יהודית כן – דמוקרטית לא?

קו ישיר מחבר בין אלימות המתנחלים וגילויי ההמרדה שלהם בצה“ל, לבין התפרעויות החרדים בירושלים, והתעללות משרד הפנים בפליטים ובילדי הזרים.

זהו קו אדום של אי הכרה בוטה ועמוקה בתפיסה האזרחית ובמהות המדינה, הדמוקרטיה, ושלטון החוק. הגישה הסקטוריאלית, ”היהודית“ כביכול והגזענית יותר ויותר, מרימה ראש. היא מושלת היום בכיפה בשורה של מוסדות ממלכתיים, בלי שום ניסיון, אף לא למראית עין, להציג חזות ממלכתית. שלהם אינו תקף. מינהלת השירות הלאומי מאפשרת לחרדים רבים לעשות ”שירות אזרחי“ בישיבות בהן הם לומדים ממילא – כפי שחשפנו בשבועות האחרונים – תוך הפרה בוטה של החוק.

אלי ישי מסרב להעניק מעמד לילדים שנולדו כאן והם ישראלים לכל דבר בטענה כי הם מאיימים על ”הזהות היהודית“ של המדינה. ואילו מתפרעי העדה החרדית בירושלים מכנים את השוטרים ”נאצים“, הממשלה כולה מנסה לרצות אותם ואיש אינו מגנה את האלימות. לנוכח זאת, אין פלא שחייל מתנחל מצהיר כי מצוות הרב שלו קודמת לדבר המפקד, וכי אסור לצה“ל, כצבא ”יהודי“, לפנות מאחזים.

זהו תהליך מסוכן. ישראל היא יהודית ודמוקרטית. זה יסוד קיומנו. ומי שמנסה להתנער מהדמוקרטיה לטובת ”היהדות“, חייב להבין שאין אחת בלעדי השניה: ללא דמוקרטיה לא תהיה גם מדינה יהודית.