חוק חובת הצהרת הון לנבחרי ציבור בכירים

כיום קיימת חובה על כל חבר כנסת להגיש הצהרת הון, אך ההליך הקיים לוקה בפגמים רבים. מועמד לתפקיד ראש ממשלה, שר או סגן שר אינו מחויב כלל להסביר את המקורות הכספיים של הונו. כמו כן,  נבחר ציבור בכיר מצהיר על הונו בפניי מבקר המדינה עם סיום תפקידו ללא חובה עתידית של הוכחה כי לא השתמש לרעה במעמדו בעבר על מנת לשפר את מצבו הכלכלי, ואף להתמודד בשנית על תפקיד בכיר לאחר שיפור שכזה.

על כן, מטרתה של הצעת חוק זו היא לחשוף בפני הציבור, באמצעות ועדה ציבורית, את הונו ודרכי השגת הונו של כל נבחר ציבור בכיר – מועמדים לראשות הממשלה, לתפקיד שר או סגן שר – ושל אלה שסיימו את כהונתם באחד מהתפקידים הללו.

מוצע בזאת להסמיך את הועדה הציבורית לפסול מועמד לכהונה בתפקיד ראש הממשלה, שר או סגן שר, אם לא סיפק הסברים סבירים למקורות ההכנסה שלו. עוד מוצע, להוסיף לחוק הקיים סעיף עונשין של קנס בגובה 50,000 שקלים חדשים לעובר על החוק. זאת, על מנת לאפשר אכיפה יעילה יותר של החוק בידי מערכת המשפט, ועל מנת להרתיע נבחרי ציבור בכירים להתמודד על משרותיהם, בעודם נשענים על בסיס כלכלי איתן אשר הושג באמצעים פסולים עקב קשרים עם המגזר הפרטי ופילנתרופים בטרם החלטתם להתמודד על המשרה הבכירה.