הקורונה מוכיחה את הצורך במערכת בריאות ציבורית חזקה

(חילופי מנכ״ל משרד הבריאותֿ, י״ם).

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא פרופ' חזי לוי, המנכ"ל הנכנס פרופ' נחמן אש, ראשי המחלקות והאגפים, עובדות ועובדים יקרים.
בדיוק חודש עבר מאז הקמת הממשלה החדשה והכניסה שלי למשרד הבריאות. זו תקופה הקצרה אמנם, אבל גם אינטנסיבית ומשמעותית מאוד. בזמן הקצר הזה נחשפתי לעבודה המדהימה של נשות ואנשי המשרד בהובלתו של פרופ' חזי לוי. שמחתי למצוא כאן הון אנושי מדהים. באמת. אנשי מקצוע מבריקים, מסורים וערכיים. משרתי ציבור במלא מובן המילה. אתם, עובדות ועובדים יקרים, אתם המשאב היקר והחשוב ביותר במשרד הבריאות. אני מבקש לנצל את ההזדמנות הזו לומר לכם תודה.
בזמן הקצר שלנו יחד כבר הספקנו לעשות דברים רבים וחשובים – טיפלנו בעומס התורים בנתב"ג, הכפלנו את מערך הבדיקות ושיפרנו את זמני קבלת התשובות. סגרנו את הפרצה שאפשרה לכל מי שרצה לטוס למדינה אסורה, קבענו קנסות והצבנו אכיפה בשטח.
הובלנו מבצע רחב לחיסון בני הנוער, ובמקביל, סגרנו עסקת בארטר של חיסונים מול דרום-קוריאה והקדמנו את המשלוח החיסונים הבא מפייזר, כך שלא יחסרו פה חיסונים לכל מי שצריך ורוצה להתחסן. המהלכים האלה קריטיים להתמודדות שלנו עם אתגר הקורונה. התמודדות שאנחנו מובילים באופן שקול, מקצועי וענייני. כך נמשיך לפעול.
בנאום הפתיחה דיברתי על חשיבותה של מערכת ציבורית חזקה. החודש האחרון בתפקידי כשר הבריאות חיזק וחידד עבורי את תפיסת עולם הזו בדיוק. כוחנו מצוי בחוזקה של המערכת, הבנויה על יסודות מדינת הרווחה. אתגר הקורונה הוא הדוגמה החיה הטובה ביותר לחובתנו לשמור על מערכת בריאות ציבורית איתנה. יחד אתכם, אעשה הכל כדי לחזק אותה.
פרופ' חזי לוי היקר, אני רוצה להודות לך מקרב לב. נרתמת לשרת את הציבור באחת התקופות המאתגרות שידעה מערכת הבריאות. שירתת את המדינה במסירות, באנושיות, ובמקצועיות יוצאת דופן. קיבלת שבחים רבים על התקופה הזו, ובצדק. לשמחתנו אנחנו לא נפרדים ממך. אתה תמשיך לתרום למערכת הבריאות מכישוריך ואני שמח על כך מאוד. עשית עבודה נהדרת כמנכ"ל המשרד, מגיעה לך תודה גדולה מאיתנו, ומהציבור הישראלי כולו.
פרופ' נחמן אש, אתה נכנס היום לאחד התפקידים החשובים והמאתגרים במערכת הציבורית הישראלית, ואין לי ספק שתצליח בו. הניסין המקצועי והניהולי העשיר שלך, בתפקיד פרויקטור הקורונה ובשלל התפקידים הבכירים שמילאת לפני, הם נכס עבור המשרד. המאבק בקורונה עוד כאן, ויחד אני בטוח שננהל אותו בצורה מקצועית ואפקטיביות למען בריאות – כל – הציבור בישראל.
כבר בהיכרות הראשונה בינינו היה ברור לי שלפני הכל, אתה רואה לנגד עיניך בני אדם. אופן המחשבה והשיקולים שמובילים אותך ניחנים תמיד ברגישות חברתית גבוהה – זהו תנאי הכרחי לניהול מערכת הבריאות הציבורית, ואתה בולט בעניין הזה במיוחד.
נחמן, יש אתגרים רבים וגדולים לפנינו. בראש ובראשונה המאבק בקורונה, שימשיך להתנהל בצורה שקולה ועניינית, בלי ששום שיקול אחר, לא פוליטי, לא מגזרי ולא אישי – יחדור למרחב הקדוש של בריאות הציבור.
לצד ניהול אתגר הקורונה, כבר התחלנו להיערך לדיוני תקציב המדינה. זהו שלב מכריע בשימור ובניית מערכת בריאות ציבורית חזקה ושוויונית. כזאת שנותנת לכל אזרח את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, בלי קשר למקום מגוריו או רמת הכנסתו. צמצום הפערים בבריאות היא משימה קריטית עבורי, ואני יודע שכך גם עבורך.
בנוסף, כפי שהצהרתי, הגיע הזמן לרפורמה בתחום בריאות הנפש. כזאת שתעביר את הנושא החשוב הזה מהחצר האחורית, לשורה הראשונה בסדרי העדיפויות. עם השקעה תקציבית אבל גם הסברתית, שתשבור את הסטיגמה הנוראה שהתחום הזה סובל ממנה.
במסגרת התקציב הקרוב, אנחנו נפעל לשפר את תנאי האשפוז בכל פינה בארץ, ואת תנאי העבודה של הרופאות והרופאים, האחים והאחיות, המתמחים והמתמחות, וכל עובדי מערכת הבריאות שעושים לילות כימים למען הציבור.
יחד – נציב את האדם במרכז, ונהפוך את משרד הבריאות לספינת הדגל של השוויון וזכויות האדם בישראל.
זאת לא משימה קלה, אבל אין לי ספק שפרופ' נחמן אש הוא האדם הנכון לבצע אותה. פרופ' חזי לוי, אני רוצה שוב להודות לך על ניהול מקצועי ומסור. נחמן – אני מאחל לך המון המון בהצלחה.
תודה רבה.