ממשלת השינוי הצילה את הדמוקרטיה הישראלית

(דברים בפני כינוס ועידת הנשיאים בירושלים).

(תמונה: עם חברי בית בית הנבחרים של ארה״ב בכנסת – 22.2.2022).

גם את הברור מאליו צריך לומר, הממשלה הזאת בראש וראשונה היא הצלתה של הדמוקרטיה הישראלית, ותהליך של ריפוי החברה מהקיטוב, השנאה וחוסר האמון בקבלת ההחלטות
גם התפקוד של הממשלה שונה, יש ממשלה בישראל ולא רק ראש ממשלה, יש דיונים, יש החלטות, יש ויתורים, יש איזונים, דמוקרטיה.

אבל זה לא מספיק
להיות טובים יותר מהממשלה הקודמת זאת משימה קלה מדי, אנחנו בממשלה על מנת להביא לשינוי משמעותי בתחומים רבים.

נהוג לחחשוב שבתחום המדיני, מכיוון שהימין הוא חלק מהממשלה, לא צפויה התקדמות. המציאות מוכיחה שגם בתחום הזה, הממשלה מביאה שינוי. היחסים בין ישראל לירדן התחממו מאוד, נפתח ערוץ ישיר בין המלך עבדאללה לממשלה הישראלית, לאחר שנים של נתק ונזק עצום שגרם נתניהו ליחסים בין שתי המדינות.
רק השבוע משלחת של ירדנים מעקבה מבקרת באילת כדי לבחון שיתופי פעולה.
גם עם מצרים הקשרים התחזקו מאוד ויש דיאלוג ושיתוף פעולה יום יומי

מול הפלסטינים הממשלה הזאת מובילה שני מהלכים חשובים מאוד, 1. חידוש ההידברות גם הפומבית עם הרשות ואבו מאזן, מהלך שאני התחלתי כשר בריאות כשביקרתי ברמאללה, אנחנו מסייעים לרשות בתחומים רבים לרבות הטיפול בקורונה
2. שיפור המצב בעזה ומניעת הסלמה, הממשלה הזאת מנפיקה עשרות אלפי אישורי עבודה לעזתים, מסייעת בשיפור המצב הכלכלי בעזה ועובדה שאנחנו כרגע בתקופה ארוכה של שקט מהרצועה.

נכון, לא נגיע להסכם שלום, יש גם מאבק יום יומי בנושא התנחלויות, זאת איננה ממשלת שמאל, אבל בנושא הכל כך נפיץ וקשה הזה , יש התקדמות חיובית.
אנו כמרצ לא נסכים לשינוי הסטטוס קוו לרעה ופגיעה בפתרון שתי המדינות , בצורה של בנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים.

גם בנושא הטיפול באלימות המתנחלים אנחנו נאבקים בוך הממשלה כדי לראות יד תקיפה יותר ומניעת האירועים המכוערים והמסוכנים הללו.

בתוך החברה הישראלית, לראשונה מזה שנים מפלגה ערבית, איסלאמית היא חלק מהקואליציה. זה כשלעצמו הישג דרמטי לדמוקרטיה הישראלית. זאת התשובה לשנאה, לגזענות ולאלימות שראינו בשומר החומות.

אבל הדבר החשוב ביותר בממשלה הזאת הם הערכים עליה היא בנויה, זאת ממשלה שמקדמת את הערכים שהם הבסיס גם לחברות המשותפת שלנו יחד. ערכים של שוויון, מאבק בגזענות ובאפליה, שמירה על מערכת משפט עצמאית, בית משפט גבוה לצדק חזק, ממשלה שודאגת למיעוטים, שנאבקת באפליה נגד קהילת הלבטה, ממשלה שמקלה על הליך ההפלות, ממשלה סוציאל דמוקרטית שודאגת למערכות ציבוריות חזקות ונגישות לכולם.

זאת איננה ממשלה מושלמת, לא כל השותפים רואים איתנו הכל באותה צורה, אבל זאת ממשלה טובה, שמתחילה הליך של תיקון וחיבור מחדש גם לאוהבי ישראל בתפוצות, לרפורמים ולקונסרבטיבים, לקהילת הלהט״ב, ולכל השותפים שלנו לעולם הערכים האוניברסלי, עולם שמתבסס גם על ערכים יהודיים.

אני מקווה שהממשלה הזאת תגרום לרבים שלא רצו להזדהות עם ישראל ואיבדו עניין עם המדינה, לחזור להאמין בדמוקרטיה הישראלית, בחברה האזרחית הישראלית, בציבור הישראלי, ונחזק שותפות על בסיס עולם ערכים משותף