לראשונה מזה שנים, הגדלנו את תקציב סל התרופות וקיבענו אותו בבסיס תקציב הבריאות

(מסיבת עיתונאים על המלצות ועדת סל התרופות לשנת 2022).

(תמונה: ביקור בבית החולים רמב״ם בחיפה).

 

מברך אתכם חברי הוועדה על הגשת המלצות ועדת סל התרופות לשנת 2022.

קשה להפריז בחשיבות של וועדת הסל, ובאחריות האדירה על כל אחת ואחד מכם חברי הוועדה.

מאז מיניתי את הוועדה לפני כ-3 חודשים, אתם עמלים בחריצות במסירות, במקצועיות ובחרדת קודש על ההמלצות החשובות האלו. כאשר בבבסיס עבודתכם, ובעצם מהות עבודתה, היא מימוש הזכות לבריאות. להמלצות שהגשתם לי היום תפקיד מכריע בעיצוב מערכת בריאות שיוונית ונגישה לכולם. לכל אדם בישראל, לא משנה מה מוצאו, מקום מגוריו ומעמדו הכלכלי.

לראשונה מזה שנים, הגדלנו את תקציב סל התרופות וקיבענו אותו בבסיס תקציב משרד הבריאות. ההישג החושב הזה איפשר להרחיב את היריעה לשנים קדימה, ולאפשר סבסוד של יותר תרופות וציוד רפואי בטכנולוגיות מתקדמות להרבה יותר אזרחים שזקוקים להם.

העקרון שהוביל אותי הוא יצירת וודאות במערכת לשנים קדימה. ולכן קבענו ארבע עקרונות שליוו את וועדת סל התרופות:

קיבענו לראשונה בהחלטת ממשלה עדכון דמוגרפי גבוה וקבוע לסל שירותי הבריאות – שיתעדכן באופן אוטומטית בהתאם לגידול האוכלוסייה והזדקנותה.

קיבענו סכום משמעותי של 550 מיליון שח בהסכם תלת שנתי לעדכון הסל לשנים 2022, 2023 ו2024

הנומרטור עודכן מתקציב של 300 מיליון לתקציב של 500 מיליון שח.

בפעם הראשונה, מיניתי גם פסיכיאטרית בהרכב וועדת הסל, כדי לשים דגש על התחום הזה. שנזנח שנים רבות.

ההמלצות כוללות רשימה מגוונת ומאוזנת של טכנולוגיות רפואיות חדשות בתחום קידום הבריאות, המניעה, הטיפול והשיקום, זאת מתוך הבנה שגם בתקופה המאתגרת הזו, וגם בחירום, צריך להסתכל על כלל צרכי הבריאות ולתת מענה רפואי הולם לכלל תושבי ישראל. גם מה שלא נוגע לקורונה.
ההמלצות כוללת טיפולים חדשים בתחום בריאות הנפש, כמו תרופה חדשה להתמודדות עם דיכאון לחולים שפיתחו תופעות לוואי לתרופות אחרות, וכן פיילוט לבחינה של טכנולוגיה חדשנית של קוצב וגאלי לטיפול בדיכאון עמיד לכל הטיפולים, כדי שניתן יהיה לטפל בחולים כבר היום, תוך לימוד התוצאות וקבלת החלטה מושכלת בעתיד על אימוץ הטכנולוגיה.
בתחום המניעה הושקעו משאבים בהרחבת בדיקות הסקר הגנטיות לפני הריון ולידה, והוקדם גיל מימון בדיקות טרום לידתיות.
נבנתה תכנית רחבה לקדם את הטיפול במחלה טרשת נפוצה כך שניתן יהיה לטפל בחולים בטיפולים המתאימים והחדשניים ביותר. זה יהיה משמעותי מאד למאות ואלפי החולים במחלה זו.
נתח תקציב משמעותי הוקצה להכללה של טיפולים מתקדמים יקרים מאוד, שהאזרח לא יכול ולא צריך לממן בעצמו. לדוגמא – טיפול במחלות סרטן שונות ומצבים קשים נוספים. אלו החלטות חשובות שמבוססת על עקרון הערבות ההדדית, והחובה שלנו לדאוג לצמצום פערים ולשיוויון בבריאות.
השנה ניתנה תשומת לב גם לשיקום ושיפור איכות החיים של הסובלים מנכויות כמו למשל: מימון שדרוג של שתלי שמיעה, דבר שיאפשר לילדים ומבוגרים חירשים לקבל טכנולוגיה המתקשרת ביעילות עם מערכות תקשורת עדכניות. מהיום, תלמיד או סטודנט חירש שצריך ללמוד באמצעות זום, יוכל לעשות זאת באיכות מיטבית ולא יישאר מחוץ למעגל הלימודים, העבודה והחברה.
אלו רק דוגמאות ויש הרבה מהן . יחד עם זאת, ברור לי שהועדה החלה את דרכה עם מאות טכנולוגיות שונות בעלות של כ-3 מיליארד ₪, הייתה חייבת להתמודד עם עבודה קשה ומורכבת ולעבוד יחד על מנת להוביל לתוצאה.

הגדלת תקציב הבריאות וסל התרופות, אחרי שנים של שחיקה מכוונת, וכן קיבוע המקדם הדמוגרפי הוא חלק ממהלך הגדול להזרמת חמצן למערכת הבריאות, חיזוק המערכת הציבורית על בסיס העקרונות הסוציאל דמוקרטיים.

ההשיג בתקציב הבריאות, הוספת אלפי מקומות לימוד לסטודנטים לרפואה וסיעוד, מהלך קיצור התורנויות, התקצוב לשיקום מערך בריאות הנפש ועוד המון דברים שלא נגעו בהם שנים. המהלכים שאנחנו עושים היום הם התחלה של התאוששות המערכת, וישרתו אותנו שנים רבות קדימה.

אני רוצה להודות לפרופ' יונתן הלוי, יו"ר הועדה, לד"ר אסנת לוקסנבורג, ראש חטיבת טכנולוגיות רפואיות, חדשנות מידע ומחקר של המשרד אשר מרכזת את הועדה וכן למגר' טל מורגנשטיין, מנהלת האגף להערכת טכנולוגיות רפואיות בסל אשר אמונה על הכנת החומר המקצועי כבסיס לעבודת הועדה.

כמה מילים בנושא המאבק שלנו באומקרון. כפי שצפינו, ולכך נערכנו – אנחנו רואים הדבקה רחבה. אנחנו צופים שזה יהיה גל קצר, ששיאו בזמן הקרוב, ולאחר מכן האטה. השבועיים הקרובים הם הזמן לזהירות ולהקפדה יתרה על ההנחיות. על הבידודים, על המסכות, על ההנחיות וכמובן, והכי חשוב – להמשיך ולהתחסן, כל מי שלא עשה זאת – אלו הימים הקריטיים.

אנחנו נותנים את כל הכלים מול האומיקרון – מלאי חיסונים רציף, תרופות חדישות ובדיקות בהיקף עצום. יצאנו לדרך במהלך ענק לחלוקת עשרות מליוני בדיקות ביתיות – בחינם. תשתמשו בהם. זה עניין של סולידריות חברתית. כשאתם נבדקים אתם שומרים על עצמיכם והכי חשוב – על הציבור המבוגר ומי שבסיכון לחלות במחלה קשה. הכלים שאנו נותנים, ההענות של הציבור הם הסיבה שאנחנו מצליחים לשמור גם היום על הבריאות, ושומרים גם על המשק, העסקים, העובדים, החינוך, ושגרת החיים לצד הקורונה.

בחרנו בדרך המורכבת, מול לחצים גדולים, אבל ברור לי גם היום, שזו הנכונה ביותר. הכי קל לסגור את הכל כמו שעשו בממשלה הקודמת, כמו שעושים במקומות אחרים בעולם – אבל זה גורם לנזק אדיר, הרסני ממש – לשנים קדימה. אני לא אאפשר את זה.
הדרך שלנו מאוזנת. בלי היסטריה, בלי פאניקה, אבל גם בלי הפקרות.
אחריות, רצינות ושיקול דעת.

נמשיך באותה אסטרטגיה כמו שהובלנו מתחילת הדרך – שמירה ואיזון בין הבריאות, הכלכלה והדמוקרטיה.

בהתאם למדיניות הזו – אנחנו מקצרים את הבידוד ל-5 ימים. ואנחנו נערכים גם לביטול הבידודים במערכת החינוך, המתווה המדוייק יתגבש בזמן הקרוב על ידי מומחי משרד הבריאות ויגשים את המדיניות המאוזנת שלנו – שמירה על הבריאות, לצד שמירה על המשק, העובדים והעסקים, ועל שגרה רציפה ככל הניתן בחינוך. אני רואה חשיבות גדולה מאוד בהגעה של התלמידים לכיתות, ולימודים פיזיים בבתי הספר. לכן אנחנו לא סגרנו את החינוך לאורך כל הדרך.

חזרה אליכם חברי הוועדה יקרים, נבחרתם על בסיס רקורד עשיה מרשים, מקצועיות מן המעלה הראשונה, גיוון ורגישות חברתית, ועשיתם את משימתכם בצורה עניינית ומקצועית ומצוינות. תודה רבה לכם.