ניהול הקורונה – בקור רוח ובלי פוליטיקה

(תדרוך לתקשורת לנוכח עליית גל הדלתא וכניסת תקנות חדשות לתוקף).
כמו בכל העולם, גם בישראל אנחנו מתמודדים עם עליה משמעותית בתחלואה בעקבות התפשטות זן הדלתא. זהו וריאנט מדבק יותר ומסוכן יותר של הקורונה.
אנחנו צפויים לראות עליה בנתוני ההדבקה והתחלואה בשבועות הקרובים, ולצערנו גם במספר החולים הקשים.
יש לנו במשרד הבריאות את טובי המומחים ואנחנו פועלים במקצועיות ובצורה עיניינית. שיקול אחד ויחיד מוביל אותנו בניהול המשבר הזה – בריאות הציבור. האינטרס הציבורי בלבד.
בניגוד להתנהלות שהכרנו בשנה וחצי האחרונות, אצלינו, אף שיקול זר לא נכנס למרחב הקדוש הזה. לא שיקולים פוליטיים צרים, לא שיקול אישיים. זהו. הדבר הזה נגמר.
אנחנו פועלים בשיקול דעת ולא יוצרים פאניקה מיותרת בציבור, אבל מבקש מכל אחד ואחת מכם – אל תהיו שאננים. מצפים לנו לחודשים ארוכים של מאבק בוריאנט הדלתא. על מנת לצמצם את היקיפי התחלואה יידרש פה מאמץ משותף של חברי הממשלה, של גורמי המקצוע, ושל כל אזרחי ישראל.
כדי שנוכל לשמור על עצמינו ועל הקרובים שלנו מתחלואה, כדי שנוכל לשמור על פעילות המשק, כדי שלא נגיע להגבלות שיפגעו בשגרת החיים בישראל – נדרשת אחריות אישית של כל הציבור.
חברים זה לא משחק, הקפידו על ההנחיות. מי שמזלזל ולא עוטה מסכה במקום סגור, מי שחלילה מפר בידוד, לא פוגע במשרד הבריאות או בממשלה, אלא בבריאות של האנשים שסביבו ובפרנסה של השכנים שלו.
המשוואה מאוד ברורה: מקפידים על ההנחיות עכשיו – מונעים מגבלות קשות אחר כך.

אנחנו מבינים שהקורונה לא תחלוף בקרוב מהעולם. אחרי זן הדלתא , יתכן ויצוץ בעולם וריאנט אחר. לכן, האסטרטגיה שלנו ברורה – חיים לצד הקורונה.
אנחנו נפתח שגרה ארוכת טווח לצד הנגיף. המדיניות שאני מוביל היא מדיונות שמסתכלת קדימה. לא על השבוע ולא על החודש קרוב אלא לתקופת זמן ארוכה. כל ההמלצות שלנו וכל הצעדים שאנו נוקטים נעשים ברוח הזו בדיוק.
אלו צעדים שיגנו עלינו מפני תחלואה קשה, וצעדים שנוכל לחיות איתם לאורך זמן. אני לוקח את כל השיקולים בחשבון. בראש ובראשונה הבריאות, אבל כן – גם הפרנסה, גם זכויות האזרח וגם שגרת החיים. בשנה וחצי האחרונות נוכחנו לצערי לדעת – גם אבטלה, סגרים ומגבלות תנועה פוגעות מאוד בבריאות הציבור.
אצלנו אין הנחתות על ענפי המשק בלי שיח אמיתי עם השטח. הפעם משרד הבריאות הוא זה שיוזם את המפגשים והדיונים עם ראשי הענפים השונים. אנחנו מגיעים לשמוע את הצרכים ולהבין -ביחד- איך מצמצמים את ההדבקה במינימום פגיעה במשק. יחד עם ראש הממשלה ושר התרבות נפגשתי אתמול עם נציגי ענף הכושר ועולם התרבות. נמשיך ונדון עם כל הגורמים הרלוונטיים כדי לראות איך כן לאפשר לעסקים להמשיך לפעול, איך לא לשלוח אנשים לאבטלה.
כדי שלא נגרר להגבלות קשות, יש כמה עקרונות שכולם חייבים להקפיד עליהם –
בראש ובראשונה חיסונים. החיסון הוא האמצעי הטוב ביותר למאבק במגיפה. נכון, זן הדלתא עמיד יותר לחיסון, אבל החיסון יעיל גם במניעת הדבקה ויעיל מאוד במניעת למחלה קשה. יש מספיק חיסונים לכולם. זו פריבילגיה שאין למדינות אחרות העולם. תשתמשו בהם.
אני קורא לכל מי שעוד לא התחסן, מגיל 12 ומעלה – לצאת ולעשות זאת מיד. שימו לב, רוב החולים הקשים בשכבות הגיל הצעירות – הגיעו למצב הזה מפני שהם אינם מחוסנים.
העקרון השני הוא המסכות – זה אמצעי פשוט מאוד וגם יעיל מאוד. אל תזלזלו בזה – רק מסיכה גם על האף וגם על הפה מונעת הדבקה. בכל מקום סגור – עוטים מסכה.
בעניין הבידודים – אנחנו מגבירים את האכיפה אבל אין ולא יהיה שוטר בפתח ביתו של כל אדם שחייב להשאר בבידוד. כאן האחריות האישית כפולה ומכופלת. אין פה מקום למשחקים. אל תסכנו את הקרובים שלכם – מי שחייב בידוד, נשאר בבית. נקודה.
היום נכנסו לתוקף הנחיות הנוגעות לאירועים. כל מי שמגיע לחתונה, מסיבה או אירוע דומה מחוייב להציג תעודת מחוסן, תעודת מחלים או בדיקה קורונה שלילית. בגל הקודם אירועים מהסוג הזה הפכו למוקדי הדבקה ואנחנו לא ניתן שזה יחזור על עצמו.
בהמשך, נחיל הנחיות דומות בכל התכנסויות של מעל 100 משתתפים. גם ההנחיה הזו צפויה להישאר איתנו לאורך זמן. גם הצעד הזה נועד לבלום את העלייה בתחלואה, מבלי להגביל את פעילות המשק.
בנוסף לצעדים האלו, אנחנו כבר מסתכלים קדימה, ונערכים לפתיחת שנת הלימודים. המטרה שלנו היא לפתוח את שנת הלימודים כסדרה. איך? גם כאן, יותר בדיקות ופחות הגבלות.

כדי שנוכל לעשות זאת, וכדי שלא נאלץ להגיע להגבלות. אני חוזר ומבקש מכם, בכל לשון של בקשה – קחו אחריות אישית, תנהגו בסולידריות חברתית – שמרו על ההנחיות.