מפלצת שהתחפשה למרפסת

לא חברים, אין מדובר בסיפור נוסף של דן פגיס או לאה גולדברג. מדובר ברפורמה מורכבת ומסוכנת נוספת שממשלת ישראל מנסה להעביר בחטף – רפורמת המרפסות של נתניהו. הצעת חוק התכנון והבניה מגיעה לוועדה המשותפת לפנים וכלכלה בשורה של דיונים מרתונים מבוקר עד לילה, בעקבות החלטת הממשלה לסיים את הכנת החוק בתוך מספר ימים. ורק שנבין, מדובר בחוק הגדול ביותר שהובא אי פעם לדיון בכנסת ישראל.

חוק התכנון והבניה, המכונה גם רפורמת המרפסות של נתניהו, הוא חוק שמשרת אינטרסים של בעלי הון וסקטורים, והוא כולו סתימת פיות הציבור, פגיעה בחברה, בסביבה, ופתיחת דלת לשחיתות נוסח מפלצת הולילנד. החוק הזה ישפיע על חיינו יותר מרוב החוקים שעוברים בכנסת ויעצב את דמות המדינה לשנים רבות. למרות קואליציה חסרת-תקדים של מתנגדים (פעילים חברתיים, קבלנים, שוחרי סביבה, ראשי ערים, אדריכלים, עורכי דין, שמאים…), ראש הממשלה דוחף את החוק באגרסיביות, כאילו היה קברניט הטיטאניק.

לאחר כמעט שלוש שנים של דיונים, אך באופן מדאיג, עם פרסום הנוסח הסופי של הצעת החוק, למרות הביקורת הקשה שהושמעה מכל הגורמים המעורבים – אין כמעט שינוי בנוסח הצעת החוק הממשלתית מהנוסח המקורי. למרות שהשתתפו בדיונים מאות בעלי מקצוע, אקדמאים, נציגי השלטון המקומי ונציגי ארגוני המגזר השלישי – בסופו של דבר לא הוטמעו כמעט בכלל מאות, ואולי אלפי, ההערות שלהם ברפורמה, והנוסח נשאר כמעט ללא שינוי גם בתפיסות המבניות העמוקות שלו, וגם בפרטים הקטנים המרכיבים אותו.

אחד הכשלים המרכזים ברפורמה הוא העובדה שהחוק מובא לאישור הכנסת ללא שהוקצה לו תקציב הגיוני. לפי הצהרות האוצר הוא מתכנן להעמיד לטובת הרפורמה כ-410 מליון ש"ח, אך ההערכות יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן היא שהרפורמה עשויה לעלות כ-800 מליון ש"ח ואף להגיע לסכום של מליארד שקלים. כך למשל דורשת הרפורמה הוספתם של 375 נציגי ציבור לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה כאשר לא ברור מאין יבוא התקציב לכך.

נתניהו והקואליציה שלו מתהדרים בכך שהרפורמה תאפשר בניית דירות לדיור בר השגה. אולם האותיות הקטנות של החוק מלמדות כי מדובר באות מתה ותו לא. הממשלה מסרבת לקבוע מכסת מינימום לדיור בר השגה בפרויקטים חדשים, מתעלמת מהחובה להספקת דיור בר השגה בבניה על קרקע ציבורית, משאירה את הסמכות לקבוע את הקרטריונים לזכאות בידי הדרג הפוליטי בלבד וקבועת כי סעיפי החוק הנוגעים בדיור בר השגה יבוטלו לאחר 3 שנים. מדובר בעוד תרגיל פוליטי של נתניהו לזרות חול בעיני הציבור, אך לא באמת בכוונה לסייע למי שאין באפשרותו לקנות דירה, או לשכור אחת במחירי שוק.

כדי להילחם בהצעת החוק, לשנות סעיפים מרכזיים בה, ולמנוע ככל הניתן את העברתה במתכונת הנוכחית, הגשתי בשם הסיעה שלנו, מעל 500 הסתייגויות לחוק. ההסתייגויות נוגעות בשורה ארוכה של סעיפים ונושאים, שאני מאמין שהדיון עליהם יישא פרי ויביא לשינויים בנוסח הנוכחי שהממשלה מנסה להעביר.

צילום: CC: Adiel lo