המדיניות שלנו: חיים לצד הקורונה – בלי פאניקה, בשיקול דעת.

(ביקור בבית חולים סורוקה, ב״ש, עם שר האוצר אביגדור ליברמן).

אנחנו יוצאים מסיור כאן בבית החולים סורוקה. היכולות המקצועיות של בית החולים מדהימות. גם בתנאים לא פשוטים, איכות הטיפול שמקבל הציבור המאוד מגוון שמגיע לכאן יוצאת מן הכלל. בזכות הרופאות והאחים, כוח העזר ועובדי המנהל והמשק המקצועיים ומסורים, בזכות ההון האנושי המדהים פה – ולמרות האתגרים בתקצבוב ומשאבים. זה נכון למערכת הבריאות כולה, וביתר שאת בפריפריה.

הצוותים הרפואיים ימשיכו לתת את הנשמה ולעבוד מסביב לשעון להציל חיים, אבל זה לא יכול לבוא במקום הקצאת משאבים ראויים למערכת.

המשימה העיקרית והחשובה ביותר שלי היא לא הדלתא וגם לא האומיקרון – אלא שיקום וחיזוק מערכת הבריאות הציבורית. כי המערכת הציבורית חנוקה, גם בלי קשר לקורונה. העומס בבתי החולים בלתי נסבל גם בלי קשר לקורונה. ומערכת שנמצאת בעומס כזה בשגרה, תתקשה מאוד להתמודד עם כל מצב חירום. אם זה נגיף מסוכן, או כל משבר בריאותי אחר.

וזה בדיוק מה שאנחנו עושים – ואחרי שנים של הזנחה מכוונת, מנשימים את מערכת הבריאות הציבורית.

התוספת התקדימית שהבאנו לתקציב הבריאות, שר האוצר ואני, באמת תוספת תקציבית שלא נראתה פה הרבה מאוד שנים, מאפשרת לנו עכשיו סוף סוף, אחרי שנים של שחיקה בשירותי הבריאות, להתחיל בטיפול שורש. זו הזדמנות להודות לך שר האוצר ליברמן על שיתוף הפעולה ההדוק בנושא הזה. זה לא סוד שיש בנינו חילוקי דעות רבים, גם בתחום הכלכלי. אבל הקורונה הוכיחה מעל לכל ספק, ופה אני חושב שאנחנו תמימי דעים – השקעה בבריאות חשובה לא פחות מהשקעה בביטחון. תקציב הבריאות הוא בגדר פיקוח נפש גם בשגרה וגם בחירום.

בזכות ההישג החשוב בתקציב הבריאות, התחלנו סוף סוף טיפול במשבר כל האדם החמור במערכת. התחלנו במהפכה במערך בריאות הנפש, ובמהלך היסטורי והכרחי לקיצור והפחתת התורנויות של המתמחות והמתמחים. אגב, מתווה התורנויות יחל בפריפריה תחילה – ובן השאר כאן בסורוקה נראה את השינוי תוך חודשים אחדים.

הממשלה שלנו משקיעה מאות מליונים בצמצום הפערים בבריאות באוכלוסיה הערבית. ויחד נקים דני בתי חולים חדשים – בפריפריה. הגענו היום יחד עם שר האוצר וראש עיריית באר שבע לישיבת התנעה להקמת בית החולים החדש כאן בבאר שבע.

בית החולים החדש שיקום בבאר שבע יחולל שינוי דרמטי ונדרש באיכות וזמינות השירותים הרפואיים לתושבי הנגב והסביבה. נקים כאן בית חולים מתקדם, עם חדר מיון חדשני, עם מחלקות פנימיות מרווחות וכמובן עם חדרי ניתוח. מדברים על זה שנים, אבל שום דבר לא זז. והיום אנחנו יוצאים סוף סוף לדרך. זה קריטי לפיתוח הדרום. זה מעשה ציוני, וזה ציון דרך חברתי חשוב.

במקביל לבתי החולים החדשים החדשים שיקומו בבאר שבע ובקריית אתא, אנחנו פועלים במלוא המרץ לחזק את בתי החולים הקיימים. בדגש על בתי החולים בפריפריה. בתקצוב, בתקנים, ואני מקווה שיחד עם שר האוצר נביא בקרוב בשורה חשובה נוספת, להקצאת יותר מכשירים רפואיים מתקדמים וחדשניים לבתי החולים ולמרכזי רפואה בקהילה הפרוסים בפריפריה.

אני רוצה להתייחס לאירועים האלימים שקרו ממש כאן ברחבת המיון לפני כשבועיים. כאן מאחורינו, ובכל בית חולים ובמרכז רפואי בארץ – מצילים חיים. זו עבודת קודש ועלינו לשמור על המרחב הזה בחרדת קודש. אנחנו ננהג באפס סולבלנות לאלימות בכל מקום, ועל אחת כמה וכמה בבתי החולים. ניתן לצוותים כאן את כל הגיבוי ואת כל ההגנה הנדרשת כדי שיוכלו לעבוד בסביבה בטוחה. זו החובה שלנו.

יש בעיה אמיתית עם האבטחה בבתי החולים. קשה מאוד לגייס ולשמר כח אדם בגלל השכר ותנאי העבודה. הנחיתי לטפל בעניין הזה. תידרש כאן התגייסות של כמה משרדים. אנחנו פועלים להציב שוטרים בכל בתי החולים בארץ, ואנחנו עובדים בימים אלו במשרד הבריאות על מכרז חדש לשיפור התנאים של אנשי הביטחון וחיזוק האבטחה בבתי החולים. לטובת המטופלים ולטובת הצוותים הרפואיים.

——

בעניין וריאנט אומיקרון, אני חוזר ואומר – המצב בשליטה ואין צורך להכנס לפאניקה. צפינו כניסה של וריאנט נוסף, נערכנו לזה – ואנחנו מוכנים. אני אגיד יותר מזה – אחרי הדלתא והאומיקרון, יהיה בסבירות גבוהה עוד זן, וגם לזה אנחנו נגיע מוכנים.

המדיניות שלנו היתה, נשארה ותישאר – חיים לצד הקורונה. זה אומר שמירה בלתי מתפשרת על הבריאות באמצעות כל אמצעי ההגנה מפני הווריאנטים – וגם שמירה על משק פתוח, תעסוקה, חינוך, תרבות וספורט, ושמירה ככל שניתן על שגרת החיים. כן – גם פרנסה, חינוך ושגרת חיים חשובים מאוד לבריאות.

מיד עם איתור הזן החדש בישראל, ביצענו כמה צעדים מיידיים, כדי להרוויח זמן עד שיהיו אינדיקציות לגבי המסוכנות של הוריאנט, ולמנוע את ההתפשטות שלו. בימים הקרובים יהיו לנו מידע מדוייק יותר לגבי היעילות של החיסון מול האומיקרון – אבל כבר עכשיו יש מקום לאופטימיות, ויש אינדיקציות ראשוניות שמי שמחוסן בתוקף – בבוסטר, יהיה מוגן גם מפני הוריאנט הזה.

את כל ההחלטות והצעדים אנחנו מקבלים בשיקול דעת ובקור רוח. יש לנו נסיון רב ומוצלח שצברנו בתקופה האחרונה, והמצב מטופל על ידי טובי המומחים, במקצועיות ומצויינות עולמית.

אין סיבה לחרדה ואין צורך להכניס את הציבור לבהלה. משרד הבריאות הוכיח שוב ושוב שאפשר לסמוך עליו. בהחלט צריך להקפיד יותר על ההנחיות עכשיו. על המסכות, על התו הירוק, על הבידודים והכי חשוב – ללכת להתחסן. החיסון הוא ממש קריטי עכשיו. מי שיפגוש את הוריאנט שהוא חשוף ללא חיסון, ישים את עצמו בסיכון מיותר. החיסון יעיל ובטוח, למבוגרים ולילדים – אז צאו להתחסן.

אנחנו עושים מה שצריך כדי לשמור על הבריאות, אבל בפעולות מדוייקות ומוקפדות, כדי שהציבור בישראל יוכל להמשיך להתנהל כרגיל ככל שניתן. עצרנו כניסת זרים ותיירים לישראל, אבל לא סגרנו את נתב״ג. העצירה של התיירות לישראל זמנית, ל-14 ימים. לא נאריך אותה בצורה אוטומטית, ולא מעבר לזמן הקצר שידרש.

אני רוצה להבהיר – הוכחנו את הצלחת המדיניות שלנו בהתמודדות עם הדלתא, וזה מה שנעשה גם עכשיו. לא נסגור את המדינה ונשמור על שגרת החיים ככל הניתן – אין כרגע כל כוונה להטיל מגבלות על חיי השגרה בתוך ישראל, ונעשה כל מה שאפשר כדי שכך ימשך.

אלו החיים לצד הקורונה.

בכירי משרד הבריאות וגם אני בקשר רציף עם מקבילנו במדינות העולם. אנחנו מחזקים משקיעים עכשיו יותר משאבים בחיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי. ישראל מקדימה את העולם, וצברנו כאן ניסיון מוצלח מאוד, בעיקר במבצע הבוסטר. אנחנו משתפים את הנתונים, המידע והנסיון עם כל מדינה שמבקשת, ויש רבות מאוד כאלו. ישראל גם מתכוונת לתרום כמות משמעותית מאוד של מנות חיסון למדינות אפריקה. זו מגיפה עולמית ואנחנו חייבים להתמודד עם המשבר הזה בהסתכלות גלובלית.
זה גם הדבר המוסרי לעשות, וגם הדבר הנכון. לא ננצח את הקורונה עד שכל אחת ממדינות העולם ינצחו את הקורונה, עד שכל העולם יהיה מוגן.

אני רוצה לשבח שוב את הפעולות המהירות והיעילות שנקט משרד הבריאות, התאמת הבדיקות לוריאנט החדש, העבודה המהירה והיעילה של לשכות הבריאות לקטיעת שרשראות ההדבקה. היעילות והמקצועיות של משרד הבריאות מצילות חיים.

אני קורא לציבור כולו – שמרו על עצמכם ועל כולנו. הקפידו על אמצעי הזהירות. תו ירוק, בידודים ומסכות. לא לזלזל בזה. והכי חשוב – מי שעוד לא עשה זאת – לכו להתחסן!

יחד נשמור על הבריאות ועל שגרת החיים בישראל.