כפייה דתית בצבא: התעללות בחיילים

יש משהו שאני לא מבין. אם בת מצהירה שהיא דתיה, היא יכולה לקבל פטור מגיוס. אבל האפליה הזו מול הבנות החילוניות היא לא הסיפור כרגע. יש גם כאלה שמשקרות ומקבלות את הפטור, ועד עכשיו המפלגות הדתיות חסמו כל נסיון לפעול בעניין. אלא שגם הדבר המעצבן הזה הוא לא הסיפור עכשיו. אני דווקא רוצה לדבר על הבנות שכן מתגייסות, והן ברובן חילוניות – למה עליהן עושים כפייה דתית בצבא?

הבנות האלה לא משקרות, ולא מתחמקות, והן מתגייסות ועושות את כל השירות הצבאי, והן רובן חילוניות, אבל דורכים עליהן, בשם הדת כאילו. הנה הסיפור האחרון על 60 טירוניות שסגרו שבת בצאלים, והיו צריכות לישון באוהלים פתוחים בקור שיש עכשיו. הן ביקשו מהמפקדים להפעיל את החימום – ולא הירשו להן בגלל "חילול שבת”… מה שבת? ומה הקשר בכלל?

אם זה ככה, ולחיילים חילונים אסור להדליק חימום בשבת, כי ״לא מחללים״ שבת בצה״ל, אז בבקשה – שישלחו את כל החיילים הביתה ביום שישי בצהריים, ושכל הצבא יהיה סגור בשבת, וביום ראשון בבוקר יפתחו אותו. כמו חנות. מצחיק נכון? הרי צבא, ומשטרה, ובית חולים, ותחבורה, וחשמל וכל השירותים האחרים פועלים בשבת, וערוכים ומוכנים, כי החיים ממשיכים והעולם לא נעצר בסוף השבוע. אז אם ככה, אם אני צריך לעבוד בשבת או להישאר בצבא, אז שאף אחד לא יתנשא עלי ולא יגיד לי שאסור לי להפעיל חימום או לפתוח מזגן, או לקבל אוכל חם, או כל דבר אחר שצריך. מי שבוחר להיות דתי – בבקשה, מאה אחוז, צריך להתחשב בו. אבל שלא יכפו עלי את האמונה הזו ואת אורח החיים הזה.

יש הרבה מאוד סיפורים כאלה, קטנוניים, מרגיזים, והם נובעים מההקצנה הדתית שעוברת על המדינה ומוסדותיה. והבסיס לכל זה הוא התפיסה שלהיות חילוני זה לא נחשב. לצערי, גם הרבה חילונים מפנימים את זה. חילוני זה כאילו כלום. חילוני אין לו ערכים ואין לו דיעות ואין לו את אורח החיים שלו, ולכן אפשר לכפות עליו את הדת. כי הדת זה ערכים ואמונה ומורשת, והחילונים הם סתם אנשים ריקים.

אז חברות וחברים, חילונים ודתיים, כל אדם הוא עולם ומלואו. וכמו שיש אורח חיים דתי, יש גם אורח חיים חילוני. וגם ערכים ותפיסת עולם שלמה. אנחנו החילונים אנחנו אנשים חופשים. והשבת החופשית שלנו, ואורח החיים החילוני שלנו, והבחירות שלנו