה משתי סיבות: כי גם הוא סותר את הדימוי המקובל של מרצ וכי הוא מחייב אותנו לפעילות נמרצת יותר בכל האזורים.

ועכשיו למרכז. מרצ קיבלה יותר ממנדט שלם בתל אביב יפו לבדה: 36,739 קולות, 14% – פי 3 מהממוצע הארצי שלנו. זה הישג בלתי רגיל. גם בערים השכנות מרצ קיבלה אלפי קולות חדשים והגיעה למספרים יפים מאוד. למשל רמת השרון (12.22%), גבעתיים (11.25%), הרצליה (8.29%), הוד השרון (8.12%), קרית אונו (7.92%), רמת גן (7.57%), כפר סבא (7.39%) ועוד. בכל המקומות האלה יש למרצ גם יצוג מוניציפלי בולט. העניין הזה בא לביטוי בערים ומועצות גם באזורים אחרים עם יצוג מוניציפלי אפקטיבי של מרצ ותוספת של אלפי קולות חדשים, כמו ראשון לציון, ירושלים, קריית טבעון, רעננה, רחובות, חיפה ועוד. כל זה מצביע על הפוטנציאל שיש למרצ במקומות האלה ועל העבודה הרבה שלפנינו.

האמון והאשראי שקיבלנו מחייבים אותנו לשנס מתניים. כדי לשמור על מקומנו ולהתחזק, נצטרך לבצע שינויים עמוקים בתוך מרצ, לחבר כוחות נוספים, ולשנות את אופן פעילותנו. אין לנו זמן בלתי מוגבל. קיבלנו מנדט ברור לשינוי, פנימי וחיצוני, ועלינו להתקדם.

ביום שני הקרוב, 19:00, נתייצב אצל הנשיא ונמליץ להטיל את המנדט להקמת ממשלה על יאיר לפיד. כך התחייבתי. לאחר קבלת המנדט, יתחיל מו״מ מזורז על הרכבת הממשלה. בעיני, זו לא ״ממשלת שינוי״ אלא ממשלת הצלה לישראל. לא ״רק לא ביבי״, אלא הצלת הדמוקרטיה. כי השילוב של שחיתות, הרס המשפט, גזענות חולנית ופנאטיות דתית מטורפת, יורידו על ישראל חשיכה איומה. אנחנו חייבים לעצור את זה, למרות המחלוקות המפלגתיות. לא ייסלח למי שיתחמק מאחריותו.

ניתן להקים ממשלה חדשה. מרצ פתוחה לכל הצעה ויוזמה, ונוטלת חלק מלא במגעים כדי שנהיה חברים בממשלה. איננו פוסלים איש, חוץ מנאשמים בפלילים וכהניסטים. ברור לנו שנצטרך להתגמש וכך גם כל השותפים האחרים. נכון, זה מורכב, זה מסובך, אבל זה בהחלט אפשרי. הכדור נמצא בידי סער, בנט, והמפלגות הערביות. ללא צעדים אמיצים, מנהיגותיים, לא ניחלץ מהמשבר וניגרר לעוד ועוד מערכות בחירות הרסניות.

זה בדיוק הרגע להרים את הראש מהמדמנה הפוליטית המייאשת, להבין את הסיכוי וגם את הסיכון, ולהתעלות לנוכח גודל השעה. אנחנו נעשה הכל כדי שזה יקרה. אני מקווה שגם אחרים ינהגו כך.