מפת הדרכים לקיצור תורנויות המתמחים

(הצהרה לתקשורת על ההסכמה במשבר המתמחים, בי״ח שערי צדק, י״ם).

(תמונה: מפגש עם מתמחים בביה״ח האיטלקי בנצרת, 14 באוק׳ 2021).

המאבק על אורך תורנויות המתמחים ברפואה מלווה את סדר היום בישראל כבר שני עשורים.
כל כך הרבה הצהרות ריקות נזרקו לחלל האוויר בכל השנים האלו. הרבה הבטחות, ואפס מעשים. כל ממשלות ישראל בחרו להתעלם מהבעיה. עד לממשלה הזו.
אני מכיר את מאבק המתמחים היטב, הרבה לפני שהגעתי למשרד הבריאות. רבים מהרופאים הצעירים בוודאי זוכרים שאני מלווה את המאבק החשוב הזה כבר שנים, עוד מימי הראשונים כחבר כנסת. אני זוכר היטב כמה מילים יפות פוזרו לחלל האוויר וכיצד בכל פעם מחדש התאכזבנו לגלות שאין כל כוונה להביא פתרון אמיתי.
אבל מה שהיה הוא לא שיהיה.
בראשית כהונתי כשר בריאות אמרתי בצורה ברורה: העסקה של 26 שעות ברצף אינה מתקבלת על הדעת. הודעתי שעל אף המורכבות, וזה מורכב מאוד, ולמרות ההתנגדויות, והיו לא מעט, לא אתפשר ואביא לפתרון שישים סוף לתנאי העסקה הבלתי סבירים של המתמחות והמתמחים.
26 שעות ברצף זו פגיעה בלתי מתקבל על הדעת בזכויות העובד, בזכויות האדם. מציאות כזו פוגעת גם באזרח, דווקא בשעתו הקשה ביותר, כאשר הוא נאלץ להגיע לבית החולים לקבלת טיפול. אני לא רוצה לראות שאף מתמחה בישראל יטפל בחולה אחרי יממה רצופה של עבודה.
הבטחתי שאטפל בנושא, וזה בדיוק מה שאני עושה. עם כניסתי לתפקיד שר הבריאות, כבר בחודש אוגוסט, דרשתי וקיבלתי במסגרת המשא ומתן על תקציב המדינה, תוספת תקציבית משמעותית להתנעת מהלך ארצי לקיצור תורנויות המתמחים.
לפני כשבוע, שלושה חודשים בלבד מאז נכנסתי לתפקיד ובעיצומה של המערכה בנגיף הקורונה, המהלך לקיצור התורנויות יצא לדרך. ההיתר שנחתם  בידי שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, בסיכום עם שר האוצר אביגדור ליברמן ואיתי, קבע סטנדרט עבודה חדש למתמחות ולמתמחים:

קיצור התורנות מ-26 שעות ל-18 שעות, הגבלת מספר התורנויות ל-6 בחודש, והגבלת מספר שעות העבודה השבועיות ל-63. מדובר במתווה מהפכני. מהלך היסטורי. לא פחות. זו נורמת העבודה חדשה, שעל בסיסה ישונו בתוך שנים בודדות תנאי ההתמחויות בכל רחבי המדינה.

בשלב ראשון, יוחל המתווה בפריפריה, ב-10 בתי חולים. וזוהי רק ההתחלה: בשלב השני של המתווה ייושם קיצור התורנויות גם בבתי החולים במרכז, ובהדרגה יתרחב אל כל בתי החולים במדינה. לראשונה, לא מטאטאים את הבעיה ולא מסתפקים בהצהרות ריקות, השינוי קורה ושום דבר לא יעצור בעדו.
בשבועות האחרונים פגשתי עשרות רבות מכם, המתמחות והמתמחים, בשטח ובפגישות עבודה. שוחחנו בפתיחות ושמעתי את התקווה שלכם וגם את החששות.
אמרתי לכם זאת כשנפגשנו, ואני אומר גם כעת אל מול המצלמות: הייתי שמח להכריז כבר היום על החלת הסטנדרט החשוב שקבענו בכל בתי החולים ובאופן מידי.

אלא שהזנחה רבת שנים של מערכת הציבורית, תקצוב בחסר ובראש ובראשונה התעלמות מבעיית המחסור הכבד בכוח אדם, מחייבים לבצע את המהלך בהדרגה. פשוט אין מספיק רופאים בישראל. אנחנו פועלים במלוא המרץ לתקן גם את העיוות הזה, אבל בעיה עמוקה כל כך לא ניתן לפתור ברגע.
מהשיחות הרבות שקיימתי אתכם המתמחים הבנתי שלמרות שהוצאנו לדרך מתווה היסטורי, בקרב רבים מכם נותרה חוסר בהירות לגבי המשך התהליך, וחלקכם חשתם חוסר וודאות, וגם ספקנות, לגבי הכוונה לממש את המתווה באופן מלא.
אני, והמנכל המעולה של משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, עומדים כאן היום כדי להסיר את החששות שלכם.
במאמץ לספק לכם ולכלל המערכת יותר ודאות באשר לשלבים הבאים של המתווה, פעלנו בשבוע האחרון מסביב לשעון כדי לשרטט מפת דרכים ברורה ומוחשית למהלך קיצור התורנויות.
עובדי המשרד, הצוות שלי ואנוכי התייעצנו עם כלל הגורמים הרלוונטיים וביקשנו את הירתמותם למאמץ המשותף. שוחחנו עם מתמחות ומתמחים מכל הארגונים ומכל בתי החולים, עם הנהגת ההסתדרות הרפואית, עם מנהלי בתי חולים ומנהלי מחלקות.
בסיומו של התהליך המרתוני הזה, אני מבקש להודיע לכם על אבני הדרך הבאות במתווה קיצור התורנויות  –

בעוד שבוע בדיוק יחל לפעול צוות היישום של מתווה קיצור התורנויות, שתפקידו יהיה להבטיח את מימוש המתווה במועדים ובתנאים שנקבעו. בראש הצוות יעמוד המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ויהיו חברים בו נציגים ממשרדי הבריאות והאוצר מההסתדרות הרפואית, וכמובן מתמחים.

ב-31 במארס 2022 ייושם מתווה קיצור התורנויות ב-10 בתי חולים בפריפריה, כפי שפורט בהיתר שרת הכלכלה.

ב-30 בנובמבר 2022 יחל השלב השני במתווה קיצור התורנויות, עם התרחבותו למחלקות פנימית ורפואה דחופה בשני בתי חולים במרכז הארץ. זהות בתי החולים שבהם תחל ההרחבה תיבחן ותוכרע על ידי צוות היישום עד לסוף השנה.
ב-31 במארס 2023 יושלם השלב השני במתווה קיצור התורנויות, עם התפרסותו למחלקות פנימית ורפואה דחופה בכל בתי החולים בישראל.

ב-30 בנובמבר 2023 יחל השלב השלישי במתווה קיצור התורנויות, אשר יגובש על ידי צוות היישום עד לסוף מארס 2022.

הצעדים המשמעותיים האלו שאנו מציגים בפניכם היום, גובשו בימים האחרונים לאחר עבודה נחושה ומאומצת של גורמי המקצוע במשרד הבריאות, בשיתוף עם שותפינו בהסתדרות הרפואית תוך אימוץ רבות מהמלצותיהם המצוינות, וכמובן עם המתמחים.
אבני הדרך הנוספות הללו מעגנות באופן ממשי ומוחשי את המחויבות של משרד הבריאות ושלי להשלמת המהלך.
בהקשר זה, ברצוני להבהיר לכם כי בכוונתי להשלים את מתווה קיצור התורנויות עוד בטרם יפקע תוקף ההיתר הנוכחי, כלומר עד לסוף שנת 2025.

ביחס למקצועות הכירורגיים, אני מבקש להבהיר כי בענף הזה יקוצרו תורנויות במסגרת המתווה. בחודשים הקרובים נבחן את המאפיינים הייחודיים של ההכשרות בתחומים הרלוונטיים ונגבש תכנית הולמת, תוך שיח משותף עם כל גורמי המקצוע, לרבות עמכם המתמחות והמתמחים.

חברות וחברים, המאבק שלכם הוא המאבק של מערכת הבריאות בישראל, הוא המאבק שלי.
נצליח בו, יחד.