ההישגים שלנו לשיוויון זכויות לטרנסג׳נדרים – מאויימים. גורמים בקואליציה העתידית הצביעו על הקהילה הטרנסית כמטרת פגיעה של ממשלת נתניהו

עם פרופ׳ רז גרוס, ראש הוועדה להתאמה מיגדרית, והשחקנית והפעילה סתיו סטרשקו.

(דברים בכנס הטרנסי, ת״א).

לינור אברג'ל – מנכלית טרנסיות ישראל
עומר אלעד – מנכל פרויקט גילה
מירב לבני קייש – מנכלית ברית הלביאות
רתם שורק – מנכלית מעברים,
מכובדיי כולם,

לפני כשנה וחצי, כשנכנסתי לתפקיד שר הבריאות, אחד מהביקורים הראשונים שלי היה מפגש איתכם, עם הקהילה הטראנסית, יחד עם בכירי משרד הבריאות. עשינו מפגש שולחן עגול שבו הצפתם והצפתן, ברהיטות, בהירות ונחישות, את הפערים המשמעותיים המונעים מטרנסים וטרנסיות לממש את זכותם הבסיסית לבריאות.

באותו המפגש, התחייבתי לכם שהנושא הזה ילווה אותי לאורך הקדנציה, שאני רואה במפגש כאבן דרך ראשונה במסע משותף להפוך את הקהילה הטרנסית לקהילה שוות זכויות ושוות הזדמנויות במערכת הבריאות.

לאורך השנה הייתי איתכם בקשר באופן רציף וקבוע, נפגשנו באירועים משמחים, כשהצלחנו להסיר את החסם שמנע מטרנסים לעשות הליכי פונדקאות בישראל – ועכשיו כל אדם רשאי להפוך להורה בישראל, לא משנה עם איזה מטען גנטי הוא או היא מגיעים.
נפגשנו בכנס בריאות שווה שערך לראשונה משרד הבריאות, בו הזדמן לכם ולכן להציג את הפעילות, העשייה והשאיפות שלכם לבכירי מערכת הבריאות.

הקצנו תקנים ייעודיים למתאמי טיפול למרפאות להתאמה מגדרית בשיבא ובאיכילוב, כי אתם הצפתם את הצורך החשוב הזה.
הכפלנו את מספר ימי הניתוח להתאמה מגדרית הניתנים כבר היום, והאמת, שלאור זמני ההמתנה הבלתי נתפסים, הצורך האקוטי והחשיבות, משרד הבריאות אישר לראשונה לממן לאישה לעבור ניתוח תחתון להתאמה מגדרית בחו"ל, אחרי ויה דולורוזה מאוד משמעותי שאותה האישה היתה צריכה לעבור. ואנחנו שולחים לראשונה רופא להתמחות בMount Sinai בטורונטו, כדי להכשיר כוח אדם רפואי נוסף שיוכל לבצע ניתוחים תחתונים להתאמה מגדרית בישראל. המצב האבסורד היום הוא שיש רק צוות רפואי אחד שמבצע את הניתוחים האלה בארץ, וזה מצב הזוי ובלתי נתפס שאני
מקווה שבקרוב יהיה נחלת העבר.

זה באמת רק קצה המזלג מהעשייה שלנו בשנה האחרונה.

הכנסנו טיפולים לנישוי קול במסגרת סל התרופות, אסרנו על ביצוע טיפולי המרה לנטייה מינית ולזהות מגדרית מפורשות, כי כל אדם בריא כפי שהוא. ביטלנו את האיסור למתן תרומות דם מהומואים, כי הדם שלנו לא שונה מזה של אף אחד אחר. הוזלנו את עלות הפרפ בסל כדי שהטיפול יהיה נגיש לכל אדם שזקוק לו.

אנחנו צולחים יחד את מגיפת אבעבועות הקוף, באמת במאמץ משותף של משרד הבריאות וקהילת הלהטב"ק כולה. במאמץ הסברתי, חיסוני וטיפולי, העלייה בשיעור הנדבקים נבלם ואני מקווה שההתפרצות תישאר בשליטה.

אני מספר לכם את הדברים הללו, כשבפועל, רובכם מכירים אותם היטב. אתם השותפים שסייעו לי לקדם את הנושאים הללו, להתוות את הדרך של משרד הבריאות, ולעזור לי ליצוק תוכן לתוך החזון להפוך את משרד הבריאות לספינת הדגל של השוויון במדינת ישראל.

אנחנו כרגע בימים של שינוי, הממשלה הזאת לקראת סיום כהונתה, הבחירות לכנסת הסתיימו, ואני יודע שיש בינכם כאלה שמודאגים מהעתיד וחושבים מה יהיה הלאה.

ההישגים הללו מאויימים, באופן מפורש מפלגת נעם והשותפים הקואליציוניים שלהם הצביעו עליכם, קהילת הטרנסים, כמטרה הראשונה של ממשלת נתניהו השישית. ראינו זאת גם כאשר חברת הכנסת מיכל וולדיגר בחרה להפגין בחירוף נפש, נגד ילד בכיתה ב' בגן שמואל, כאילו הוא חזות הבעיה הדחופה ביותר בחברה הישראלית כולה.

התחלנו השנה להשיט את מערכת הבריאות בכיוון מסויים, ואני עדיין עובד ללא לאות להשאיר עוגנים משמעותיים כדי להגן עליכם ועל זכויותיכם וגם כדי לשפר את המענים שאתם זוכים לו.

אתם מכירים את טיוטת חוזר המנכ"ל שנמצאת עכשיו בישורת האחרונה של הערות הציבור. קיבלנו עליה מכתבים רבים מאנשים חשוכים, מארגונים כמו "בצלמו," שלא מכירים במשמעות של כל אדם נברא בצלם.

החוזר הזה נועד לשפר את המצב הקיים שבוא יש ועדה אחת שמאשרת ניתוחים להתאמה מגדרית ושינוי רישום המגדר בתעודת הזהות, גם ללא ניתוח. אין כל היגיון שטרנס או טרנסית מקריית שמונה או מהערבה ידרשו להגיע דווקא לבית חולים אחד ברמת גן. אנחנו מנסים לשפר ולהקל על החיים של אנשים ולהנגיש להם שירות חיוני לו הם זקוקים, ואחרים רואים בנושא הזה סלע מחלוקת. החוזר הזה נכתב בשיתוף פעולה מלא איתכם, נציגי הקהילה הטרנסית, ועם שורה של אנשי מקצוע רפואיים מהמעלה הראשונה. אבל גורמים חשוכים מנסים למנוע את יציאת החוזר, ואני לא מתכוון להרפות.

כולי תקווה שהמסלול שהתחלנו לשוט בו בשנה הזאת, ושהצלחנו לרתום אליו את בכירי מערכת הבריאות בישראל, ימשיך בכיוון הנכון. אני שותף לחששות שלכם מהעתיד, ונחוש להשאיר כמה שיותר עוגנים בתוך המשרד שישמרו על הזכויות שלכם ויבצרו אותם שנים קדימה.

אבל, כמו שאמרנו גם במפגש קודם במהלך מערכת הבחירות, גם לכם ולכן יש תפקיד פה בעיצוב המערכת הפוליטי ובהשתתפות בה. אל תוותרו.

אני מקווה שהיה לכם כנס פורה ומשמעותי, ושתמשיכו לחיות את חייכם בבריאות ובגאווה.

חזקו ואמצו