הקהילה הגאה מברכת את אובמה, ורוצה שינוי גם בישראל

ח״כ ניצן הורוביץ והסנטורית תמי בולדווין - הסנאטורית הראשונה בארצות הברית שהיא לסבית מחוץ לארון. וושינגטון, מרץ 2014

״הארץ״.

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) יעלה בשבוע הבא להצבעה במליאת הכנסת הצעת חוק לחופש בחירה בנישואים.

בקהילה הגאה בישראל מברכים על תמיכתו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בנישואים חד מיניים. אובמה היה לנשיא האמריקאי הראשון שהביע תמיכה ברורה בנישואים חד מיניים. "בנקודה מסוימת פשוט הגעתי למסקנה שזה חשוב לי אישית לאשר שזוגות בני אותו המין צריכים להיות מסוגלים להתחתן", אמר הנשיא בראיון לרשת אי-בי-סי. הוא הביע אכזבה מהאיסור החוקתי בצפון קרוליינה על נישואים מסוג זה.

עו"ד אירית רוזנבלום, מייסדת ומנכ"לית ארגון משפחה חדשה, סבורה כי לדבריו יש משמעות רבה. "זה צעד גדול של העולם הנאור שהמנהיג החזק ביותר נותן הכרה פומבית למשפחה החדשה. כמובן שהוא קורא בכך תיגר על הציבור הדתי בעולם. אני חושבת שזה בהחלט מעשה אמיץ מאוד. הוא יוצר את האיזון העולמי המתבקש. כאשר יש תחושה שהעולם נהיה פונדמנטליסטי יותר ושמרני יותר – אז הנה, יש איזו נקודת אור ליברלית", היא אומרת.

להערכת ארגון משפחה חדשה יש נכון להיום בישראל כ-18 אלף משפחות חד מיניות. כ-4,500 ילדים גדלים במשפחות אלה ומספרם גדל במהירות בשנים האחרונות. זוגות חד מיניים אינם יכולים להינשא בישראל. רבים בקהילה הגאה בוחרים לטוס למדינה המאפשרת נישואים חד מיניים ולהינשא שם. היעדים המובילים למטרה זו הם קנדה וכמה ממדינות ארה"ב. על פי פסיקת בג"ץ, משרד הפנים חייב להכיר בנישואיהם עם שובם לישראל.

"במדינת ישראל עדיין לא קם פוליטיקאי בעל שיעור קומה שיעז לומר את הדברים האלה", מוסיפה רוזנבלום. "אולי עכשיו יהיה יותר כוח גם למחוקק לעשות את כל התיקונים שצריך. אין לנו היום את התשתית הפוליטית כדי שמישהו בכלל יעסוק בזה. יש הזנחה פושעת של כל התחום החברתי. אנחנו נמצאים במצב קואליציוני שלא משקף את דעת החברה בישראל. אם אני מאמינה שזה יקרה בטווח הארוך? אין לי בכלל ספק".

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) יעלה בשבוע הבא להצבעה במליאת הכנסת הצעת חוק לחופש בחירה בנישואים. החוק קובע כי תהיה בישראל אפשרות לנישואים אזרחיים, גם לבני זוג מאותו מין. "לראשונה אי פעם, נשיא אמריקאי תומך בנישואים של בני זוג מאותו מין. זה כבר קיים בעשרות מדינות. אבל לא אצלנו. אגב, אצלנו אין נישואים אזרחיים בכלל, ומאות אלפי ישראלים – לא רק הומואים ולסביות – לא יכולים להתחתן פה בגלל כפייה דתית בלתי נסבלת זה יכול להשתנות", כתב הבוקר הורוביץ בדף הפייסבוק שלו.

יו"ר המרכז הגאה בתל אביב, איתי פנקס, הצטרף גם הוא לברכות על דברי אובמה ולביקורת על המצב בישראל. "שני ראשי המדינה היחידים שהעלו את נושא זכויות הקהילה הגאה בנאום בקונגרס האמריקאי היו הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו. אובמה הזכיר את חשיבות השוויון לקהילה גם בנאום ההשבעה שלו. לצד ביטול ההגבלות על שירות הומואים ולסביות בצבא הוא מסתמן כאחד מראשי המדינות האוהדים ביותר בעולם לשוויון אזרחי", הוא אומר.

מצעד הגאווה בניו יורק בו נחגג החוק המתיר נישואים חד מיניים במדינה, בשנה שעברה
מצעד הגאווה בניו יורק בו נחגג החוק המתיר נישואים חד מיניים במדינה, בשנה שעברה

פנקס נישא לבן זוגו יואב ארד בטורונטו. לשניים שתי בנות שהביאו לעולם באמצעות הליך פונדקאות בהודו. לדבריו, "האיסור להינשא הוא אקט שרירותי ופוגע והנשיא אובמה מבין זאת. אזרחי ארצות הברית יכולים להתגאות בשיעור הקומה של הנשיא, בוודאי בתחום הזה. אני מקווה שהסיטואציה הפוליטית החדשה בישראל תיצור מצב בו שוויון הזכויות לקהילה הגאה יושלם. נעשתה כברת דרך ארוכה, אבל עד שלא יהיה שוויון מלא – האפליה היא כתם על מדינת ישראל".

אירית צביאלי-אפרת, מנכ"לית חוש"ן, מרכז החינוך וההסברה של קהילת הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים), מביעה אף היא תקווה שלדברי אובמה תהיה השפעה גם על המצב בארץ. "יש התקדמות מאוד גדולה בארצות הברית. לתמיכה של אובמה יש משקל מאוד גדול. אמירות של פוליטיקאים הן מאוד משמעותיות. פוליטיקאים אצלנו לא יוצאים בהצהרות משמעותיות מהסוג הזה. אני מקווה שזה יקרה גם אצלנו, משום שלאמירה פוליטית במסגרת רשמית של הממשלה או הכנסת יש משמעות רחבה".

גם אגודת הלהט"ב שיבחה את דברי אובמה. "בישראל מוצהרות כ-18,000 משפחות חד מיניות ובפועל, משפחות נוספות שאינן מוצהרות, בהיקף של כ- 100,000 תושבים. יש המשרתים בצה"ל, יש שמגדלים ילדים. מוסד הנישואין, מסמל האיחוד בין שתי נפשות אוהבות, הרצון לבוא בברית ולהיות מוכרים לא רק כבודדים, אלא כישות אחת, בפני המדינה, בפני החברה כולה", נכתב בהודעת האגודה.

עוד הוסיפה האגודה בהודעתה: "ראש הממשלה, שתמך בקהילה הגאה בשעת משבר ואבל, לאחר הפיגוע 'בברנוער' וביקר בבית האגודה – הגיע הזמן לפדות את ההבטחות למען שוויון לקהילה הגאה. זה העיתוי להצטרף לידידתנו ארה"ב – אנו קוראים לכבוד ראש הממשלה, להצהיר כי הוא תומך בנישואים אזרחיים גם להומואים ולסביות, ולעשות תיקון עוול היסטורי במדינת ישראל".

http://www.haaretz.co.il/news/education/1.1704756