המאבק שלי למען הפריפריה לאחר שהקפיטליזם החזירי פגע במדינת הרווחה

(דברים בכנס הנהגות הקיבוצים, הגליל העליון). כבוד גדול להיות כאן ולדבר אתכם בכנס הנהגות הקיבוצים. תודה לניר מאיר מזכ"ל התנועה הקיבוצית, למשנה למזכ"ל התנועה הדס ילין, לראש המועצה האזורית גליל עליון גיורא זלץ שמארח אותנו כאן היום, לרשמת האגודות השיתופיות שלומית שיחור-רייכמן, לחברי אבו וילן מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל ולכל המכובדים שנמצאים כאן.
אני אמנם לא קיבוצניק, אבל התנועה הקיבוצית היא כמו בית שני עבורי. גדלתי בתנועת השומר הצעיר, שם התחנכתי על ערכי הציונות, הסוציאליזם ואחוות העמים, אותם ערכים שמובילים את כל מי שיושב כאן היום. רבים כל כך מחבריי ומשותפי הפוליטיים מגיעים מהקיבוצים ורבים מהם אני רואה כאן בקהל. כך שאני שמח במיוחד להיות כאן היום ולדבר בפניכם.
אני מגיע לכאן היום כיו"ר מרצ וכשר הבריאות. רק לפני כמה חודשים זה היה נראה כמעט דמיוני שמרצ, המפלגה שלי, תהיה חברה בממשלה וחלק מהשלטון. כבר כמעט התרגלנו לשלטון הארוך של הימין בישראל. כמעט קיבלנו את ביבי וחבריו כגזרת גורל. במשך שנים ארוכות נתניהו לא בחל בשום אמצעי כדי להישאר בשלטון, הוא עשה דה-לגיטימציה לשמאל וגם לתנועה הקיבוצית כדי שיוכל להמשיך בשלטון השחיתות שלו שחירב כל חלקה טובה. כל כך הרבה זמן הוא היה בשלטון שרבים וטובים במחנה שלנו כבר התייאשו.
אבל היה מי שלא אמר נואש. שלא הוריד לרגע את דגל המחאה. אתם, חברי הטובים בקיבוצים – לא נכנעתם, ויחד עם שותפים נוספים בכל רחבי הארץ הובלתם את המהלך ההיסטורי של סיום שלטון נתניהו. לתנועה הקיבוצית יש חלק גדול במהפך השלטוני שהיה כאן. יש לכם קרדיט רב על זה שמפלגות השמאל הגיעו לקואליציה ולוקחות חלק בשלטון. מי שיצא לצמתים היו החברים בתנועה הקיבוצית. מי שהניף את הדגלים, מי שסחב את הצוללות על הגב, מי שהוביל את ההפגנות – היו החברים מהקיבוצים. שבוע אחרי שבוע, בכל הארץ מדן ועד איילות, יצאתם להיאבק. עד הניצחון. ועל כך מגיעה לכם תודה אדירה.
הקיבוצניקים נרתמו בכל הכוח למחאה נגד נתניהו ולמערכת הבחירות שהביאה ניצחון גדול. אתם צריכים להיות גאים שאתם חלק מהמהפך, חלק מהשינוי. יש לכם קרדיט גדול בניצחון הזה. עכשיו, הגיע הזמן לצעד הבא. אם אתם רוצים שהשלטון הזה יחזיק וימשיך, אם אתם רוצים שנחזור לימים הטובים של קום המדינה, כשמפלגות השמאל הציוני והסוציאליסטי היו בשלטון שנים רבות – אתם חייבים להתפקד ולהצטרף למפלגות הדמוקרטיות. לתמוך ולחזק אותנו, לקחת חלק ולהשפיע. אני מזמין אתכם מכאן להצטרף אלינו למרצ.
מרצ היא, ותמיד הייתה, מפלגת הבית של הקיבוצים בישראל. אני כיו"ר מרצ מזדהה עם הצרכים שלכם ועם האתגרים האדירים שאתם עומדים בפניהם. אנחנו אתכם ולצידכם בכל מאבק – בהגנה על החקלאות הישראלית, בשמירה על מעמד החינוך ההתיישבותי, בהנגשת התחבורה והבריאות לפריפריה, בהחזרת הבנים לקהילות וליישובים, בתמיכה בתנועות הכחולות ועוד. החשיבות של התנועה הקיבוצית לחיים בישראל היא אדירה. אני וכל יתר השרים והח"כים של מרצ רואים בעצמנו נציגים שלכם ומזמינים אתכם להצטרף אלינו.
גם כשר בריאות, אני שם לעצמי כמטרה לסייע עם הבעיות הייחודיות של הקיבוצים בתחום הבריאות. אני מגיע ממש עכשיו מפגישה עם מחלקת הבריאות התנועה שם הציגו בפני נושאים רבים וחשובים. אני גם לא מסתפק בפגישות ויורד לשטח לסיורים במועצות האזוריות, בבתי החולים ובמתקנים הרפואיים כדי לראות את המצב בעיניים שלי.
אני לא אשקר לכם ולא אייפה את הדברים – אחרי עשרות שנים של הזנחה והפקרה של הבריאות, של מדיניות קפיטליסטית שהחריבה כל חלקה טובה, יש הרבה בעיות והרבה מה לתקן. זה לא יקרה ביום וגם לא ביומיים, אבל אני מחויב לשינוי בכל ליבי. מחויב לתיקון ולשיפור המצב הבריאותי בפריפריה ובקיבוצים בפרט. להגברת הנגישות לטיפולים רפואיים, למכשור רפואי מתקדם, להוספת תקנים וכוח אדם, להקמת בית חולים חדש ומתקנים רפואיים חדשים בפריפריה.
כאיש שמאל וכסוציאל-דמוקרט, זאת בדיוק הסיבה שנכנסתי לפוליטיקה ואלה הערכים שמובילים אותי כשר הבריאות – שוויון וצמצום פערים. הפערים בבריאות בין פריפריה למרכז הם פשוט בלתי נסבלים ויש המון, המון מה לתקן. הגיע הזמן למהפכה בבריאות וכבר התחלנו בעבודה עם כמה מהלכים חשובים. תקציב המדינה שעבר עכשיו הוא בשורה אמיתית לבריאות, עם תוספת של מעל 2 מיליארד ₪ שנלחמתי עליה קשה. הכסף הזה יאפשר לנו להשקיע ברפואה בפריפריה, להוסיף תקנים ולרכוש ציוד רפואי חדש, לקצר את תורנויות המתמחים ולהשקיע בתחום בריאות הנפש שהוזנח במשך שנים. בעזרת התקציב הזה אוכל להתחיל ולהגשים את התפיסה הסוציאל-דמוקרטית שעבורה נכנסתי לתפקיד. יש הרבה עבודה, אבל אני מחויב לשינוי, ויחד עם התמיכה שלכם נצליח לעשות מהפכה.
חזק ואמץ.