הישג דרמטי בהגדלת סל התרופות

(דברים בישיבת הפתיחה של ועדת סל התרופות לשנת 2022).
קשה להפריז בחשיבות של וועדת הסל, ובאחריות האדירה על כל אחת ואחד מכם חברי הוועדה.

בבסיס עבודת הוועדה, ובעצם מהות עבודתה, היא מימוש הזכות לבריאות. זכות יסוד ראשונה במעלה, בלעדיה שאר זכויות האדם לא מתקיימות. לכם, מכובדי חברי הוועדה יש תפקיד מכריע בעיצוב מערכת בריאות שיוונית ונגישה לכולם. לכל אדם בישראל, לא משנה מה מוצאו, מקום מגוריו ומעמדו הכלכלי.

אתם אלו שממליצים לי מהם הטיפולים והטכנולוגיות החיוניות ביותר עבור הציבור בישראל, וכיצ"ב אלו ייכללו בסל הבריאות הממלכתי.

לראשונה מזה שנים, הגדלנו את תקציב סל התרופות וקיבענו אותו בבסיס תקציב משרד הבריאות. ההישג החושב הזה מאפשר להרחיב את היריעה לשנים קדימה, ולאפשר סבסוד של יותר תרופות וציוד רפואי בטכנולוגיות מתקדמות להרבה יותר אזרחים שזקוקים להם.

 

 

 

 

 

 

 

-העיקרון המוביל שלי הוא חיזוק מערכת הבריאות הציבורית, ויצירת וודאות במערכת לשנים קדימה. ולכן כבר עם כניסתי לתפקיד קבענו ארבע עקרונות שילוו את וועדת סל התרופות:

קיבענו לראשונה בהחלטת ממשלה עדכון דמוגרפי גבוה וקבוע לסל שירותי הבריאות – שיתעדכן באופן אוטומטית בהתאם לגידול האוכלוסייה והזדקנותה.

קיבענו סכום משמעותי של 550 מיליון שח בהסכם תלת שנתי לעדכון הסל לשנים 2022, 2023 ו2024

הנומרטור עודכן מתקציב של 300 מיליון לתקציב של 500 מיליון שח.

אתם יודעים ששמתי לי כמטרה להעביר את תחום בריאות הנפש, שהוזנח במשך כל כך הרבה שנים, מהחצר האחורית של מערכת הבריאות, לקדמת הבמה. לכן מיניתי, בפעם הראשונה, גם פסיכיאטר בהרכב וועדת הסל, כדי לשים דגש על התחום הזה.

מנגנון עדכון וועדת הסל הוא מנגנון יחיד מסוגו. סל שירותי הבריאות קובע מהם השירותים, הבדיקות, הטיפולים והמכשירים להם זכאים כל תושבי ישראל במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. וועדת הסל אמונה על עדכון הסל מדי שנה, כך שיעמוד בסטנדרט הגבוה ביותר של שירותי בריאות לאוכלוסייה בישראל.

 

הוועדה הציבורית בהם אתם חברים מקבלת החלטות בקונצנזוס, תוך שמיעת כל גורמי המקצוע ובעלי העניין, ומאזנת בין הצרכים הציבוריים המורכבים. וועדות הסל לדורותיהן החליטו מה יהיו הטיפולים הזמינים לחולים במחלות קשות, והחלטותיכם מאפשרות להציל חיים, להאריך חיים, ולשפר חיים.
בשנים הקודמות, ב-2020 ו-2021 אתם יודעים היטב, וועדת הסל נפתחה ונאלצה לעבוד בחוסר וודאות קשה, מפני שהממשלה הקודמת פשוט לא העבירה תקציב ודבר זה גרם לעיכובים. עכשיו כשהעברנו סוף סוף תקציב מדינה נוכל להבטיח וודאות גדולה יותר עבור החולים והמטופלים

הגדלת תקציב הבריאות וסל התרופות, וכן קיבוע המקדם הדמוגרפי הוא חלק ממהלך הגדול להזרמת חמצן למערכת הבריאות, חיזוק המערכת הציבורית על בסיס העקרונות הסוציאל דמוקרטיים. הגידול המשמעותי בתקציב הבריאות, הוספת אלפי מקומות לימוד לסטודנטים לרפואה וסיעוד, קיצור התורנויות, התקצוב לשיקום מערך בריאות הנפש, כל אלו הוזנחו שנים רבות. המהלכים שאנחנו עושים היום יזרימו חמצן סוף סוף למערכת וישרתו אותנו שנים רבות קדימה.

 

מילה על הקורונה. אנחנו בסופו של הגל הרביעי. כמו שאמרתי בתחילת הדרך, עברנו את הגל הזה בלי סגרים, במינימום פגיעה במשק בכלכלה ובשגרת החיים – ובמקסימום דאגה לבריאות. אנחנו לא מסרים עכשיו את כל אמצעי ההגנה. בניגוד לעבר, אנחנו נשמור על התשתית שהנחנו לחיים לצד הקורונה. על התו הירוק, מערך הבדיקות המהירות, על ההקפדה בבידוק בכניסות וביציאות מישראל, על פעילות המשל"ט וכו'. יהיו עוד וריאנטים כל הזמן, לא צריך להבהל. אנחנו נמשיך במדיניות מתונה ואחראית של החיים לצד הקורונה.

 

עם ירידת התחלואה אנחנו פותחים את התיירות הנכנסת מחדש, אנחנו נראה שהמספרים ממשיכים לרדת וגם נבטל את הגבלות ההתקהלות בהדרגה. אבל זה יקרה בזכות המשך ההתחסנות של הציבור. אני חוזר וקורא לכל מי שטרם התחסן לעשות את זה. אין אמצעי יעיל יותר מהחיסון במאבק בקורונה.

-חזרה אליכם חברי הוועדה יקרים, יש עליכם אחריות גדולה. נבחרתם על בסיס רקורד עשיה מרשים, מקצועיות מן המעלה הראשונה, גיוון ורגישות חברתית. אין לי ספק שתעשו את משימתכם בצורה עניינית ומקצועית ומצוינות. בהצלחה גדולה. הצלחתכם הצלחתנו.

 

 

 

 

• יו"ר הוועדה, פרופ' יונתן הלוי, נשיא המרכז הרפואי שערי צדק

• מר חיים אורון, שר וחבר כנסת לשעבר, שימש יו״ר הלובי למען הרפואה הציבורית בכנסת

• הרב חיים אמסלם, חבר הכנסת לשעבר, יו״ר תנועת עם שלם

• ד"ר סוהיר אסדי, מנהלת המחלקה הנפרולוגית במרכז הרפואי רמב"ם

• מר ליאור ברק, סמנכ"ל פיקוח על קופות חולים במשרד הבריאות

• גב' איריס גינזבורג, כלכלנית בריאות

• מר חיים הופרט, סמנכ"ל תמחור תקצוב ותכנון (בפועל) במשרד הבריאות

• פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת הרפואה, לאומית שירותי בריאות

• פרופ' נטע זיו, הפקולטה למשפטים, נציבת שוויון ומגוון, אוניברסיטת תל אביב

• ד"ר אסנת לוקסנבורג, מנהלת חטיבת טכנולוגיות רפואיות, מידע ומחקר במשרד הבריאות

• ד"ר ניקי ליברמן, הנהלת שירותי בריאות כללית

• ד"ר דניאל לנדסברגר, מנהל רפואי, מכבי שירותי בריאות

• ד"ר דוד מוסינזון, סמנכ"ל רפואה, קופ"ח מאוחדת

• ד"ר גל מרזן, סגנית מנהל המרכז הרפואי ברזילי

• השופטת בדימוס הילה גרסטל, לשעבר נשיאת בית המשפט המחוזי במחוז מרכז .

• ד"ר אפרת סיטי, מנהלת המערך הפסיכיאטרי במרכז הרפואי הלל יפה

• מר רועי רייכר, רפרנט בריאות במשרד האוצר

• פרופ' יצחק שפירא, סמנכ"ל המרכז הרפואי תל אביב ע״ש איכילוב