זעם בקהילה היהודית בצרפת על הצגת חילוקי דעות בין אשכנזים וספרדים ביחס לתהליך השלום

ז׳אן קאהן, נשיא הקרי״ף.

 
מאת ניצן הורוביץ, שליח "הארץ" בצרפת

פאריס.

בקהילה היהודית בצרפת מתחוללת סערת רוחות בעקבות פרסומים שונים אשר מציגים את חילוקי הדעות בקהילה לגבי תהליך השלום על רקע עדתי. הפרסום הבולט ביותר בעניין זה היה בגליון מיוחד של השבועון "אוונמון דה ז'די" אשר טען בהרחבה מרובה כי "הממסד האשכנזי" בקהילה, ובמיוחד ז'אן קאהן נשיא הקרי"ף (ארגון הגג של המוסדות היהודיים) מגלה חשש וחוסר אמון כלפי תהליך השלום.

פרסום זה עורר תגובות חריפות ביותר בקהילה היהודית. הרב הראשי של צרפת, יוסף סיטרוק, הדגיש כי בקהילה היהודית בצרפת הושג שילוב מוצלח מאוד של שני הזרמים העדתיים, וכי זהו שקר נורא להצביע על חילוקי דעות כביכול בעד ונגד ההסכם עם אש"ף על רקע של מוצא עדתי. הרב סיטרוק טען בלהט כי לא יעלה על הדעת ליחס לכמה מנהיגים אשכנזים של הקהילה היהודית בצרפת התנגדות לתהליך השלום. סיטרוק הדגיש כי הוא מכיר היטב את מחוייבותו רבת השנים של קאהן לישראל, ולדבריו גם שאר ראשי הקהילה תומכים בשלום.

הקרי"ף עצמו הודיע כי הוא רואה חשיבות רבה בתמיכה בשלום ומביע צער רב על הפרסומים השונים המצביעים כביכול על קרע בקהילה היהודית. הקרי"ף מדגיש כי במוסדות היהודיים החברים בו "לא היתה ולא תהיה מעולם הבחנה ומחלוקת בין ספרדים לאשכנזים". גם ז'אן-פייר באנסאר, נשיא ועד הקהילות, אמר כי הצגת חילוקי דעות כביכול בין ספרדים לאשכנזים היא מוטעית ואף זדונית.

הקהילה היהודית בצרפת נחשבה במשך תקופה ארוכה לבעלת צביון ימני ביחס לישראל, אולם המהלכים המדיניים האחרונים זוכים דווקא לתמיכה ניכרת. בקהילה היהודית ניכר רוב ליוצאי צפון-אפריקה ובקרב אלה גברה האהדה לתהליך בעקבות המגעים עם מרוקו. ההערכה הכללית היא כי מרבית יהודי צרפת תומכים בהסכם עם אש"ף, אולם נשמעים קולות רבים של התנגדות. גורמים בעלי השפעה בקהילה מסרו ל"הארץ" כי ציפו להתנגדות חזקה יותר לתהליך המדיני, והופתעו ממידת התמיכה הבאה לידי ביטוי בתחנות הרדיו היהודיות ובארועים שונים שמארגנים מוסדות הקהילה.

עם זאת למרות המאמצים הבלתי-פוסקים של הנהגת הקהילה היהודית להציג חזית אחידה של תמיכה בתהליך השלום, מסרו מקורות שונים על מחלוקת על רקע ההסכם עם אש"ף. חילוקי דעות אלה זוכים להבלטה בתקשורת הצרפתית עקב המתיחות הפנימית השוררת בין הקרי"ף לבין ועד הקהילות. במאמר המעורר סערת רוחות אישר השבועון היהודי "טריבון ז'ואיב" תחת הכותרת "העימות" את דבר המחלוקת העזה בין ראשי הקרי"ף והקונסיסטואר על הנהגת הקהילה.

נראה כי הפרסומים האחרונים בעניין יחסו העוין כביכול של "הממסד האשכנזי" לתהליך השלום משמשים כלי ניגוח בידי הצדדים השונים הבוחשים בפוליטיקה הקהילתית. גורמים בכירים בקרי"ף מסרו ל"הארץ" כי ההאשמות נגד ז'אן קאהן, המשמש גם כנשיא הקונגרס היהודי האירופי, הם חלק מהמאבק הפנימי המתנהל נגדו בקהילה היהודית.