מקרי הפוליו – זו לא סיבה להיבהל, זו סיבה להתחסן

(מסיבת עיתונאים לרגל פתיחת מבצע חיסוני הפוליו).

לאחרונה התגלה מקרה של שיתוק ילדים שנגרם על ידי וירוס הפוליו, בילד באיזור ירושלים, ועוד 8 ילדים התגלו כחיוביים לפוליו, ללא תסמינים. למעט ילד אחד, הילדים הללו אינם מחוסנים באופן מלא נגד פוליו. בנוסף, כחלק מניטור ביוב שעורך משרד הבריאות, נמצא הנגיף במי השפכים של במספר ערים: ירושלים, בית שמש, מודיעין עילית, בני ברק וטבריה.ֿ

 

זו לא סיבה להיבהל, זו סיבה להתחסן.

 

כמו בכל מקרה של סכנה מהתפשטות נגיף ומחלה, התפקיד שלנו הוא לשמור על הבריאות של הציבור. לדאוג שאתם מוגנים, בכל מקום בארץ, ולתת את כל הכלים לשמירה על הבריאות.

 

אחד הכלים הכי חשובים, כמו בקורונה, וכמו בכל מצב רפואי – הוא לדעת את העובדות, ולהיצמד למחקר, למדע ולרפואה. שלא כמו בקורונה, את הנגיף הזה אנחנו מכירים עשרות שנים, יודעים איך הוא מתנהג ויש לנו את האפשרות למגר אותו –  לחלוטין. ישראל עשתה זאת בפעם האחרונה לפני כעשר שנים, וקודם לכן לפני 40 שנה, וגם בסוף שנות החמישים, ונעשה זאת גם כעת.

 

מרבית הילדים שנדבקים בפוליו לא יראו תסמינים, אך יכולים לגרום להתפשטות של הנגיף. הידבקות בנגיף, בצורתה המדאיגה ביותר, בפחות מ- 1% מהמקרים, גורמת לשיתוק ילדים. זה נדיר, אבל זה כמובן מצב מסוכן מאוד.  לשיתוק שנגרם על ידי הפוליו אין טיפול, אבל אפשר בצורה קלה ויעילה מאוד למנוע את המחלה לחלוטין – פשוט להתחסן.

 

כדי להיות בטוחים שאנחנו שומרים על הילדים שלנו, כדי לא לקחת סיכונים, וכדי למגר לחלוטין את הפוליו, הבאנו לארץ מיליוני מנות חיסון ואנחנו יוצאים למבצע הארצי – ״שתי טיפות״. זה שם מבצע החיסונים וזה גם הדבר הכל כך פשוט שצריך לעשות – שתי טיפול בפה, וזה הכל.

 

החיסון הזה יעיל בצורה בלתי רגילה למניעת ההדבקה בנגיף ולהגנה מפני המחלה. החיסון נמצא בשימוש עשרות שנים, והוא הביא למיגור הפוליו לחלוטין – איפה שמקפידים על התחסנות גבוהה של האוכלוסייה. כמו בקורונה, כמו בכל התמודדות עם נגיפים ומצבים בריאותיים, יש פה אלמנט חזק מאוד של סולידריות חברתית. כשאני מתחסן אני שומר גם על עצמי, ואני שומר גם על הסביבה שלי כאשר אני מונע התפשטות של הנגיף לאנשים אחרים, ומונע גם היווצרות של וריאנטים מסוכנים יותר.

 

אנחנו יוצאים למבצע בכל הארץ כדי להגיע לכל ילדה וילד, ובני נוער שעוד לא התחסנו – מגיל 0 עד 17, כדי לדאוג שהפוליו ימוגר במהירות – ודרושים כאן היענות ושיתוף פעולה מלא של הציבור.

החיסונים ינתנו בטיפות חלב ובקופות החולים בכל רחבי הארץ. תלוי בגיל ותלוי האם הילד כבר חוסן בעבר. נעשה את זה במבצע גדול ומקיף, יעיל, נגיש ומסודר. כל מי שיגיע להתחסן, בכל מקום בארץ יוכל לעשות זאת.

אז מה שצריך לעשות עכשיו, זה לבדוק באתר משרד הבריאות, או בקול הבריאות בטלפון, אצל הרופא בקופה – מי צריך להתחסן, איפה ובאיזה אופן, ולעשות זאת במהירות האפשרית.

 

אני חוזר ומדגיש – אין שום צורך בבהלה סביב העניין. רחיצת ידיים חיונית, כללי ההיגיינה בסיסיים, בייחוד לפני מגע עם אוכל ובסביבת תינוקות. לא צריך להרתיח מי שתייה ולא צריך לחטא את כל הכלים.

זה מאוד פשוט – הולכים להתחסן.  כי ילד מחוסן הוא ילד מוגן!

 

אני רוצה בהזדמנות הזו להבהיר כמה דברים בנוגע לסוגיית הריקול של מוצרי השוקולד של שטראוס.

המפעל לא יחזור לפעילות לפני שנגיע למסקנה חד-משמעית שהוא יכול לייצר מוצרים בריאים, נקיים, ללא כל סכנה לציבור.

 

במקביל, האירוע יתוחקר עד תום. מנכ״ל המשרד פרופ׳ נחמן אש, כבר פתח בחקירה מקיפה.

 

זו דוגמא טובה למה צריך רגולציה ומדוע המדינה צריכה לפקח, במיוחד מול תאגידים חזקים. כי אם לא נשמור – יהיה ג׳ונגל.

 

לכן, כמו בקורונה, כמו בפוליו, ובכל מה שנוגע לבריאות של תושבי ישראל – וכמובן בתחום המזון, משרד הבריאות עומד על המשמר ואנחנו מוודאים יום יום שכל מה שתושבי ישראל אוכלים ושותים בטוח, ועומד בסטנדרט הבריאותי הכי גבוה שיש.

 

במפעל המדובר תיערך בדיקה יסודית ואנחנו נבצע ביקורות קפדנית. לא יהיו פשרות בעניין הזה. אוודא שהפיקוח ההדוק נמשך ונפעל בכל האמצעים הדרושים כדי לשמור על הבריאות, כך שמי שלא יעמוד בסטנדרט הבריאותי שלנו, לא ישווק מוצרים בישראל.

 

תודה רבה

מנכ״ל משרד הבריאות, פרופ׳ נחמן אש, בבקשה.