הכרחי להעביר את חוק האחיות

האח נביל עומר, אחד המצטיינים בארוע בבית הנשיא. נביל טיפל במג'ד מרוואן שהציל במותו 3 אנשים שקיבלו את איבריו. הוא אפשר לאמו לשכב לצדו ולהקשיב לפעימות לבו לפני שיושתל באדם אחר.

(דברים באירוע יום האחות בבית הנשיא, י"ם).

נשיא המדינה מר יצחק הרצוג,
מצטיינים ומצטיינות,
אורחים יקרים.

לרגל יום האחות הבינלאומי, אני מבקש להודות לכן על העבודה המדהימה, המסורה והמקצועית כל כך. מקצוע הסיעוד הוא משאב משמעותי ויקר ערך למערכת הבריאות ולאזרחי ישראל. מקצוע זה הינו הסלע שעליו נשענת מערכת הבריאות הישראלית כולה. בכל צומת בחיים, מלידה ועת פטירה – יש אח או אחות.

אתן עושות לילות וימים לטובת הציבור. באמת, מסביב לשעון. אתן הקו הראשון מול המטופלים ומשפחותיהם, מעניקות טיפול מסור ומכבד.
בשנתיים האחרונות, בתקופת הקורונה, כולנו בישראל נשענו על כתפיכן עוד יותר. התגייסתן, הובלתן, וסייעתן לשמור על שגרת החיים ועל הבריאות בישראל. אתכן הציבור פגש כשבא להתחסן, אתן הפעלתן את מכונות האקמו לחולים הקשים, ועבדתן מסביב לשעון במחלקות הקורונה ובקהילה – כל זאת במקביל למתן שירותי הבריאות שבשגרה.

זוהי עת של אופטימיות זהירה, וחזרה לשיגרת חיים תקינה. אני מאחל שהרגיעה הזו תימשך, אך גם מבין שעם החזרה לשיגרה יחזרו גם האתגרים המשמעותיים איתם אתן מתמודדות ביום יום, עוד הרבה לפני פרוץ משבר הקורונה.

אני יודע שצוות הסיעוד ובראשן האחות הראשית, ואני שותף להן, פועלות להסדיר את מקצוע האחיות בחקיקה. כולי תקווה שהממשלה הזאת תאריך ימים, ושנוכל להסדיר את המקצוע החשוב הזה כראוי לו, וכראוי לכם.

חשוב שהציבור יבין שבמקצוע הסיעוד ישנה המון סמכות ועצמאות בעת הענקת טיפול, ושהאחיות הינן חלק אינהרנטי בניהול הטיפול והפרוצדורות הרפואיות; שהמקצוע מגוון ומאפשר עיסוק בסוגי רפואה שונים, מליווי בעולם הכרוני, בטיפול הנמרץ ובמצבי חירום, ועד ליווי והכוונה בקהילה; שהמקצוע דורש ידע רב ומיומנויות להתאמת המענה המדויק לכל מטופל ומטופלת, בהתאם לגיל ולצרכים האישיים; שהאחיות הינן גורם סמכותי במתן ידע ותפקידן לקדם בריאות ולמנוע תחלואה באוכלוסייה; וכמובן עוד תפקידים רבים במעקב, אשפוז ושיקום תוך ראיה מקיפה של צרכים סוציאליים ופרסונאליים.

אני רוצה לחזק את ידכן, ולהדגיש שתרומתכן המשמעותית מוערכת מאוד. אני מחוייב לחלוטין לסייע לכן להתמודד עם אתגרי המקצוע, עם הצורך לתת אופק התפתחות מקצועי, להקל על העומסים ולהגביר את הבטחון האישי שלכן בבתי החולים.
תודה רבה מעומק הלב, חזקו ואמצו.