הסיפור של רוכב האופניים האגדי ג׳ינו ברטלי הוא דוגמא למה בן אדם עם לב ונשמה יכול לעשות, גם כנגד מערכת רשע אדירה.

הג׳ירו הנהדר הוא הזדמנות לספר את הסיפור הכי מרגש בעיני בתולדות עולם האופניים האיטלקי, ושקשור גם בנו – סיפור על גיבור ואלוף: הרוכב האגדי ג׳ינו ברטלי, חסיד אומות העולם.

ברטלי נחשב עד היום אחד הרוכבים האיטלקיים הבולטים ביותר. הוא ניצח בשלושה ג׳ירו (כולל 7 פעמים בתואר ״מלך ההרים״) ובשני טור-דה-פראנס. אלא שהעבר המופלא נחשף רק אחרי מותו, בשנת 2000. התברר שברטלי, שהיה קתולי אדוק, היה שותף פעיל במחתרת שהסתירה יהודים במנזרים, והבריחה אותם לדרום איטליה שנשלטה בידי בעלות הברית.

במסגרת אימוניו, רכב ברטלי על אופניו והגיע לכל מקום בלי לעורר חשד. הוא ניצל את המוניטין שיצאו לו וסמך על כך שהמשטרה המקומית לא תעז לעצור אותו. כאשר נודע על קבוצת יהודים המסתתרת במנזר מסוים, יצא ברטלי לצאת לכיוון המנזר במסגרת אימוניו כשהוא לבוש בחולצה הנושאת את שמו. הוא אסף צילומים של הפליטים מהמנזרים והביא אותם למעבדה באסיזי – שם הכינו להם תעודות מזויפות. לאחר מכן העביר את התעודות המוכנות ליהודים שבמנזרים. כל זאת, תחת עיני המשטרה הפשיסטית והצבא הגרמני.

המסמכים הוחבאו בשלדת האופניים, באוכף האופניים ובספר התפילות שנשא ברטלי האדוק. החיפושים, שנעשו לעיתים במחסומי הדרכים, לא העלו דבר. בפעם אחת הוא נקרא לחקירה בווילה, שהייתה ידועה כמפקדה של המשטרה הפשיסטית, בה בוצעו עינויים והוצאות להורג. בחקירתו הוזהר שלא לקיים קשר עם המחתרת. לאחר חקירה זו שלח ברטלי את בני משפחתו למחבוא והמשיך בפעולותיו במחתרת.

גבורתו של ברטלי נחשפה רק ב-2003, שלוש שנים לאחר מותו. ב-2010 התפרסמה עדותו של ניצול שואה ישראלי, שמשפחתו הוסתרה במרתף ביתו של ברטלי בפירנצה, עד שחרור העיר על ידי בנות הברית. בסך הכל הציל ברטלי יותר מ-800 יהודים.

בזכות מעשיו העניק נשיא איטליה לברטלי את מדליית הזהב עבור גבורה אזרחית, ולפני חמש שנים הוא הוכר ביד ושם כחסיד אומות העולם.

חברי, העיתונאי והסופר האיטלקי אלברטו טוסקנו (Alberto Toscano), פירסם כעת ספר בפאריס על ברטלי בשם ״אופניים נגד הברבריות הנאצית – הסיפור הלא יאומן של האלוף ג׳ינו ברטלי״ – Un velo contre la barbarie nazie.

אני מקווה שבקרוב יבוא טוסקנו לישראל כדי להציג כאן את ספרו החשוב.

בעיני כל הסיפור הזה הוא עוד דוגמא למה בן אדם עם לב ונשמה יכול לעשות, גם כנגד מערכת רשע אדירה.
ֿ