יום השנה לרצח רבין – ניאבק בכל ניסיון לפגוע בסיכוי לפתרון שתי המדינות

(דברים בעצרת מרצ לזכר רצח רבין, אתר הרצח ת״א).

לא באנו לכאן רק לדבר על העבר, זהו איננו רק אירוע זיכרון, באנו לכאן כדי ללמוד מהעבר ולדבר על ההווה והעתיד, לדבר על איך ממשיכים ללא פחד ללכת בדרך רבין.

ויש מי שמנסה להפחיד, להלך אימים, לפלג ולהקצין. מול המחנה שלנו ניצבת מכונת הסתה משומנת ומהוקצעת שמייצרת תעמולה שקרית ומסוכנת, שכל מטרתה להציג את הצד השני, אותנו כאויבים, כטרוריסטים, כמחבלים.

השבוע קיבלנו לא רחוק מכאן בכיכר הבימה תזכורת מבעיתה למה המכונה הזאת יודעת לעשות. אותם אנשים שלא מסוגלים להגות את המילים כיכר רבין התקבצו למפגן הסתה ושנאה שכל מטרתו לסמן את הממשלה הזאת כאויב.

כשהם צועקים ״תקציב עם דם על הידיים״ ו-״עבאס הוא חמאס״, כשהם מעלילים עלילה שפלה שהממשלה הזאת מעבירה כסף מתקציב המדינה לחמאס – הם מכשירים את הקרקע לרצח הבא.

השבוע הזה הוכיח שעבור תמיכה פוליטית יש מי שמוכן לסמן אוייבים, להפיץ שקרים ולקרוע את החברה הישראלית מבפנים, בדומה למה שעשו לממשלת רבין 95. ויש עוד מכנה משותף לאז ועכשיו, גם אז ליו״ר האופוזיציה קראו בנימין נתניהו, גם אז האשימו את הממשלה כממשלת טרור. הוא לא למד כלום מהרצח, תומכיו לא למדו כלום מהרצח, ואם יש להם לקח שבכל זאת הם אימצו, ההסתה – עובדת.

דרך רבין היא לא לפחד מהתלהמות הצד השני, דרך רבין היא לקדם בנחישות פתרון מדיני היסטורי, שבו הפלסטינים והישראלים חיים בשלום בשתי מדינות, זאת לצד זאת. דרך רבין היא למנוע את המדינה הדו לאומית, ולהשאיר סיכוי לשני העמים לחיות בשלום ובביטחון.
דרך רבין היא התנגדות ברורה ונחרצת להתנחלויות ולכל מכשול בדרך להסדר, דרך רבין היא ההבנה שביטחון הוא תוצאה לא רק של כוח צבאי, אלא גם של הסכמים מדיניים, הסכמי שלום.

דרך רבין היא שילוב הציבור הערבי, השקעות ענק בחברה הערבית וצמצום פערים מול הציבור היהודי. דרך רבין היא השקעה במגזר ציבורי, דרך רבין היא השקעות ענק בפריפריה, דרך רבין היא אמירת אמת, גם ובמיוחד כשהיא לא פופולרית.

אנחנו לא מפחדים לומר זאת, לא מפחדים לדבר עם הפלסטינים, לא מפחדים להיאבק בבנייה בהתנחלויות, לא מפחדים לקדם תהליך מדיני, לא מפחדים להגיד מדינה פלסטינית לא מפחדים להקים קואליציה עם הערבים, לא מפחדים להיות סוציאל דמוקרטים, לא מפחדים מביבי ואנשיו.

השנה ה-4 לנובמבר הוא גם יום אופטימי, היום אישרנו תקציב והבטחנו את עתידה של הממשלה לשנתיים הקרובות. היום אישרנו תקציב שיש בו בשורה חברתית וכלכלית, היום התחלנו לצעוד שוב בדרכו של רבין, לא רק בדיבורים אלא גם במעשים.

אני מתחייב כאן שמרצ תמשיך להיאבק לקידום פתרון מדיני, לבלימת ההתנחלויות ותעמוד נגד כל ניסיון לחבל או לפגוע בסיכוי להגשים את פתרון שתי המדינות. אני מתחייב כאן שלא נירתע, ונמשיך בדרך רבין, ללא פחד.