חיזוק הבריאות הציבורית וזכויות האדם – גולת הכותרת של הקדנציה שלי

(דברים בחנוכת בית החולים לרפואה דחופה – איכילוב).

כבוד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, ראש הממשלה, מר יאיר לפיד, ראש העיר תל אביב-יפו מר רון חולדאי, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, מנהל בית החולים מר רוני גמזו, מר סילבן אדמס, מכובדיי כולם.

אני שמח להיות איתכם בחנוכת המחלקה לרפואה דחופה ע"ש סילבן אדמס במרכז הרפואי איכילוב. המחלקה הזאת היא בשורה אמיתית למטופלים, ואני יודע כמה השקעה נדרשה כדי להוציא את החזון של מערך רפואה דחופה שכזה אל הפועל.

המערך הזה שכולל מיון דיגיטלי ונגיש שמתאפשר למטופלים לבצע פעולות עצמאיות במידת האפשר, לצד קבלת ליווי סיעודי וסוציאלי, הוא מרשים ביותר. בחדר המיון הזה יש עוד שני רכיבים חשובים וראויים, שצריכים להיות הסטנדרט בעיני בכל חדר מיון בישראל: מיון פסיכיאטרי שייתן מענה מקצועי ומיידי לאנשים במצוקה נפשית, וחדר אקוטי לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, שיציע טיפול רפואי וייעוץ פורנזי רגיש ומודע טראומה לאנשים במצבים הקשים והרגישים ביותר.

איכילוב כמוסד רפואי הוא בית חולים שנוהג לאתגר כל הזמן את המערכת ולפרוץ קדימה בניסיון לשפר את השירות הרפואי שניתן פה, לשלב פתרונות חדשניים, ולזהות גם נקודות תורפה בחברה הישראלית ולתת להם מענה. כנראה שלא בכדי הסכם הסינוף הראשון בין בית חולים כללי לבית חולים פסיכיאטרי נחתם פה, בין איכילוב לאברבנל, ואני שואף שהסכמים נוספים ברוח זו יחתמו גם בין מרכזי בריאות הנפש נוספים לבתי החולים הכלליים בישראל.

בריאות הנפש של כולנו התערערה בתקופת מגיפת הקורונה, ואנחנו רואים עלייה דרסטית של עשרות אחוזים בשיעור המתמודדים עם הפרעות בתחום בריאות הנפש, חרדה, מצוקה נפשית, ובמיוחד הפרעות אכילה.

התופעה הזאת מעמיסה על מערכת חנוקה, שהוזנחה עשרות שנים – בתשתיות, בכוח אדם, בתקציבים. אנחנו בעיצומה של מהפכה בתחום הזה. כפי שאמרתי עם כניסתי לתפקיד – בריאות הנפש עוברת מהחצר האחורית לקדמת הבמה. התחלנו להזיז את הספינה והמטופלים ירגישו את השינוי בשטח, ברצף המענים: מטיפול בקהילה, טיפול ראשוני ומוקדם, דרך מערך של צוותי משבר ובתים מאזנים. המודל של מיון פסיכיאטרי שתפעילו פה בחלק בלתי נפרד מהמיון הכללי הוא יישום של העיקרון הזה ואני מברך על כך.

בכלל, השנה הזאת הייתה שנה של עשייה משמעותית ואני מקווה שזו רק תחילת הדרך. שמנו השנה את מערכת הבריאות הציבורית בראש סדר העדיפויות. בהסתמכות על החוסן והיכולת של גופי הרפואה בישראל, הצלחנו לצלוח שלושה גלי קורונה משמעותיים ללא יום אחד של סגר, ולמנוע את הפגיעה שנגרמת לבריאותם של אזרחי ישראל ולכלכלת המדינה כתוצאה מהסגר.

בנוסף, אני כשר בריאות הקפדתי להתייחס למערכת כמכלול, ולתת פתרונות תשתיתיים לבעיות האקוטיות איתן מתמודדת המערכת. השנה הכנסנו לראשונה עדכון דמוגרפי קבוע לבסיס תקציב משרד הבריאות כדי למנוע את המשך שחיקת תקציב הבריאות בישראל. החלנו את מודל התקצוב שרואה בכל בתי החולים כשוויוניים, הממשלתיים והציבוריים כאחד. ופתחנו עשרות כיסאות לימוד נוספים לסטודנטים לרפואה, ומאות כיסאות לסטודנטים בסיעוד , שיתרחבו עוד בשנה הקרובה גם, כדי להתחיל להתמודד מהשורש עם מצוקת כוח האדם במקצועות הבריאות.

זאת לצד קידום והטמעת תפיסת עולם ליברלית ומכילה במערכת הבריאות, פעילות שבית החולים פה הוא שותף משמעותי בה. גם ביחס לצרכים הייחודיים של אוכלוסיות מגוונות, טראנסים, כל קשת הלהט"ב, מבקשי מקלט, וגם ביחס למקומות וקהילות המתמודדים עם פערי בריאות משמעותיים, כגון הפעילות של הנהלת בית החולים פה בקידום המרכז הרפואי בסכ'נין. פעילות שמשתלבת באופן הדוק עם הייעדים שלי כשר בריאות ועם סדרי העדיפויות שלנו במשרד, לראות את שירותי הבריאות בישראל כמכלול, לאזן ולהשקיע איפה שנדרש.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות לכל עובדי המרכז הרפואי, צוותי הסיעוד שמובילים את העבודה מול המטופלות והמטופלים בתנאי לחץ מאתגרים, לרופאים והרופאות, צוותי המנהל והמשק, עובדות המעבדות, הדימותנים, העובדים הסוציאליים וכולם, על העשייה היום יומית לטובת בריאותם של אזרחי ישראל. אני מקווה שהמיון החדש יאפשר לכם לתת טיפול טוב יותר לכל מי שנדרש.

תודה רבה גם למר סילבן אדמס, על התרומה הנדיבה וההתגייסות לטובת אזרחי ישראל בתל אביב, תרומתך מאפשרת לנו להשתפר ולהתפתח ואני מלא הערכה על כך.

תודה רבה לכולם והמשך יום טוב.