לאחר שיתוק פוליטי ארוך, אני מתחיל להניע תהליכים לחיזוק הבריאות הציבורית

(דברים בכינוס ראשון של מועצת הבריאות בראשותי).

(תמונה: ביקור במחלקת קורונה בבי"ח זיו בצפת).

 

  • אני שמח מאוד להיות כאן אתכם היום. בכינוס הראשון של מועצת הבריאות. המועצה הזאת חשובה, כי היא מייצגת הלכה למעשה את כל השותפים המרכיבים את מערכת הבריאות.

 

  • אנו נפגשים לאחר תקופה ארוכה של עבודה במתכונת חירום, על רקע חוסר יציבות שלטוני, ללא תקציב מדינה מאושר על כל המשתמע מכך. השיתוק השלטוני חלחל גם אליכם, ותוכניות רבות שהיו על השולחן לא יצאו לפועל. אתם החזקתם את מערך הבריאות הציבורי בישראל מתפקד וחי על רקע משבר הקורונה ובתקופה זו של חוסר וודאות, ועכשיו מוטלת על כתפיי החובה והזכות לנסות להזרים את המשאבים הנדרשים למערכת, ולהתחיל להתניע תהליכים לשיפור וחיזוק מערכת הבריאות הציבורית בישראל.

 

  • הזכות לבריאות היא זכות אדם בסיסית. מערכת הבריאות שלנו, והתשתית האנושית המצוינת שלה, הם עמודי התווך בשמירה על הערך היסודי הזה. וכן, זה קודם ולפני הכל עניין ערכי ומוסרי, שכדי לעמוד בו צריך לקדם שוויון, צדק, עזרה הדדית ואחריות חברתית.

 

  • אנחנו מתכנסים היום לדון בהצעת תקציב המדינה וחוק ההסדרים. תקציב המדינה ותקציב המשרד צריך לשקף בדיוק את זה: את תפיסת העולם שבריאות היא זכות יסוד, ושעיקרון השוויון עומד בבסיסה.

 

  • והתקציב מתיימר לעשות בדיוק את זה, ולנסות להזרים משאבים למקומות שעד היום לא תוקצבו באופן מספק.

 

  • כפי שהצהרתי מיומי הראשון בתפקיד, אני מתעדף בתקציב הזה את תחום בריאות הנפש. זהו תחום שהיה עד כה החצר האחורית של המשרד, אך לא עוד. רק היום פתחתי את שנת הלימודים בבית הספר באיתנים. יחד עם האגף לבריאות הנפש במשרד, ומנהל הסיעוד והרפואה נפעל לתת מענה שיקומי ראוי לחולים כרוניים המאושפזים זמן רב בבתי החולים הפסיכיאטריים. נשקיע בפיתוח קהילות משקמות, ולהזרים משאבים לקופות החולים כדי לפתח מענים הולמים בקהילה ולקצר את זמני ההמתנה לשירותים פסיכותרפיים.

 

  • בנוסף, אני שואף להתמודד עם משבר כוח האדם של המערכת ולהגדיל משמעותית את מספר התקנים, הן בקיבוע תקני הקורונה והטמעתם לכל אורך המערכת: ברפואה, בסיעוד, במקצועות הפארא רפואיים ובעובדי המנהל והמשק. אנו נפעל להגדיל את מספר הסטודנטים למקצועות הרפואה והסיעוד באופן משמעותי כדי לייצר עתודה מספקת ולהתמודד עם המחסור בכוח האדם. אנו מתחילים כבר השנה בהגדלה משמעותית של סטודנטים וסטודנטיות לסיעוד, הודות לעבודה המאומצת שלכם, ואנו נשקיע משאבים משמעותיים להמשיך ולצעוד בדרך זו.

 

  • יעד נוסף ומשמעותי, אולי אפילו העיקרי שלי כשר בריאות היה להכניס וודאות למערכת בצורה של מנגנוני עדכון קבועים. הצלחנו בתקציב זה לקבע עדכון דמוגרפי לסל שירותי הבריאות ולעדכן את סל התרופות לא רק בהסכם רב שנתי משמעותי, אלא לבסיס התקציב – באמצעות עדכון הנומרטור. תקציב הסל ב-3 השנים הקרובות יהיה בסך 600 מיליון ₪, מתוכם 50 מיליון ₪ יושקעו במניעה. שמנו סוף לתחנונים החוזרים ונשנים מדי שנה מול האוצר.
  • אנו פועלים במסגרת התקציב לצמצם את הפערים בבריאות בין הפריפריה הגאוגרפית והחברתית למרכז בישראל, עם תקציב לתכנון והקמת שני בתי חולים חדשים בנגב ובצפון, עם השקעה משמעותית בתוכנית לקידום בריאות בחברה הערבית, עם הקצאה של מכשירי MRI לקהילה ועוד.

 

  • עוד מהלך שאנו מקדמים השנה הוא מתן הסדר ביטוחי למבקשי מקלט השוהים בישראל. עם ההבנה שהם חלק בלתי נפרד מה"רצף האפידמיולוגי" שלנו, ותחת התפיסה שהזכות לבריאות היא זכות יסוד, הגיע הזמן לתת לאוכלוסייה המוחלשת הזו, שנמצאת בארץ בלאו הכי, גישה לשירותי בריאות בסיסיים.

 

  • בכוונתנו לפעול לחיזוק מערך האשפוז, הן באמצעות הגדלת התקצוב לבתי החולים והן באמצעות פיתוח מענים חדשים כגון אשפוזי בית.

 

  • לצד חיזוק המערכת הציבורית, אנו פועלים לריסון מערכת הבריאות הפרטית. קיוויתי להעביר במסגרת חוק ההסדרים היטל על פעולות שמתבצעות במערכת הפרטים ובאופן מדורג גם במסגרת השב"ן. כרגע היוזמה לא כלולה בחוק ההסדרים, אבל זהו צעד נכון וחשוב לאיזון בין המערכות הללו.

 

  • אנו פועלים לייעל ולשפר את כל מערך השירות והעברת המידע באמצעות דיגיטציה של שירותי המשרד.

 

  • התקציב הזה הוא לא כל שאיפותיי, אבל הוא צעד בכיוון הנכון. אני מקווה שכך תחשבו גם אתם.

 

  • לצמצם פערים בנגישות לבריאות על בסיס עיקרון השוויון, ולהתחיל להתמודד עם בעיות מערכתיות של המערכת. לא את הכל נפתור במהלך הקדנציה שלי, אבל התקציב המוצע פה הוא בתקווה, צעד ראשון בכיוון זה.

 

  • כמובן שאי אפשר לסכם בלי להגיד מילה על הקורונה. מאמצי ההתמודדות של המשרד ומערכת הבריאות כולה עם המגיפה ראויים להערכה. מערכת הבריאות שהוקמה על פי עקרונות סוציאל-דמוקרטיים של מדינת הרווחה, שתפיסת הצדק החברתי מגולמת בה, היא זאת שמאפשרת לנו להתמודד עם המגפה ולהציל חיים ואסור לשכוח זאת. הקורונה ממחישה לנו כמה חשובה ההשקעה המשמעותית בבריאות.

 

  • לסיום, אני רוצה להגיד לכולכם תודה גדולה. אם יש משהו שהשנה האחרונה וכל האתגרים שבאו איתה הוכיחו, זה את החשיבות האדירה של מערכת בריאות ציבורית חזקה. אתם עומדים בלב המערכת הזאת, והעבודה שלכם מצילה חיים – לא פחות. אני מאחל לכולנו בהצלחה גדולה. בזכותכם – אני בטח שנצליח.

 

  • מאחל לכם ולמשפחותיכם שנה טובה, מתוקה ובריאה. שנת בריאות לכולם.