הטיפול בסרטן בישראל הוא מהמתקדמים בעולם

(דברים בכנס ה-22 של האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה).

(תמונה: המאיץ להקרנות נגד סרטן במרכז הרפואי זיו בצפת).

בוקר טוב, חברות חברים יקרים,
חברי איגוד האונקולוגי, מזכיר האונקולוגיה הרפואית פרופ׳ יאיר בר, ד״ר רוית גבע, נשיאת הכינוס, ד״ר עמיחי מאירוביץ', מזכיר הרדיותרפיה, חברי וחברות הועדה המדעית, מנהלי בתי חולים, מנהלי קופות חולים, בכירי משרד הבריאות, מומחים ומומחות, מתמחים ומתמחות,
אני שמח לברך אתכם בכנס ה-22 של האיגוד הישראלי לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה. ומצטער שנבצר ממני בסוף להגיע להיות אתכם באופן פיזי באילת.
בנוסף, אני שמח שלאחר עיכובים רבים יצא לכנס את הכנס החשוב שלכם, העוסק בפיתוח המתקדם והמוביל שלכם, ושל כולנו במדינת ישראל, בתחום האונקולוגיה והרדיותרפיה. זה אחד התחומים בו ישראל מובילה מזה שנים רבות, תחום האונקולוגיה. בזכותכם הטיפול בחולי הסרטן הינו מהמתקדמים בעולם.
יש ירידה באחוזי התמותה מסרטן בשנים האחרונות, אבל עדיין מחלת הסרטן היא גורם התמותה הראשון בשכיחותו בישראל. כ-25% מכלל התמותה בישראל היא כתוצאה מסרטן, כל נפתר רביעי – אלו מספרים כמעט בלתי נתפסים. כמעט אין אדם בישראל שלא מכיר מישהו שחלה, או חס וחלילה נפתר, כתוצאה מסרטן. זאת מחלה שנוגעת בחיים של כולנו ובמקרים רבים מייצגת את המשברים הגדולים ביותר בחיינו. משכך, המאבק בסרטן, לבקרה וניטור המחלה, גילוי מוקדם שלה, מניעה וכמובן טיפול, הוא מהמשימות החשובות ביותר שעומדות בפני משרד הבריאות ובפני מערכת הבריאות כולה. זו הסיבה שעבודתכם כל כך חשובה.
כיום מופעלות שתי תכניות לאומיות לגילוי מוקדם של סרטן השד באמצעות ממוגרפיה ושל סרטן המעי הגס והחלחולת באמצעות בדיקות דם סמוי בצואה. בשני אלה, שהם מהשכיחים ביותר מבין סוגי הסרטן, אנחנו רואים בשנים האחרונות ירידה מובהקת בתמותה כתוצאה מהגילוי המוקדם. בנוסף קיימת תכנית נוספת לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם והשנה יתחיל גם פיילוט לבדיקת היישומיות של גילוי מוקדם של סרטן הריאה.
המועצה הלאומית למניעה וטיפול במחלות ממאירות עובדת השנה על Cancer control plan, תכנית לבקרה כוללנית של מניעת סרטן, גילוי מוקדם, הטיפול במחלה, טיפול פליאטיבי, מחקר ושיתופי פעולה, זאת בהמשך לעבודה שכבר התבצעה בנושא על ידי וועדה ייחודית בראשות המדען הראשי של משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי. כמו כן, בימים אלה מעודכן חוזר מנכ"ל משרד הבריאות לגבי מניעה וגילוי מוקדם של מחלות סרטן אשר לא עודכן מאז שנת 2013.
בנוסף, אחת החזיתות החשובות במאבק בסרטן היא הטיפול התרופתי. הטיפולים המתקדמים ופורצי הדרך בסרטן יקרים מאוד והאזרח לא יכול ולא צריך לממן אותם בעצמו. לכן ועדת סל שירותי הבריאות הקדישה השנה חלק ניכר מתקציבה, מעל 258 מיליון ₪, לתרופות וטכנולוגיות מתקדמות לטיפול בסרטן מתוך הכרה בחשיבות האדירה של המאבק במחלה ותוך התבססות על עקרונות השוויון וצמצום הפערים והחובה שלנו לדאוג גם לבריאותם של החלשים ואלו שאינם יכולים להרשות לעצמם רפואה פרטית יקרה.
השנה גם הכנסנו לראשונה מדד איכות לאונקולוגיה במשרד הבריאות. מדד שמכתיב בקרת איכות ברמה המתקדמת ביותר בעולם, מה שיבטיח את איכות הטיפול בכל מוסדות הרפואה בארץ.
וזאת כמובן לצד פעילות ענפה בבתי החולים, חנוכת מרכזים חדשים, באיכילוב ובשיבא, הנגשת מיכשור וטיפול מתקדם גם בבתי חולים בפריפריה וגם לטיפולים בקהילה.
אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להודות לכל מי שפועל במאבק החשוב הזה – לגורמי המקצוע במשרד הבריאות, לאנשי הרפואה בבתי החולים ובקופות וגם לגופים האזרחיים שעושים עבודת קודש בנושא. העבודה הזאת נושאת פירות, בשנים האחרונות אנחנו רואים ירידה בנתוני התחלואה והתמותה ואם נמשיך כולנו בעבודה נוכל לצמצם את המספרים עוד יותר, לשמור על הבריאות ולהציל חיים. אני מקווה שבכנס החשוב היום תוכלו להעמיק וללמוד, כדי לסייע להתעדכן בחידושים ובעשייה המתקדמת ביותר.
עכשיו בנוסף לכך, בנושאים נוספים שעל סדר היום:

קורונה

צפינו שהקורונה תישאר איתנו לאורך זמן, אך אנחנו מקווים כולנו להפוגה קצת יותר ארוכה. אני מקווה שנתוני ההדבקה יישארו מצומצמים, ושלא נראה את העלייה במספר החולים הקשים אותה חווינו בגל החמישי.
אני רוצה להודות לצוותי הבריאות על העבודה חסרת הפשרות עד כה, המלחמה היום יומית להצלת חיים ולהתמודדות עם המחלה. אני רוצה לחזק את מערכת הבריאות, ולהודיע לכם שבמידה ואנחנו נעמוד בפני גל תחלואה משמעותי נוסף, צוותי הבריאות לא יישארו לבד בחזית. אנחנו נצייד אתכם במה שיידרש כדי להמשיך לספק שירות רפואי איכותי לחולי קורונה, ולמטופלים כולם.
בזכות צוותי הבריאות אנחנו מצליחים לשמור על שגרת החיים בישראל, על מערכת החינוך פתוחה, על המשק, המסחר, ומקומות התעסוקה פועלים. בזכותכם נחגוג עוד כמה שבועות את חג הפסח עם משפחותינו, ועל כך אני באופן אישי ואזרחי ישראל כולם מוקירים תודה.

אוקראינה

האמת היא, שמערכת הבריאות בישראל ועובדיה נחלצים לסייע במשברים משמעותיים לא רק בקורונה. גם במשבר ההומניטרי ובמלחמה באוקראינה אתם חוד החנית של הדיפלומטיה הישראלית – בית החולים "כוכב מאיר" שהוקם באוקראינה הוא דוגמה מובהקת להירתמות מערכת הבריאות ולנטייה הבסיסית שלכם שלא לעמוד מנגד.
גם פה בישראל, אנחנו נידרש להתמודד ולטפל בפליטים שמתדפקים על דלתנו ונזקקים לטיפול רפואי. אני רוצה להבהיר: מערכת הבריאות הישראלית לא תדחה אף אדם, בטח לא מי שזה עתה נמלט מאזור מלחמה, ועולמו חרב עליו ביום אחד.
אני כשר בריאות לא יודע מה זה לקבל אנשים, פליטים, בלי לתת להם ביטוח רפואי.
אז שיהיה ברור – אם זה לשרת הפנים או לשר האוצר – אני אעמוד על כך שהפליטים יקבלו ביטוח רפואי. זה דבר אנושי בסיסי.

התקציב הבא

בהתאם לצרכים, אנחנו כבר נערכים במשרד הבריאות לתקציב הדו-שנתי הבא. זה ממש עכשיו. בחוסר היציבות הפוליטי הנוכחי, אינני יודע כמה זמן תימשך הקדנציה הזאת, אך דיוני התקציב הקרובים בכל מקרה יהיו חוק התקציב האחרון של הממשלה הנוכחית. יש בזה הזדמנות גדולה ואתגר משמעותי.
חברים וחברות, עובדתכם לעולם אינה קלה, בוודאי לא באונקולוגיה. אני מקווה שתיקחו כמו רגעים במהלך הכנס הזה באילת כדי לנשום, לצבור כוחות, ולהמשיך להוביל את תחום האונקולוגיה והרדיותרפיה, ואת מערכת הבריאות הישראלית להישגים נוספים.
ואני רוצה להגיד לכם – יישר כוח גדול!