הוועדה המיוחדת לחינוך בראשות ח״כ הורוביץ: משבר הקורונה רק הדגיש את הצורך בשינוי עמוק במערכת

(סיכום דיוני הוועדה בראשותי 25.3.2020-20.5.2020)

הוועדה המיוחדת למערכת החינוך, נולדה בנסיבות חריגות עד מאוד. על המשבר הפוליטי הקשה ביותר מאז קום המדינה, ששיתק את הכנסת והוועדות במשך יותר משנה, נוסף משבר הקורונה שהשבית את המדינה למשך שבועות ארוכים.

וכך, לאחר מערכת הבחירות השלישית, בתחילת מארס 2020, החליט הרוב בכנסת באותו זמן (גוש המרכז-שמאל) שלא להמתין להקמת ממשלה וקואליציה ולהקמת ועדות הכנסת, לכונן במהירות מספר ועדות מיוחדות כדי לטפל במשבר החריף. זאת מתוך הבנה שהכנסת נחוצה מאין כמוה לתיפקוד תקין של המדינה, וכי הפיקוח על פעולות הממשלה, במיוחד בתקופת משבר, היא חיונית. זו גם היתה הוכחה לכך שהגוש הפוליטי החדש מצליח לפעול ולקדם סדר יום מגוון.

בין ארבע הוועדות המיוחדות שאושרו בהחלטת מליאת הכנסת ב-23 במרץ 2020, היתה גם הוועדה הזו: הוועדה המיוחדת להיערכות מערכת החינוך. כיו״ר מרצ, קיבלתי את הזכות לעמוד בראשה ולהוביל אותה בתקופה הסוערת הזו, ואני מודה על כך בכל יום מאז.

הקורונה השביתה את המשק הישראלי, ואת מערכת החינוך כולה. שני מיליון תלמידים, מאות אלפי מורים, ומיליוני הורים, נאלצו להתמודד יום-יום עם אתגרים קשים שלא ידענו כמותם בעבר. הטיפול בתלמידי החינוך המיוחד, הלמידה מרחוק, התלמידים החולים, התשלומים על שירותים שלא ניתנו, שכר המורים – כל אלה הם רק חלק משלל הנושאים בהם עסקנו בחודשיים העמוסים הללו.

את הדיונים קיימנו בעזרת זום, וכולם הועברו בשידור ישיר באתר הוועדה וגם בעמוד הפייסבוק שלי, וכך יכולנו לשלב בדיונים שאלות והבהרות מצד הציבור הרחב.

ברור לי כעת, יותר מתמיד, כי מערכת החינוך בישראל זקוקה בדחיפות לשינוי עמוק. שיטות ההוראה והבחינות, צורת הלימודים, מעמד המורים, החינוך הבלתי-פורמלי – כל אלה חייבים לזכות בעדיפות הרבה יותר גדולה מבחינת הפדגוגיה והתקציב. משבר הקורונה רק הבליט את הצורך במתן אוטונומיה גדולה יותר למנהלים, בצמצום בחינות הבגרות, בהקטנת הכיתות והגנים, ובשדרוג מעמדם ושכרם של המורים הצעירים. בעיני, חשובה במיוחד הפעילות של התנועות וארגוני הנוער – חשובה לא פחות מבתי הספר.

במהלך הזמן הזה, צוות הוועדה ואני קיבלנו אלפי פניות מהציבור ועשינו כמיטב יכולתנו לענות ולטפל בבעיות השונות, והן היו רבות מאוד. לא היינו מצליחים לפעול בנסיבות כאלה, לולא העבודה המסורה של צוות הוועדה, בראשות מנהלת הוועדה יהודית גידלי, סגנית המנהלת אתי דנן , הרכזת מיטל אליהו, היועצת המשפטית מירב ישראלי, הדוברת לירון וייס, וחוקרי הממ״מ הבקיאים: יובל וורגן, אתי וייבלאי, ואסף ויניגר.

תודה מיוחדת לצוות הפרלמנטרי שלי: הדר גולן, תבור להט ואדם רינגל. לא היינו מצליחים לקיים דיונים כה רבים ולהגיע לקהל כה רחב ללא עבודתכם המעולה.

אני סמוך ובטוח שוועדת החינוך תמשיך להיות מהוועדות החשובות, המקצועיות והמעמיקות בכנסת, ומאחל למחליפי ח״כ רם שפע הצלחה רבה.

בברכת חזק ואמץ,

ח״כ ניצן הורוביץ