נאום בהפגנת "לא תשתיקו אותי" – ארגוני זכויות האדם לא מסכנים את המדינה, הם מצילים אותה

חברות וחברים יקרים,

מול מי אנחנו עומדים? אנחנו עומדים מול ממשלה שלא יכולה לסבול קול אחר או דיעה אחרת. לא בגלל שהקול והדיעה שלנו מסוכנים, אלא בגלל שהם אחרים.

הממשלה חושבת שדמוקרטיה זה אומר שאם יש לך רוב בכנסת, אז הרוב הזה יכול לעשות מה שהוא רוצה, וכדי שזה יקרה, הצעד הראשון הוא קודם כל להשתיק את המיעוט.

אז תשאלו, אבל לשם מה צריך להשתיק אותנו, להפחיד את התקשורת, להלך אימים על בית המשפט, לסגור את הארגונים לזכויות האדם? ולשם מה צריך לרדוף את הנשים, לכסות אותן, להעלים אותן מהעין ומהאוזן? גם הנשים כל כך מסוכנות? לשם מה הרדיפה הזו, תשאלו?

"מטרת הרדיפה היא רדיפה", כתב ג'ורג' אורוול בספר 1984. מטרת הרדיפה היא רדיפה.

ארגוני זכויות האדם לא מסכנים את המדינה, הם מצילים אותה

בית המשפט העליון לא פוגע בביטחון, הוא הביטחון.

התקשורת הביקורתית לא גורמת לחולשה, היא זו שמבטיחה חברה חזקה.

האקדמיה ומוסדות התרבות הם לא קן של חתרנות מסוכנת, הם מה שהופך את המקום הזה למקום שראוי לחיות בו.

ונשים שוות זכויות, בקידמת הבמה, לא מאחורי מחיצה או בירכתי האוטובוס או על מידרכה נפרדת, נשים שלא רק שרות, אלא (ש) סרות. לא רק מטפלות אלא מנהלות, ומרוויחות בדיוק כמו גברים ואפילו לא שקל פחות – זה מה שעושה חברה חופשית, מדינה חופשית.

אבל הממשלה מפחדת מזה, ושימו לב חברים, אני לא אומר אלקין או לוין או אקוניס. אני אומר ממשלה, כי מי שמוביל את כל הסיפור – ושלא יהיו לכם אשליות – הם לא הספסלים האחוריים של הליכוד וישראל ביתנו. הדג מסריח מהראש והראש הוא ביבי נתניהו, אביגדור ליברמן, יעקב נאמן, אלי ישי, ו…,נו, מי עוד?  אהוד ברק.

כן כן, אחרי ההצהרות הלוחמניות והעצמאיות כל כך של מפלגת "העצמאות" נגד החוקים החדשים, מי חמק לתוך המליאה אמש כדי להצביע בעדם? אהוד ברק… ברק חמק.

ומדוע בוער לכל הראשים האלה לרדוף כל מוקד של ביקורת ומחשבה חופשית? למה הגל העכור חוזר ומכה בנו בכזו עוצמה עכשיו? כי בקיץ קרה כאן דבר שמאוד הפחיד את ביברמן ואת המפלגות החרדיות ושאר השותפים של הימין הקיצוני. פתאום, בלי שום התראה, קמו מאות אלפים וביטאו מחשבה חופשית ודמוקרטית להפליא. זה נתן המון תיקווה להמון אנשים ולכן זה מאוד הפחיד את חברי הממשלה. הם שתקו כל הקיץ, ומה שקורה עכשיו, הגל האנטי-דמוקרטי הבזוי הזה, הוא התשובה שלהם למחאה החברתית. כדי שלא תהיה כאן מחאה חברתית הם חייבים לסרס את אפשרויות הביטוי והפעולה של הציבור: את התקשורת החופשית, את בית המשפט העצמאי, את הארגונים האזרחיים, את אנשי הרוח והאקדמיה, ובאמצעות השתקתם, הם מקווים להשתיק את כולנו.

אבל זה לא יצליח להם. אתם יודעים למה? כי אנחנו חזקים מהם. אני יודע שרבים מאתנו חיים תחת רושם הפוך. אבל זו טעות. הם מפחדים ומנסים להשתיק אותנו, כי קשה להם להתמודד אתנו. כי הם יודעים שכאשר אנחנו משלבים ידיים ומחברים כוחות, אנחנו חזקים מהם.

ולכן אנחנו צריכים להפסיק לקטר ולהתבכיין, להרים את הראש, להסתכל סביבנו ולראות כל כך הרבה נשים ואנשים שרוצים חברה שפויה והוגנת. יש לנו כוח, יש לנו את הכלים,  וביחד אנחנו נעשה את זה.