מר ביבי ומיסטר נתניהו

זו כבר הפכה להיות שיטה: הקיצוניים שולפים עוד הצעת חוק בזויה והזויה, ביבי מאפשר לה לדלג בקלילות מהצבעה להצבעה, הביקורת קוטלת ורגע לפני נתניהו נלחץ, ומקפיא את החוק התורן. למרות כל זאת, נראה שבכל הנוגע לחוק לשכת עורכי הדין, ביבי התעלה אפילו על נתניהו. הוא נתן לשר המשפטים שלו להתפרע כמעט בכל הדרך עד לאישור החוק ואף לרקוח דיל מבאיש עם ש"ס שיבטיח לה את השליטה בוועדה למינוי דיינים. אבל אז כמו במקרים רבים הריח הבאיש למרחוק, הלחץ הופעל על ידי שריו שלו שהבינו את עומק התהום אליו הם נדחפים וביבי זיגזג והתקפל – ונתניהו הקפיא את החוק. עד לפעם הבאה.

כדאי שנבין: בישראל אף חוק לא עולה להצבעה ללא הסכמתו של ראש הממשלה, גם אם בקריצה. כזו היא השיטה הפרלמנטארית שלנו, בין אם אוהבים אותה ובין אם לא. אלא שמן הידועות היא כי ביבי העלה את אי-קבלת ההחלטה לדרגה של אמנות. הוא נותן לכל מרכיבי הקואליציה שלו להתפרע ובמקום להחליט נגרר ונגרר עד שהוא נאלץ לקבל את ההחלטה בסוף תחת לחץ ובדרך, כאמור, עושה את כל הטעויות האפשריות. הרצון לא להכריע בשום נושא, אף פעם, נובע כמובן מהצורך לתחזק קואליציה ולשרוד. את המחיר כמו תמיד משלמים כולנו.

הפעם הזו, מישהו דאג להבהיר לו שהחוק ייפול בבג"צ שהיה פוסק כי אינו חוקתי. הכנסת לא יכולה להתערב בבחירות פנימיות של גוף סטטוטורי כמו לשכת עורכי הדין ולבטל רטרואקטיבית נציגים שנבחרו כדין. שהרי אם מבטלים את תוצאות הבחירות של עורכי הדין ומדיחים את הנציגים שנבחרו, למה לא לבטל גם את תוצאות הבחירות לכנסת? הפעם, ביבי הבין ונתניהו החליט להקפיא. אך נותר רק לשאול ולדמיין: מה מבשלים לנו הקיצוניים בידיעתו של ביבי ואיך יגיב נתניהו בפעם הבאה?

אני מצרף לכם לינק לדברים שנשאתי במליאה בנושא:  http://www.youtube.com/watch?v=fsA7G2SO00s&feature=youtu.be