חיסונים במקום סגרים

״ישראל היום״.

 

מאת ניצן הורוביץ

אחרי שנה קשה, קיבלנו את שגרת החיים שלנו בחזרה. הגבלות התנועה וההתקהלות הוסרו, בתי העסק נפתחו, חזרנו לבלות, והסרנו את המסכות באזורים הפתוחים. המצב הישראלי הזה שונה מאוד מהמצב בעולם. רוב המדינות עדיין מתמודדות עם נתוני תחלואה ותמותה גבוהים, עם הגבלות חמורות ואפילו סגרים.
הסיבה שהמצב בישראל שונה כל כך היא ברורה וחדה: אחוז המחוסנים הגבוה, הגבוה בעולם בעצם, לצד האיכות והרמה הגבוהה של מערכת הבריאות הציבורית שלנו.
אנחנו במשרד הבריאות מסתכלים קדימה ומבינים שהקורונה לא צפויה להיעלם מחיינו בקרוב. אנחנו ממשיכים להיאבק בנגיף במקצועיות, בלי לייצר פאניקה מיותרת. אנחנו בוחנים כל פעולה אפשרית באופן אחראי ושקול. עכשיו מתפשט זן הדלתא, מחר עלול לצוץ וריאנט אחר. אנחנו חייבים להמשיך לנהל את שגרת יומנו, תוך הגנה על חיי אדם ושמירה על תחלואה נמוכה ככל האפשר. מבלי לפגוע בזכויות האדם והאזרח של תושבי ישראל, מבלי למנוע פרנסה מאנשים ומבלי לעצור את החיים.
כדי שנוכל לעשות זאת, על כולנו לתת כתף. מדוע? כי החיסון מעניק הגנה של פי 20 ממחלה קשה, בהשוואה למי שאיננו מחוסן. זה נתון דרמטי.
זן הדלתא מדבק הרבה יותר מזנים אחרים של הקורונה, ולכן אנו רואים אצלנו, כמו בכל העולם, עליה במספר המאומתים. אבל הנתון המשמעותי ביותר הוא שיעור הנדבקים מקרב המחוסנים שמפתחים תחלואה קשה. נכון להיום, למרות מספרם העולה של הנדבקים, אין עליה רבה בתחלואה הקשה בקרב מחוסנים. כך גם על פי אינדיקציות ראשוניות שנראות בעולם.
האם זה אומר שאנחנו יכולים להיות שאננים? לחלוטין לא. עדיין לא נאספו נתונים חד משמעיים בעניין הזה. זו הסיבה שאנו נוקטים במשנה זהירות, אבל לא מטילים הגבלות קשות על ציבור ועל המשק. אנו מבינים היטב את ההשלכות של הצעדים קשים שחווינו כולנו, ונכון לימים אלו נמנעים מלקבוע איסורים שיפגעו שוב בזכויות ובפרנסה של אזרחי ישראל.
אנחנו סוגרים את הפרצות בנתב"ג, וכעת, לצד האיסור שקבעה הממשלה הקודמת על שהות במדינות מסוכנות, הכנסנו גם אכיפה אפקטיבית. שוטרים ופקחים מוודאים שנוסע ללא אישור, לא עולה על טיסות למדינות אסורות. אדם ששהה במדינה כזו, נקנס בסכום גבוה. לצד הטיפול בכניסות וביציאות מישראל, אנחנו שמים דגש על אכיפת הבידודים ומגנים על אוכלוסיות בסיכון גבוה.
כדי שנוכל להמשיך ולשמור על מקסימום הגנה עם מינימום הגבלות, אנחנו חייבים להגביר את קצב החיסונים. זה המפתח לעניין כולו – מה שיאפשר לנו להימנע מהגבלות קשות על הציבור והמשק. זו משימה משותפת לכולנו: שכל אדם מגיל 12 יתחסן.
מי שמתחסן פועל באחריות אישית ולאומית. המחוסן מגן על עצמו מתחלואה קשה וגם שומר על בני משפחתו ועל קרוביו. מי שמתחסן מסייע לנו לשמור על שגרת החיים בישראל וגם מסייע במאבק העולמי בנגיף הקורונה.
יש בישראל מספיק חיסונים לכולם. גם בעניין הזה המצב כאן טוב בהרבה מרוב מדינות העולם. יש מדינות שכמהות למשלוחי חיסונים, והתורים שם לקבלת חיסון ארוכים מאוד, לעתים חודשים רבים. במדינות רבות אין חיסונים כלל. אצלנו כל אחד יכול לגשת לקופת חולים ולקבל חיסון מחר בבוקר, חינם. וחשוב להדגיש: החיסונים יעילים ובטוחים לשימוש על פי אמות המידה המחמירות ביותר.
יש בישראל יותר ממיליון מבוגרים ובני נוער שאינם מחוסנים עדיין. הנתון הזה הוא נקודת התורפה המשמעותית ביותר שלנו. צריך לצמצם את המספר הזה – יחד. אני קורא לכם, הורים, בני נוער, ומבוגרים: אל תחכו לרגע האחרון. בואו ניקח אחריות משותפת – נגן על עצמנו ועל יקירינו, נמשיך בשגרת החיים הפתוחה, נאפשר לאנשים לנוע בחופשיות, לעבוד ולהתפרנס, ונשמור על חיי אדם – צאו להתחסן.