ניצן, אתה מאמין שיהיה שינוי?

את השאלה הזו אני מקבל בלי סוף – ברחוב, בטלפון, ובמפגשים עם המון אנשים בקמפיין הבחירות. וכן, אני מאמין שיהיה שינוי. מדוע? כי זה לא רק המיאוס משלטון נתניהו וההבנה שהכיוון אליו הוא מוליך אותנו הוא מושחת והרסני, אלא ההכרה שהעניין הזה בידינו.
מאז שהקמנו את המחנה הדמוקרטי, מגיעות אלינו מאות פניות מדי יום. אנשים רוצים להתנדב, לעזור, לתרום. זה מחמם את הלב ונותן לנו רוח גבית. כשאני שואל אותם מה קרה בפעם הקודמת, הרבה מהם אומרים שבבחירות האחרונות הם הצביעו כחול-לבן או עבודה והתאכזבו, או פשוט לא הצביעו. הנתונים מאשרים את זה: אחוז ההצבעה בבחירות באפריל היה נמוך באופן משמעותי. הנתון הקשה ביותר הוא אחוז ההצבעה בחברה הערבית: הנמוך ביותר מאז קום המדינה – 49 אחוזים!
האמת, קשה לי לשמוע את זה. קשה לי להבין איך אדם בוגר, שמבין מה קורה סביבו והוא מלא טענות וביקורת על כל מה שקורה כאן, וכשזה מגיע אליו, כשניתנת לו הזכות הנשגבת להצביע, להשתתף בתהליך הדמוקרטי, הוא בוחר בדיעה צלולה להישאר בבית?! איזו זכות יש למישהו כזה להשמיע ביקורת ולהתלונן?
אז כן, כשבנאדם שואל אותי אם אני מאמין שיהיה שינוי, אני מיד שואל אותו בחזרה מה הוא מתכוון לעשות כדי שזה יקרה. אם הוא אומר לי שהוא לא מתכוון בכלל להצביע, אני מסביר לו שככה הוא רק משרת את השלטון הנוכחי, כי בצד השני אחוזי ההצבעה גבוהים מאוד. "אצלנו מצביעים 110 אחוזים", אמר לי השבוע בחיוך עיתונאי חרדי. "והאנשים שלכם הולכים לים".
אז ב-17 בספטמבר אנחנו נעשה הכל כדי למצות את אחוזי ההצבעה, את מאות אלפי הקולות האבודים האלה, ונביא מצביעים חדשים. אבל עוד לפני שמצביעים, יש המון מה לעשות. זה מתחיל עכשיו. קמפיין הבחירות של המחנה הדמוקרטי יוצא לדרך. כל אחת ואחד מכם, אבל באמת כל אחד ואחת מכם, יכול וצריך לעזור ולקחת חלק במסע הזה. פנו והירשמו במטה הבחירות שלנו – בקישור הזה. שתפו והפיצו את החומרים שלנו ברשתות החברתיות – כמה שיותר, ככה יותר טוב. תתרמו – גם תרומות קטנות הן בעלות ערך גדול.
חוץ מכל זה, ראו את עצמכם, כן כן אתה ואת והוא והיא, כנציגי ושליחי המחנה הדמוקרטי – אשר כשמו כן הוא: מחנה גדול ורחב של כל חפצי השיוויון, החופש והשלום. וכששואלים אתכם "אז מה יהיה?" – תענו כמוני: אני לא יודע מה יהיה, אף אחד לא יודע מה יהיה כי זה עוד לא קרה, אבל אני עושה כל מה שאני יכול כדי שמה שאני רוצה שיהיה, באמת יקרה". וזה לא בשמיים, חברים, ולא בגורל, אלא זה תלוי בנו, בכולנו. הנשיא הדגול פרנקלין רוזבלט אמר: "בני אדם אינם שבויים של גורלם, אלא רק של דמיונם". האמינו בשינוי, האמינו באדם, גם ברוחו, רוח עז.
שַׂחֲקִי, שַׂחֲקִי עַל הַחֲלוֹמוֹת,

זוּ אֲנִי הַחוֹלֵם שָׂח.

שַׂחֲקִי כִּי בָאָדָם אַאֲמִין,

כִּי עוֹדֶנִּי מַאֲמִין בָּךְ.

כִּי עוֹד נַפְשִׁי דְּרוֹר שׁוֹאֶפֶת

לֹא מְכַרְתִּיהָ לְעֵגֶל-פָּז,

כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,

גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.

חזק ואמץ,
ניצן