20 שנה לקבלת חוק שיקום נכי נפש בקהילה – היהלום של בריאות הנפש

ח״כ לשעבר תמר ג'וזנסקי, יוזמת חוק שיקום נכי נפש בקהילה, בין הזוכות באות מפעל חיים לשיקום פסיכיאטרי.

(דברים בכנס לציון 20 שנה ליישום חוק שיקום נכי נפש בקהילה – הבית הירוק, אונ׳ ת״א).

פרופ' אבי אורן, יו"ר המועצה הלאומית לשיקום פסיכיאטרי, גב' ענבל ירקוני, מחטיבת בתי החולים הממשלתיים, דוקטור גבריאל רוקה, נשיא האיגוד העולמי לשיקום פסיכו סוציאלי, מכובדיי כולם.

אני שמח מאוד להיות כאן איתכם היום, לקראת סופו של יום שלם שמוקדש לאחת הרגליים המשמעותיות ביותר של תחום בריאות הנפש בישראל – השיקום.

אתם החלוצים, המובילים והמבצעים של אחד המשימות החשובות והחיוניות ביותר עבור אנשים המתמודדים עם קושי נפשי, אתם אחראים על ה"חזרה לשגרה," על מיצוי היכולות של כל אדם באשר הוא לחיות חיים מלאים, עצמאיים, ומאושרים ככל הניתן, בהיבטים של דיור, תעסוקה, פנאי, השכלה. אתם מחזירים אנשים לחיים לאחר משבר, ואתם מונעים וממתנים את ההתדרדרות הבאה. זה סוד הכוח שלכם, זו החשיבות הגדולה של תחום השיקום.

אני גאה להיות פה לחלק את פרס מפעל החיים לאנשים שהם באמת אורים ותומים בתחום. מההוגים של המערך בארץ, החלוצים בו, ואלו שעומלים יום יום לאתגר עוד את המערכת, לשפר את המענה השיקומי, לתפור חליפה ייעודית לכל איש ואישה כדי שיוכלו לחיות את חייהם בבריאות ובכבוד.

חוק שיקום נכי נפש בקהילה הוא חוק חשוב וייחודי.
הוא חשוב בשל התפיסה שהוא מוביל על זכות היסוד של כל אדם לממש את עצמו, ואת התפיסה שכל אדם מסוגל להשתקם.
הוא חשוב בגלל התקציב המשמעותי שנמצא בו, תקציב צבוע, שמייצר מימד של וודאות ביחס למשאבים הניתנים לו, מחוץ לידיהם הארוכות של קיצוצים רוחביים ותרגילים אוצריים כאלה ואחרים.
על בסיס החוק הזה, השנה, באיחור של 22 שנים, חוקקו בכנסת את חוק השיקום לאנשים עם מוגבלויות בכלל, לא רק מוגבלויות נפשיות, חוק שאני מקווה יביא בשורה אמתית לציבור רחב שנזקק לו.

תחום השיקום, כידוע לכולם כאן בחדר, עומד בפני לא מעט אתגרים.
אנחנו נמצאים במצב של תת-תקינה ותת-איוש מבחינת מטות השיקום במשרד הבריאות ובמחוזות, מכרזים רבים לשירותים עדיין נמצאים בצוואר הבקבוק של מערכת הרכש הממשלתית ועוד לא יצאו לפועל, עמותות רבות מפעילות שירותים חיוניים על בסיס תעריפים מיושנים, התחום מתמודד עם מחסור בכוח אדם – כמו כל תחום בריאות הנפש ובכלל, המשק כולו.

אחד האתגרים המשמעותיים הוא קושי במימוש הזכאות לשיקום, מספר המשתקמים אמנם עולה, אבל שיעור הזכאים שלא מכירים עדיין את התחום, לא מודעים לאפשרויות המוצבות בפניהם, ושמתקשים לממש אותם גם כאשר הם מנסים, גבוה ביותר. אחד האתגרים שלנו הוא כן להרחיב את מעגל המשקמים בישראל, להעלות את המודעות, לממש את הזכויות של ציבור המטופלים בבריאות הנפש.

אני אמליץ באופן אישי לשר או לשרה שיבואו אחריי לתת דגש מיוחד לתחום הזה, שצריך להגיד ביושר, לא קיבל את מלוא תשומת הלב במהלך השנה האחרונה, למרות הדגש ששמנו בבריאות הנפש במשרד הבריאות.

עם זאת, זהו יום חגיגי היום, לעלות על נס את תחום השיקום, להוקיר את חשיבותו, ולכבד את האנשים והארגונים שבזכותם אנחנו כאן היום.
על כל אחד ואחת מכם נדבר באופן אישי במהלך הטקס, אבל הודות לכולכם כאן, יש היום מעל 40,000 ישראלים המקבלים שירותי שיקום מצויינים, שגרים באופן עצמאי בקהילה, עובדים, לומדים, מקיימים חיים חברתיים, זוגיים ומשפחתיים, ממשים את עצמם ומגשימים את חלומותיהם. זה הישג שראוי לחגוג.
אז ממני אליכם – המון תודה על העשייה, על החזון, הדרך וההכוונה.
חזק ואמץ