חייבים להגן על חופש העיתונות

 

השידור הציבורי בישראל עומד תחת איום מחודש של התערבות ותכתיבים פוליטיים. גובר החשש כי שיקולים פוליטיים מכתיבים מי יהיו בעלי התפקידים ברשות השידור וכי לשכת ראש-הממשלה מתערבת באופן כוחני במינוי מנהלים. נדמה כי נתניהו לא רוצה מגישים דעתניים, לא רוצה ביקורת, אלא קריינים שקוראים טקסטים. יש למנוע מצב של שיעבוד השידור הציבורי ללשכת ראש הממשלה, והשתקת הביקורת כלפי הממשלה.

עניין אחר שמאיים על חופש העיתונות בישראל הוא הפגיעה בחסיון העיתונאי בשורה של פרשיות – כגון פרשת גלנט – בהן חוייבו עיתונאים לחשוף זהות של מקורות וחומרים שקיבלו במסגרת עבודתם. בעקבות זאת הגשנו את הצעת "חוק החיסיון העיתונאי" שנועדה להבטיח את חופש העיתונות בישראל. העיתונות מתבססת על מקורות החושפים בפניה מידע, שפעמים רבות מוביל לחשיפת שחיתויות, טיפול בבעיות מערכתיות והבאת מידע חשוב בפני הציבור. בכך מקיימת העיתונות את תפקידה במשטר דמוקרטי. ללא חיסיון אפקטיבי על המקורות, לא תוכל העיתונות לתפקד ככלב השמירה של הדמוקרטיה. הצעת החוק באה להגן על העיתונאי מפני נסיונות לאלץ אותו למסור מידע שהגיע אליו במסגרת עבודתו, ובכך להגן הן על מקור המידע והן על המידע עצמו. יחד עם זאת, החסיון העיתונאי הזה איננו בלתי-מוגבל, אלא הוא חסיון יחסי. בית המשפט יהיה רשאי להורות על מסירת המידע לצורך מניעת פשע ועשיית צדק בנוגע לפשע, או כדי למנוע עיוות דין חמור בהליכי משפט. וזאת כאשר אין ולא ניתן לגלות במאמץ סביר ראיות מספיקות אחרות. חיסיון זה יעמוד בתוקף גם לאחר שהעיתונאי סיים את תפקידו. הצעת החוק באה ליישם את המלצות ועדת מעוז משנת 1993, המלצות שטרם יושמו עד היום.

העיתונות היא שחקן מפתח בזירה הדמוקרטית. היא כלי מרכזי בחשיפת עוולות חברתיות, פרשות שחיתות, וליקויים בתהליכי קבלת החלטות. היא שומרת על הדמוקרטיה שלנו ועושה זאת על בסיס מקורות מידע. ללא מקורות אלו היא לא תוכל לתפקד, ומבלי להבטיח את חיסיון המקורות לא תהיה עיתונות חופשית בישראל. הצעת החוק הזו, שכבר הונחה בעבר על ידי סדרה מכובדת של חברי כנסת, באה להסדיר סוגיה משפטית מורכבת המטילה צל על חופש העיתונות בישראל. פרשת גלנט הוכיחה לנו שהדרך הקלה מבחינת המשטרה והפרקליטות היא פשוט לחייב את העיתונאים לחשוף את מקורותיהם. במקרה הזה הוכח שחקירה מאומצת יותר הביאה גם למסמך ולמקורותיו וזאת מבלי לפגוע בחיסיון המקורות של העיתונות. הצעת חוק זו תמנע את הצורך של התקשורת בכל פרשה ופרשה לצאת למערכה להגנה על מקורותיה, אלא אם כן הדבר יידרש על ידי בית המשפט בהתאם לקריטריונים ברורים שהוגדרו בהצעת החוק.