חוק הפרילנסרים עולה להצבעה במליאה – הגיע הזמן שמאות אלפי עוסקים קטנים – שליח, גרפיקאית, גנן – יזכו להגנה וזכויות כמו כל עובד

(הודעה לעיתונות)

יו”ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, יעלה להצבעה מחר (יום ד׳) במליאת הכנסת את הצעת החוק שלו להשוואת הזכויות של פרילנסרים ועוסקים קטנים לזכויותיהם של עובדים שכירים.

בישראל יש מעל לרבע מיליון פרילנסרים. הם עובדים קשה ומשלמים מיסים וביטוח לאומי כמו כל שכיר. אך הם לא זכאים לזכויות העבודה הבסיסיות כגון ימי מחלה, דמי לידה, דמי הבראה, ולרובם גם אין חיסכון פנסיוני. הפרילנסרים, בניגוד לשכירים, לא נהנים מחוקי מגן בעבודה, ומופקרים לגורלם ללא כל רשת ביטחון.

“הפרילנסר, העוסק הקטן, דומה במידה רבה לעובד שכיר, במיוחד כאשר מדובר בעבודה מול מעסיק עיקרי. אולם לא נקשרים בינו ובין הלקוח או המעסיק יחסי עובד-מעביד ולכן אין לו זכויות סוציאליות בסיסיות כמו לשאר העובדים. עם השנים מספרם של הפרלנסרים הולך וגדל, ובעתיד הם עשויים להיות רוב העובדים – בישראל וגם בעולם.

״הגיע הזמן לשים קץ לאפליה ולהעניק להם את הזכויות הבסיסיות שיש לכל עובד. אין זמן יותר מתאים מתקופת המשבר הגדול עכשיו כדי לקדם את הצעת החוק שהייתה צריכה להיכנס כבר מזמן לספר החוקים הישראלי.”

"החוק הזה הוא בעל חשיבות מוסרית, חברתית וכלכלית, ממעלה ראשונה ואני מצפה מכל סיעות הבית – קואליציה ואופוזיציה לתמוך בו ולשים קץ לעוול ארוך ומתמשך.”

הצעת החוק הועלתה לראשונה על-ידי ח״כ שלי יחימוביץ׳ ולאחר מכן על-ידי ח״כ אילן גילאון, והיא זוכה לתמיכת ארגוני העצמאים השונים. החוק יחול על בעל מקצוע שהתקשר בחוזה עם מזמין לשם ביצוע עבודה אישית שלא על בסיס קבוע, ושלפחות 75% מהכנסתו מיגיעה אישית מקורם בהתקשרות עם אותו מזמין. במקרה כזה, דינו של המשתתף החופשי יהיה כדין עובד לכל דבר.