ישראל בצמרת העולמית בבריאות דיגיטלית

(כנס בריאות דיגיטלית – מרכז הירידים, ת״א).
אני שמח להיות איתכם הבוקר, ולהכיר כל כך הרבה שותפים ויזמים מכל המגזרים והתעשיות, המתגייסים למטרה משותפת – לשפר את מערכת הבריאות הישראלית.

מערכת הבריאות בישראל היא אוצר, לפעמים נדמה כי היא שריד כמעט אחרון של מדיניות סוציאל-דמוקרטית הסוברת כי הבריאות היא אחריות המדינה, וכי יש להשקיע בה משאבים ציבוריים משמעותיים.

אבל המערכת הציבורית הזו נזנחה בעשורים האחרונים, הורעבה מתקציבים, וכיום מתמודדת בכוחותיה האחרונים עם אתגרים משמעותיים, גם הקורונה כמובן, אבל לא רק. הזדקנות האוכלוסייה מציגה בפניה אתגרים רבים וחדשים, משבר בריאות הנפש המתרחש בימים אלו, משבר כוח האדם הרפואי. משברים ואתגרים רבים.

אני שמח להיות פה היום עם מי שמשקיע את חייו בלנסות להתמודד עם האתגרים האלו בצורות יצירתיות וחדשניות, מי שלא מסתפק בהתקדמות לינארית של המוכר והקיים, אלא מעז לחשוב איך אפשר לעשות אחרת, ואיך ניתן לרתום את פלאי הטכנולוגיה והמדע לשיפור הבריאות והרפואה.

למערכת הבריאות בישראל יתרונות רבים:
• היקף מידע רפואי ממוחשב כבר יותר מ-20 שנה
• מערכת בריאות מתקדמת עם רפואת קהילה חזקה ונגישה
• הון אנושי מוביל הן בתחום הרפואי, כולל מחקר, והן בתחומים הטכנולוגיים
• פתיחות לחדשנות ואימוץ מהיר של טכנולוגיות רפואיות מתקדמות
• "יתרון לקוטן" – גודלה הקטן של המערכת הישראלית, מאפשר חיבור מהיר לאנשים רבים ומימוש מהיר ביישום לאימפקט

תחום הבריאות הדיגיטלית הוכר כבר בידי ממשלת ישראל כמנוע צמיחה אסטרטגי, ותוכנית החומש הלאומית שיצאה לדרך ב2018 כוללת פעילות ופרוייקטים בסך קרוב למיליארד ₪. אני שמח על השותפות בעניין זה עם ישראל דיגיטלית, רשות החדשנות, משרדי האוצר והכלכלה. שמחתי לשמוע על שיתוף הפעולה הפורה, ועל הרצון המשותף להרחיב את התוכנית המתקרבת לסיומה.

בזכות התוכנית הזו, מערכת הבריאות כולה: ארבעת קופות החולים, בתי החולים הממשלתיים והציבוריים, זכו לעשות קפיצת מדרגה בשירותי בריאות דיגיטלית ורפואה מרחוק.
ארגוני הבריאות בישראל מהווים מקור גאווה גדול. איכות הרפואה בישראל מהגבוהות בעולם, המוטיבציה להתקדם, להתחדש ולהשתפר נמצאת במערכת שלנו בכל מקום אפשרי – הנהלות ארגונים מכוני מחקר, נשות ואנשי רפואה, סיעוד ומקצועות הבריאות. האחריות שלנו כמדינה זה להמשיך לדחוף קדימה.
אנו מכירים ומבינים את ערך המידע הרפואי לצרכי מחקר ופיתוח של שירותי בריאות חדשים, להגדלת הידע הרפואי על מחלות וקיימות, ולכן מתכוונים להמשיך ולעודד שיתופי פעולה בין ארגוני הבריאות, האקדמיה והתעשיה, תוך שמירה על פרטיות המטופלים.

לכן אני שמח להכריז על פרסום קול קורא משותף למשרד הבריאות, רשות החדשנות וישראל דיגיטלית, להקמת תשתית בארגוני הבריאות לקידום מחקר ופיתוח עם התעשייה בסך 55 מלש"ח.

במסגרת הקול קורא, נתמוך בעד 8 מיליון ש״ח לתכנית, עד 3 שנים, ביוזמות שנועדו לקדם שיתופי פעולה עם התעשיה והאקדמיה לצורך קידום בריאות הציבור בישראל, ובעולם כולו.

ארגוני הבריאות הישראלים הוכיחו יכולות מרשימות באימוץ והטמעת חדשנות בקצב מהיר, והסתגלות לעולם חדש. את היכולת הזאת אנו רוצים להמשיך לחזק ולטפח. ישראל בהחלט יכולה להוביל בהטמעת חדשנות במערכת הבריאות, אולם לשם כך נדרשת השקעה בתשתיות מחקר וכוח אדם ייעודי לכך. ארגוני הבריאות הישראלים הם מקור עוצמה למשק הישראלי וזה ברור היום גם לממשלת ישראל. אנו מעודדים ומהדקים את שיתוף הפעולה בין משרד הבריאות, רשות החדשנות ומטה ישראל דיגיטלית במשרד הכלכלה והתעשייה.

הקול הקורא יאפשר לארגוני הבריאות להרחיב באופן משמעותי את כמות שיתופי הפעולה וכן להתחיל בפעילות בארגונים שטרם ביצעו זאת.
אני מאחל לכולם בוקר טוב וכנס משמעותי, שתעצרו רגע להעריך את מה שעשיתם עד כה, ותחזרו לעשייה מלאי רעיונות חדשים.
בוקר טוב