לחיות בכבוד ולמות בכבוד – הזכות לבחור כיצד להיות מטופלים בסוף החיים היא זכות אדם בסיסית

דוגמת כרטיס, למפקיד הטפסים במרכז להנחיות רפואיות מקדימות

(דברים לכנס של עמותת לילך).

חברת הכנסת לשעבר ענת מאור יו"ר עמותת ליל"ך, חברי וחברות הועד המנהל, חברי וחברות העמותה, ח"כ גבי לסקי, ח"כ אלון טל, ארגון הג'וינט, עמותת צבר רפואה, אורחים ואורחות יקרים.
התכנסנו פה לדבר על נושא שלפעמים לא כל כך נעים לדבר עליו, אבל הוא חלק מהחיים. גם המחשבה וההערכות לסוף החיים עוסקת בזכויות אדם בסיסיות. בשמירה על כבוד האדם, ועל האוטונומיה של המטופל והמטופלת לבחור את אופן הטיפול המתאים להם. הזכות של איש ואישה על גופם. זה נושא חשוב ואני מברך אתכם על העיסוק בו. על הפעילות לקדם ולאפשר לכל אדם זכות בחירה כמה שיותר רחבה במהלך חייו וגם בסופם.
בשבוע שעבר נפגשתי עם עמותת ליל"ך בלשכתי, ועם נציגי הג'וינט-אשל ששותפים איתכם לקידום הנושא. הפעילות העניפה של העמותה הוצגה בפניי, וגם הצרכים הרבים של המערכת והפערים המשמעותיים בין המצב הנהוג בישראל לבין הקיים בעולם.
העבודה שלכם היא חשובה ביותר. מעט מידי אנשים בישראל יודעים שיש להם את ההזדמנות לבחור כיצד להיות מטופלים, ובאילו נסיבות ובאיזה אופן להאריך את חייהם. אנחנו פשוט לא יודעים שזאת אופציה לבחור, שיש לנו הזדמנות להחליט עבורנו, ולשקף ליקירים שלנו, כיצד אנו רוצים להיות מטופלים.
את כרטיס אד"י לתרומת איברים כולנו מכירים, כולנו יודעים שיש לנו יכולת לבקש לתרום את איברנו, אבל הנושא הזה של העדפות לקראת סוף החיים לא מוכר לרובנו.
אנחנו נחדד את ההנחיות לקופות החולים ולבתי החולים להנגיש את הטפסים שמאפשרים לבחור את דרך הטיפול בשלבים הקשים האלו, ולעודד את המטופלים למלא אותם.
המשרד יפעל לשלב את הנושא הזה בלימודי מקצועות הרפואה והבריאות כדי שהמטפלים במערכת יכירו ולא יירתעו ממנו בעצמם.
אני רוצה להודות לכם על עשייתכם הפוריה והחשובה, ועל שאינכם מרפים מהנושא ההומניטרי הזה, גם כשזה לא נח ולא נעים. אתם עושים מלאכת קודש.
שיהיה כנס מוצלח ופורה, ותודה רבה לכולכם.