טיפולי המרה ייאסרו מעתה והלאה

(מסיבת עיתונאים לרגל פירסום חוזר המנכ"ל על איסור טיפולי המרה – משרד הבריאות, ת"א).

מנכל משרד הבריאות, פרופ נחמן אש
יו״ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש, ד״ר צבי פישל
נציגי הארגונים הגאים,

אני אפתח ואגיד את המובן מאליו, או מה שמזמן היה צריך להיות מובן מאליו: אף אחד לא צריך המרה. לא לסביות ולא הומואים, לא טרנסים ולא סטרייטים. נטייה מינית וזהות מגדרית היא לא איזו בעיה שצריך לפתור. אם יש מישהו שצריך המרה אלו ההומופובים, אנשי החושך ומפיצי השנאה.

אין דבר כזה ״טיפולי המרה״ – טיפול זה דבר שנועד לסייע, לדאוג, לחזק ולרפא. לכן מה שקרוי ״טיפול המרה״ הוא ממש לא ״טיפול״ – אלא התעללות אכזרית בבני נוער במצוקה. הפרקטיקה הזו היא רצח של הנפש, ולפעמים גם של הגוף. זה מוביל לפגיעה עצמית, לאובדנות ולמוות של עוד ועוד מבני הקהילה הגאה, שכל חטאם שהם פשוט מי שהם.

מדובר בתופעה נרחבת מאוד. זה עסק משגשג שמגלגל רבבות שקלים על ״טיפול״ שכזה. שרלטנים מנסים ״לטפל״ לכאורה בצעירים, מתוך איזושהי מחשבה שאם לא יעברו שטיפת מוח וסדרת התעללות לשינוי נטייתם וזהותם – הם נידונו לחיי סבל. לא צריך להיות מומחה כדי להבין מה אנשים כאלה עושים לנפש של נערה או נער בארון. לצערנו גם לא מעט אנשי בריאות עוסקים בפרקטיקה הפסולה הזו ומשתפים פעולה עם תפיסות חשוכות ומסוכנות, שהם ההיפך הגמור מטיפול רפואי או נפשי. זה פשע. אין מילה אחרת לתאר את זה.

חובתנו לפעול נגד אותם אנשים. שהורסים חיי אדם, ומסכנים חיי אדם. וזה מה שאנחנו עושים. אנחנו מציגים היום חוזר מנכ״ל חדש והיסטורי,, על סמך מיטב חוות הדעת של ארגוני הפסיכיאטרים והפסיכולוגים בישראל, כמו של עמיתיהם בעולם, במשך שנים. חוזר המנכ״ל של משרד הבריאות הישראלי קובע באופן ברור וחד משמעי:

נטייה מינית היא לא בעיה רפואית או נפשית הדורשת טיפול, ואין גם דרך קלינית לשנות אותה.

משרד הבריאות אוסר על כל גורמי המקצוע להציע או לתת טיפול כזה. משרד הבריאות מתנגד לכך, רואה בפרקטיקה הזו כלי לא מדעי, לא רפואי וגם לא לגיטימי.  החוזר החדש מדגיש את הסכנה שבטיפולי המרה, שעלולים לגרום לבעיות נפשיות קשות.

אנחנו לא מסתפקים באמירות – ואנחנו נפעיל סנקציות כנגד בעלי מקצוע רפואי, המורשים על ידי משרד הבריאות, ושמציעים, מפרסמים או נותנים טיפולי המרה. החוזר החדש מאפשר להחיל עליהם הליכי משמעת עד כדי שלילת רישיונות טיפול.

מה שאנחנו עושים היום הוא עוד צעד חשוב ומרגש מאוד. אנחנו מנהלים את המאבק בטיפולי המרה הרבה שנים, אנשי הארגונים כאן זוכרים היטב את הדרך הארוכה. האגודה, חברותא, איגי, בת קול, חושן, שוב״ל, וכל הארגונים הגאים בישראל נאבקים כבר שנים בנושא הזה, וקוראים למדינה להתערב סוף סוף למען בנות ובני הקהילה שעוברים את הזוועה הזו ונמצאים בסכנה.

כחבר כנסת קידמתי, יחד אתכם את הצעת החוק שתטיל סנקציות נגד מי שישתמש בפרקטיקה הבזויה הזו. הצלחנו להעביר את החוק הזה בטרומית, אבל הכנסת לא הצליחה לסיים את החקיקה ויצאנו לבחירות.

היום אנחנו עושים את זה. אחרי הניצחון בפונדקאות, בתרומות הדם, בשיפור שירותי הבריאות לקהילה הטרנסית, בתקצבים תקדימיים לקהילה, אנחנו רושמים היום עוד ניצחון חשוב – גם באיסור טיפולי המרה. זה ניצחון שהוא חלק מהמאבק הכללי על סובלנות ושוויון, אבל בעיני הוא יסודי יותר וקריטי יותר – כי זה גם המאבק על החיים.

צריך לומר את האמת כמו שהיא: במהלך השנים היה כמובן ידוע שיש מטפלים שעושים את זה. אבל מי שעמדו בראש משרד הבריאות לא ניסו למנוע את הפגיעה בנוער להטב״י. וכך נמשכה ההתעללות הזו בבני נוער, שמנוגדת לערכים הבסיסיים ביותר של מערכת הבריאות הישראלית, של קידום בריאות לכל אוכלוסיית ישראל, תוך שמירה על כבוד האדם. פרקטיקה שמובילה לפגיעה נפשית, לאובדנות – איננה קידום בריאות, איננה שומרת על כבוד האדם, ולכן משרד הבריאות לא יכול לאפשר זאת.

הדבר הזה נגמר. השינוי כאן, ומשרד הבריאות של מדינת ישראל אומר בצורה רשמית, ברורה וחד משמעית – להטב״ים או סטרייטים – טרנסים, הומואים, לסביות וכל בן אדם – אתם טובים ויפים בדיוק כמו שאתם. ושאף אחד לא יעז להגיד לכם אחרת.

אנחנו התחלנו במהפכה, ויחד אנחנו הופכים את מערכת הבריאות לספינת הדגל של השוויון וזכויות האדם בישראל. זו גאווה גדולה, ונמשיך בדיוק באותה הדרך.