מפלצת שהתחפשה למרפסת, פורים איראני, אין שוטרים אנונימיים, נופלים ומתים

מפלצת שהתחפשה למרפסת – רגע ההכרעה מתקרב. תחת שם הקוד השקרי "רפורמת המירפסות", ראש הממשלה מקדם חוק תכנון ובניה חדש, עצום בהיקפו, שמשרת אינטרסים של בעלי הון וסקטורים, והוא כולו סתימת פיות הציבור, פגיעה בחברה, בסביבה, ופתיחת דלת לשחיתות נוסח מפלצת הולילנד. החוק הזה ישפיע על חיינו יותר מרוב החוקים שעוברים בכנסת ויעצב את דמות המדינה לשנים רבות. למרות קואליציה חסרת-תקדים של מתנגדים (פעילים חברתיים, קבלנים, שוחרי סביבה, ראשי ערים, אדריכלים, עורכי דין, שמאים…), ראש הממשלה דוחף את החוק באגרסיביות, כאילו היה קברניט הטיטאניק. השבוע הקרוב יהיה דרמטי. לאחר שנתיים של דיונים, הוועדה המיוחדת שהוקמה בכנסת לצורך הטיפול בעניין, בה אני חבר, תקיים מרתון הצבעות מדי יום, מבוקר עד לילה, על אלפי הסתייגויות שהגשנו לחוק המפלצתי הזה. אנחנו זקוקים לעזרה מכל אחד, לפני שיהיה מאוחר מדי – כל הפרטים בדף המאבק.

פורים איראני – סיפור פורים התרחש בשושן הפרסית, ואצלנו נדמה שעושים הכל כדי להעניק לו צביון איראני עכשווי: שורה של עיתונים טישטשו את פרצופן של ילדות בפירסומים לתחפושות פורים. על מה זה מעיד? הדרת נשים במרחב הציבורי ומחיקת פרצופן מתמונות ושלטים, נובעת מההתייחסות אל כל אישה כיצור מטמא, שעלול להחטיא גברים תמימים, ולהדיח אותם אל מחשבות ומעשים מגונים. התייחסות כזו אל ילדות קטנות, היא כבר עניין חולני לחלוטין. ואם כבר מחלה – בפירסומים של קופות חולים שונות, כבר לא מסתבכים, ופשוט מוותרים על תמונות נשים בכלל – רק גברים. העליתי את העניין הקשה הזה במהלך כל השבוע בכנסת ובתקשורת, במיוחד לרגל יום האשה הבינלאומי שחל בדיוק בפורים. באחד הראיונות שאלו אותי למה אני "לא מרפה" מהחרדים… אז שיהיה ברור – אני לא ארפה ממי שמתייחס לחצי מהאוכלוסיה במדינת ישראל בצורה כזו. השפלת נשים לא רק מבזה אותן ופוגעת בכבודן. היא גם חוסמת אותן מבחינה מקצועית, ומובילה לאלימות נגדן.

אין שוטרים אנונימיים – המשטרה גייסה השבוע את כל התותחים הכבדים, בראשות המפכ"ל דנינו, בתוספת לחץ פוליטי, כדי לקבור את הצעת החוק שאני שותף לה לחייב כל שוטר להזדהות ולענוד תג זיהוי. לאחר שבישיבה הקודמת על החוק, השמיעה המשטרה טענה שלא תיאמן כי "בחמש השנים האחרונות לא התקבלה שום תלונה על שוטרים ללא תג זיהוי", הצגתי השבוע בפני דנינו סידרת תמונות בהן מצולמים שלל שוטרים ללא כל תג. המפכ"ל הבטיח באופן הנחרץ ביותר כי יטפל בכל תלונה שכזו, שתובא בפניו. לכן אני פונה אליכם, חברות וחברים שנתקלים כמוני בתופעה המבישה הזו כמעט בכל הפגנה – העבירו אלינו את החומר, וביחד נמגר את הביזיון הזה. כי במדינה דמוקרטית אין ולא יהיו שוטרים אנונימיים.

מספיק ודי – שנים אנחנו נאבקים באפליה על רקע נטייה מינית וזהות מיגדר. רשמנו שורה ארוכה ומרשימה ביותר של הצלחות בהבטחת הזכויות הבסיסיות של מאות אלפי אזרחיות ואזרחים ישראלים. אני אישית מאוד גאה במאבק הזה. אבל שלא יהיו אשליות: יש עוד הרבה מאוד בעיות, והמצב רחוק מלהיות ורוד. לכן הגיע הזמן להציב את איסור האפליה כעקרון מנחה בחוק, בכל חוק. השבוע אני מעלה הצעת חוק שתקבע איסור אפלייה גם על רקע נטייה מינית וזהות מיגדר בכל חוק בספר החוקים של מדינת ישראל בו יש התייחסות לאפלייה על רקע כלשהו. אני מקווה שהתאים הגאים שקמו במפלגות שונות, יצליחו לגייס את חברי הכנסת לתמוך בהצעת החוק החשובה הזו. זה יהיה מבחן למחוייבות של המפלגות השונות לשיוויון הזכויות של הקהילה הגאה, ואנחנו נפרסם את התוצאות המלאות של ההצבעה.

נופלים ומתים – בוועדת עובדים זרים בראשותי נחשפו נתונים מלאים ומבהילים על הכפלת מספר ההרוגים בתאונות בענף הבניה. אתם לא תשמעו על זה בכותרות ובטלוויזיה כי רוב ההרוגים הם עובדים זרים וערבים. שימו לב לנתון הזה: הסיכוי של פועל בניין זר או מהשטחים להיות מעורב בתאונת מוות גדול פי 24 מאשר עובד ממוצע במשק. תודה לידידי רועי צ'יקי ארד שלא מרפה מהנושא הזה – הנה הכתבה שלו.

פיצוחים לשבת –

המאבק למען תחבורה ציבורית בשבת מגיע לכפר סבא. הצטרפו לפעולת המחאה של אנשי מרצ – הפרטים כאן.

בהחלטה היסטורית אושרו השבוע בכנסת הצעות חוק להעלאת גיל הנישואין ל-18.  בנאום במליאה נימקתי את הצעת החוק שהובילה חברתי זהבה גלאון, יו"ר מרצ.

המאבק שאני מוביל להארכת שעון הקיץ עד סוף אוקטובר, נתקל בהתנגדות משרד הפנים שרוצה לסיים את הקיץ כבר בסוף ספטמבר. עידכון מהמאבק בראיון שלי בערוץ הכנסת.

הרכבת בחיפה כבר מנתקת את הים מהעיר. פרוייקט החישמול שלה, במתכונת הנוכחית, יגרום  לעוול חברתי וסביבתי. הצטרפו למאבק, שפעילי מרצ שותפים לו, לשיקוע הרכבת – הפרטים כאן.

מי קובע את סדר היום: הח"כ, העיתונאי או הרשת? נבחרי ציבור, עיתונאים, ופעילים חברתיים ישתתפו בכנס על הקשר בין התקשורת והזירה הפוליטית, בהנחייתי – הפרטים כאן.

ושימרו את התאריך – ב-30 במארס, לקראת חג החירות, אני מזמין את כולכם לכנס שלי עם פעילים ותומכים במאבק למען חברה חופשית בישראל. הפרטים בקרוב.

 

להתראות, ניצן